{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.013 visninger | Oprettet:

Konfliktadfærd og dårlige undskyldninger {{forumTopicSubject}}

Jeg ser flere og flere der har billeder liggende på deres profiler som viser heste med konfliktadfærd, hvor det bliver undskyldt med "den er frisk, fræk etc"
senest så jeg en hest med tydelig tilspidset mule, tungen halvt ude af munden og "trekantede" øjne, og i beskrivelsen stod der bare, at sådan ser den ud når den er frisk/energisk

så jeg tænkte at jeg ville prøve at sprede et lille budskab om at kigge på jeres heste og åbne øjnene op for hvad hesten fortæller/viser jer smiley
Jeg er selv blevet en del klogere, og det her er ikke ment som en "anklage" men som en hjælp til at lære!

her er en lille pjece som giver et meget godt indblik i konfliktadfærd
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/sites/default/files/pjecer/heste/Konfliktadfaerd.pdf

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Konfliktadfærd og dårlige undskyldninger
  • #1   24. mar 2013 En go lille piece smiley Men er absolut enig med dig angående mange der misforståes i hverdagen

• #2   24. mar 2013 Ja det er der virkelig smiley og det er jo helt normalt at tolke hestens reaktioner når man ikke ved bedre, men hvis vi får spredt den viden vi har om konfliktadfærd idag, så vil det forhåbentlig nok se anderledes ud om nogle år smiley

• #3   24. mar 2013 det er et dyr... du kan sku ikke tolke 2 dyr ens. de er jo ikke identiske som et sæt legoklodser. De er ligesom os mennesker der jo også faktisk er en dyre race, fuldstændig individuelle. Egen personlighed eget kropssprog osv.

så det er fint vejledende selvfølgelig.
    Men slå dog koldt vand i blodet slap af og nyd jeres liv. istedet for at være skærmpoliti og have ondt over andre bare pga nogle billeder.
    Hvis i endelig skal tolke heste så blive heste viskere og tag ud og snak med dyrene irl inden i dømmer folk og deres dyr..

• #4   24. mar 2013 Colakim:
    Du er da godt nok negativ - er det noget du dyrker til dagligt?? smiley Du ved godt det ikke er sundt over længere tid, ikke??

Nå nå, men jeg er sikker på dette indlæg ikke blev lavet for at hæve sig selv over alle andre, blot en reminder om at vi skal huske at lytte til vores heste i hverdagen, at de rent faktisk sommetider prøver at fortælle noget som kunne misforståes.
    Og desværre er det jo rigtigt at flere heste tolkes/stemples "dumme", sindsyge, aldrig ridehest etc. hvilket jo er sørgeligt.

Heldigvis er der samtidig også flere og flere mennesker som begynder at se ridesporten fra en anden vinkel, hvilket den virkelig har haft brug for i mange år.

• #5   24. mar 2013 Colakim: Nu har heste jo altså det samme kropssprog eftersom at det er det de kommunikerer med smiley så jo man kan sagtens udpege de heste der viser konfliktadfærd, det har intet med "hestehviskeri" at gøre, men nærmere sund fornuft og viden..
    Der kan være forskellige grunde til at heste viser konfliktadfærd, og det er dér forskellen kan ligge

• #6   24. mar 2013 Men selvfølgelig er alle heste forskellige, men der er mange bersale signaler der bliver overset i hverdagen og sagtens kunne være undgået

• #7   24. mar 2013 Sker der colakim, tror sku det er dig der skal slappe af og nyde livet istedet for at sidde og hakke på noget der er hold i. Selvfølgelig er der da undtagelser, og hvis du gider læse teksten i annoncen skriver de også at der kan være andre årsager end at hesten føler direkte ubehag fra rytteren. Store næsebor kan også være de er forpustet og hoved rysten kan også være irritationer fra fluer.
    Så det hele behøver ikke være rytters fejl, det er blot guldkorn til at man måske skulle overveje hvad der foregår hvis hesten gør ovenstående.
    - har du ondt i benet, halter du. Det gælder vel alle mennesker, så hvorfor kan heste ikke have de samme tegn at vise ubehag på? Der findes naturligvis undtagelser.

• #8   24. mar 2013 på ingen måde negativ, i kan selvfølgelig læse det sådan hvis jeg ikke fylder min tekst med adskillige smiley's. som man ville gøre i sms feks. man læser som man vil smiley

Ja selvfølgelig er størstedelen da helt grundlæggende kropssprog identisk. Men alligevel kan det jo være flere svømmer mod strømmen. + det er altså billeder og det at fange et bestemt udtryk i et splitsekund er jo noget man skal sidde gøre sig klog på og dømme folk udfra. Selvfølgelig er der mange der misforstår deres dyr det tror jeg nok alle gøre i hvert fald måske engang imellem. smiley et dyr og dets ejer kan jo udvikle deres egen måde at kommunikere på baseret på noget grundlæggende ligesom alle andre sprog opstår og har sammenfald.

Så det er på ingen måde ment negativt. syntes bare folk måske lige skal dreje tingene og tænke fra flere vinkler inden de dømmer en person og dets dyr på et billede. beklager mit måske misforstående første indlæg. smiley

• #9   24. mar 2013 NAD
    Enig, et billede kan være meget misvisende.

Men jeg snakkede egentlig ikke om billeder fra HG men mere i alt almindelighed. Billeder kan jo være uheldig taget hvor imod en video siger mere, men heller ikke alt

• #10   24. mar 2013 Godt, informativt dokument.
    Det kan ikke være ret mange heste der afviger, fra det der bliver skrevet. Det er ret overordnet og generel information.

• #11   24. mar 2013 Ville I blive gladere hvis jeg skrev flere billeder/en billedserie og at jeg har set det "live" i flere tilfælde også... det var ligesom ikke min pointe, det var blot en forklaring på hvad der ligger til baggrund for mit emne...

og det dokument jeg linker til siger jo ligesom det hele selv, som Equus Academicus også påpeger

Kommentér på:
Konfliktadfærd og dårlige undskyldninger

Annonce