Konfliktadfærd {{forumTopicSubject}}
I dag har Dyrenes Beskyttelse lanceret en ny hjemmeside www.hestiharmoni.dk, for at give især unge piger mere information omrking deres hestes adfærd.
Jeg syntes det er et super initiativ, men samtidig syntes jeg også kun den halvfærdig.
Den beskriver hvad konfliktadfærd er og hvordan man spotter det, men mangler et afsnit om hvordan man så behandler/undgår det. Der står bare man skal fjerne årsagen til det, men det er ikke altid nemt at praktisere i det virkelige liv.
Et eksempel:
Min pony bliver ængstelig når hun er alene eller andre heste går fra hende fx hvis en hest forlader ridehallen, hun skal trækkes ind fra fold alene. Hun viser alle tegn på konflikt; ryster på hovedet, spidser overlæben osv. Men jeg kan jo ikke fjerne årsagen, for det ville betyde at jeg faktisk aldrig ville kunne fjerne hende fra flokken.
Jeg syntes bare der mangledes lidt mere på hjemmesiden, men kan selvfølgelig være det er mig der ikke har kigget ordentligt efter!
Hvad syntes i om det?
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 29 Svar: 165
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
jul 2009
Følger: 208 Følgere: 183 Heste: 4 Emner: 392 Svar: 3.570
jul 2008
http://www.hestiharmoni.dk/
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 64 Svar: 1.644
Det kan også være at jeg bare tager fejl i min tolkning af den viste opførsel. Jeg tænker specielt på den røde hest hvor underviseren forklarer, og den skal stå stille. Jeg ser aboslut ikke en hest i konflikt...
jul 2008
Personligt har jeg ikke fået ret meget ud af det, da jeg i forvejen var opmærksom på konfliktadfærd.
Angående den røde hest i testen, ser jeg en hest i konflikt. Den vil tydeligvis ikke stå stille som den skal, men går lidt frem og tilbage som et tegn for at den ikke bryder sig om at være der.
Men igen, man kan jo ikke tage hesten ud fra ridebanen, hver gang den udviser konfliktadfærd, da man jo så aldrig ville kunne træne sin hest!
Syntes hjemmesiden mangler lidt flere konkrete råd til hvordan man løser problemet.
Det svarer lidt til at plante et træ, for at støtte naturen, men så ikke gide holde ukrudtet væk fra den, så den ikke vokser sig stor, som det var hensigten, men til sidst dør ud.
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 1.158
Jeg synes hjemmesiden er god og oplysende - dog er den ret overfladisk, hvor jeg godt kunne savne lidt dybere forklaringer.
De skriver også at de anbefaler at man tager kontakt til en proffessionel træner eller dyrlæge hvis man ikke selv kan løse problemet.
Konfliktadfærd
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside