{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.042 visninger | Oprettet:

Konfliktadfærd? :) {{forumTopicSubject}}

Hejsa! Bare en lille undring jeg har gjort mig og håber at kan snakke med jer om smiley

Mange af dem som gør i jordtræning og arbejde på hestens præmisser har skiftet over fordi de vil have en mere glad og velfungerende hest.

Men det meste af tiden ser jeg faktisk flere traditionelle dressur og spring ryttere hvor hestene er meget i harmoni med sig selv og hvor jeg næsten ikke ser konfliktadfærd størstedel af tiden.

Men dem som har kastet sig ud i jordtræning osv. der ser jeg meget mere konfliktadfærd ved hestene, irritation, snapper ud efter hænder osv. på grund af godbidder osv.

Nu vil jeg lige se der selvfølgelig er nogle hvor hestene ikke viser konfliktadfærd i jordarbejde osv. og OL og Grand Prix dressurheste vil jeg heller ikke komme ind på smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Konfliktadfærd? :)
  • #1   29. jan 2013 Det er ikke altid at konfliktadfærd er tydelig hos dressur og springhestene. Jeg tror du har set en forkert slags videoer, for hos de mere kendte og øvede mennesker i jordarbejdet, vil de sjælendt bruge godbidder, og hesten vil heller ikke have dannet den dårlige vane. Jeg synes at man kan se konfliktadfærd hos mange af dressurhestene rundt omkring, hvis man ved hvad man skal kigge på, fx overdreven halepisken. Sørgeligt nok er mange heste så døde i udtrykket at de har totalt overgivet sig til rytteren efter mange års ridning i den "dur", så de vil ikke udvise konfliktadfærd, men man kan se det på dem, og som sagt, så er det sørgeligt.

• #2   29. jan 2013 Det er jeg ikke enig i. Jeg træner ofte fra jorden, og dette er ikke fordi jeg har haft problemer, men blot fordi jeg føler det er en god afveksling fra ridningen, og en mulighed for at lære hesten tingene i en situation, hvor man som menneske har et bedre overblik. Siden jeg begyndte at træne min hest fra jorden, har jeg kunnet kommunikere med ham via helt små signaler, hvilket jeg så har overført til ridningen.

Og som Sabina også er inde på, så tror jeg det er de forkerte videoer, du har set. Utrolig mange heste i høje dressur- og springklasser mistrives, er stressede, osv. Det er selvfølgelig rigtigt, at der også kan trænes forkert og misforstået fra jorden af, og det er der selvfølgelig også mange, der gør. Jordtræning er jo ikke en guddommelig løsning på alle problemer for enhver pris, men en træningsart, som man skal sætte sig ind i for at udøve korrekt. Præcis ligesom ridning.

Men at korrekt jordtræning skulle få heste til at udvise problematisk adfærd, har jeg aldrig oplevet.

• #3   29. jan 2013 Johanne R: Jeg undrer mig meget over at Pat Parelli, Alexander Nevzorov, Honza Blaha' heste udviser utrolig meget konfliktadfærd, og deres metoder er jo i følge dem den rigtige vej? smiley

Jeg mener ikke høje dressur og springklasser, det var derfor jeg skrev OL og Grand Prix men lavere klasser, der synes jeg mange af dem jeg har set har rolige og afslappede heste der reagerer godt og velvilligt på rytteren smiley
    Selvfølgelig er der også 'de onde' smiley

• #4   29. jan 2013 Jeg er ikke inde i de nævnte træneres præcise metoder, så det skal jeg ikke udtale mig om. Dog ved jeg, at de alle primært arbejder med såkaldte "problemheste" som er opgivet under ridning, så det kunne jo være en grund til noget af konfliktadfærden.

Og en anden ting er, at de jo til en vis grad arbejder frit med hestene, uden udstyr, osv. Derfor har hestene også alle muligheder for at sige fra, da der ikke er noget, der hæmmer dem. Det er en af hovedprincipperne bag parelli. Men når hesten så har sagt fra, og gennemgået træningsforløbet, er min erfaring bestemt ikke, at der så stadig ses problematisk adfærd? smiley Nu skal det så lige siges, at jeg aldrig har arbejdet med parellitræning selv, men en af mine gamle heste stod et sted, hvor ejeren var uddannet Parelli-instruktør, og alle de andre heste trænet deri. Og det var i hvert fald ikke problematiske heste, tværtimod smiley

Men kan du uddybe din holdning lidt? Hvilken slags jordtræning taler du om, og hvor synes du konfliktadfærden kommer til udtryk? Nogle links? smiley

• #5   29. jan 2013 Parelli har jeg bestemt ikke et godt øje til. Der er flere videoer af generelt hans kone hvor hun bruger noget jeg ikke vil kalde at give hesten et valg smiley Jeg har blandt andet set hende træne en hest hvor hun fik den til at gå i små cirkler om hende, rev den hårdt i tovet og gav den ikke lov til at tænke, Parelli der læssede en rød hoppe som var meget skræmt og meget stresset og så den gode klassiker hvor de tvinger en hest til jorden inde i en arena fyldt med mennesker fordi at den ikke vil have hovedtøj på smiley

Honza Blaha har da haft sin hest Gaston i 13 år efterhånden og jeg ser stadig konfliktadfærd næsten konstant? smiley

http://www.youtube.com/user/AlwaysHorseLove
    - Eva Roemaat & Jesse Drent, de udøver fri dressur men hestene ligner nogle som er meget irriterede. Jeg vil ikke kalde dem stressede men irriterede hele tiden nærmest.

http://www.youtube.com/watch?v=CA73Hr-2jWQ
    - Dem der synes jeg ser meget dejlig harmonisk og lækkert ud fx smiley

• #6   29. jan 2013 Jeg ønsker ikke at forsvare Parelli, da jeg som sagt aldrig selv har arbejdet med træningsarten, og derfor ikke har nogen erfaringer eller viden på det punkt.
    Og det du fortæller lyder umiddelbart meget uhensigtsmæssigt. Har du nogle links til hvad du fortæller? smiley

Og er helt enig i, at den sidste ekvipage er fin og harmonisk. Men begynder at blive lidt forvirret over, hvad tråden er startet med henblik på? For det er da rigtigt, at der findes dygtige ryttere, og udygtige jordtrænere i verden, men det tror jeg ikke, at nogen vil benægte? Og det er jo under alle omstændigheder ikke et bevis på, at al jordtræning er dårlig, og al ridning er god. Så jeg forstår egentlig ikke helt hvor du vil hen? smiley Kan da give dig masser af eksempler på rideheste, der udviser konfliktadfærd, og jordtrænede heste, der ikke gør.

• #7   29. jan 2013 Jeg mener at dem som skifter over til jordtræningen jo gerne vil have en mere harmonisk og velfungerende hest smiley

Men i mange tilfælde ser jeg bare stressede, forvirrede og irriterede heste som kommer ud af det men mange vælger at overse dette fordi at hesten kan stejle eller piaffe uden udstyr på smiley

Ser lige om jeg kan finde alle tre video'er smiley

• #8   29. jan 2013 - Der hvor han tvinger den til jorden på grund af den ikke vil have hovedtøj på:
    http://www.youtube.com/watch?v=5gf7w_1ifus

- Kan ikke lige finde den med Linda lige nu, tror den er blevet fjernet fordi de ikke vil have vi skal se det. Men leder lige videre! smiley

- Her er den hvor han læsser den røde hoppe:
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ytgR3aUtJPY

Kommentér på:
Konfliktadfærd? :)

Annonce