At vænne heste til hinanden {{forumTopicSubject}}
Vi har et 'spændende' projekt i gang i stalden pt. og jeg vil gerne høre jeres mening om det og erfaringer på området. Starter lige med at give jer historien
31/4: Min hests (6 års IC) to foldkammerater flytter og der ankommer en ny hest (DV hoppe, 4 år) som han lukkes sammen med uden problemer.
29/4: En 19 års vallak ankommer for at gå i løsdrift med min hest og DV'en.
Ved sammenlukningen løber de noget rundt (normalt) for dernæst at begynde at græsse.
Den nyes ejer vil vise sin hest hvor vandet står og trækker ham derfor nedad mod slusen / udgangen. Min hest eksploderer, sætter i galop direkte mod den nye + dens ejer og angriber hesten voldsomt. Den kæmper ikke imod men prøver at slippe væk.
Vi får dem stoppet og trækker lidt rundt med dem begge indtil de er rolige. Dernæst slipper vi dem og giver dem en ekstra spand vand op på folden. De græsser fredeligt.
Om natten er der problemer igen og min bliver sat på enefold. Den nye vallak og DV hoppen går fortsat sammen uden problemer.
Begge heste har fået nogle skrammer - den nye har rigtig mange tandmærker på halsen og min har et sår fra en hov på bringen.
I den første uge af maj går vi en tur med alle hestene og prøver igen at lukke dem sammen. Min river sig decideret løs fra mig (har ham i snor) og farer direkte i hovedet på den anden. Meget voldsomt og direkte angreb. Vi får dem skilt ad og min kommer op på sin egen fold igen.
4/5: Vi går en lang tur med alle hestene. Min er helt rolig omkring den nye / viser nærmest ingen interesse for ham, men da den kommer inden for rækkevidde sætter han lige tænderne i den.
Den nye er meget bange for min.
7/5: Jeg tager min i snor og går ind på den nyes fold og lader ham græsse. Holder mig langt nok væk til at den nye ikke går. Da jeg er ca 15 meter væk lader jeg det være nok og sætter min på sin egen fold igen.
8/5: Vi går en tur bare med de to valakker. Vi kan gå side om side - min er HELT ligeglad med den nye men den er stadig rimelig bange for min og flytter sig hurtigt hvis min ændrer retning eller kigger på den. Dog havde den nogle øjeblikke hvor den slappede af.
Vi lod dem græsse på samme fold - i snor, og de stod med ca. 2 meters mellemrum. Min var kun interesseret i græsset og bevægede sig ofte væk fra den anden (prøvede ikke at true eller presse den).
-----------------------------
Laaang forklaring! Håber i overlevede.
Vores plan er at gentage proceduren med gå-tur og fællesgræsning fredag + lørdag og så evt lukke dem sammen lørdag hvor vi har god tid til at holde øje med dem.
Hvordan synes i det lyder?
Og har i erfaring med at heste kan lære at acceptere hinanden fordi de kan se hinanden over et hegn i en periode?
Der kommer formentlig en hoppe mere den 14. maj så de er tilsvarende antal hopper og valakker hvilket jeg tror vil give dem ro.
Har i nogen ideer til hvordan vi bedst indsluser den?
Min hest har fået 2 føl og blev kastreret for 1½ år siden. Han har altid kunnet gå sammen med alle - også alle køn og jeg plejer at beskrive ham som 'høflig og venlig' ved sammenlukninger. Dog er det altid ham der bestemmer.
Havde ikke troet der ville blive det mindste problem med de to her da de virkelig er ens på mange områder - rolige drenge, der elsker at slappe af og spise
På forhånd mange tak
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
Tror helt bestemt at det I gør er vejen frem og så kan man håbe at endnu en hest i flokken skubber dynamikken i flokken i en mere positiv retning
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Jeg havde frygtet at min ville se sig mere sur på den anden over hegnet fordi den går med hoppen, men det virker ikke sådan.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
aug 2008
De har mere end rigelig med plads og føde så der burde han ikke føle sig truet. Men havde godt haft mine overvejelser pga dame-hesten
Det kan godt være vi skal vente til den nye hoppe kommer og så lade den gå med Anton (min) i et døgns tid og så sætte alle 4 sammen?
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
aug 2008
Tak for jeres hjælp! Tror jeg må se den nye hoppe og så vurdere ud fra det. For Anton er godt nok glad for hende vi har i forvejen så måske han vil holde sig til hende.
aug 2008
Det er bare så vigtigt at ens flok fungerer!
apr 2007
Jeg kan ikke bidrage så meget, men sender en masse "opfør-dig-pænt-Anton" tanker..
aug 2008
Ja det kan hurtigt blive rodet hvis de ikke må få det samme at spise i flokken vi har det samme problem. DV'en går på en stor fold med meget græs nogle timer dagligt mens de andre er på deres normale fold. Så lærer de så også at stå alene hvilket er smart nok! Men det ville da være nemmere at alle bare kunne gå sammen på en stor, grøn græseng
aug 2008
Min hest = Anton, Den nye = Mizar, Hoppen = Sasti
Da jeg tog Anton ind vrinskede Mizar efter ham og blev urolig (inden Sasti reagerede) - så jeg troede lige det var godt..
Men da Anton så stod i slusen ved løsdriften i et par minutter ville Sasti ned og hilse på ham over hegnet. Mizar begyndte at 'hyrde' hende og holde hende væk fra hegnet mens han gav den som hingst.
Anton blev ret urolig og anspændt over det.
Da han kom på fold igen havde jeg lagt hø under hegnet til dem (så de kan vænne sig til at stå tæt på hinanden ved at spise af samme bunke).
Mizar var temmelig hysterisk og hingstet og jeg troede faktisk han ville gå i hegnet. Anton gav igen men opsøgte ikke konfliken - dog ville han formentlig have tæsket ham hvis der ikke var hegn.
Igen ville Mizar ikke lade Sasti komme til hegnet. Til sidst kunne hun dog spise af høet hvis bare Mizar kunne stå 'mellem' hende og Anton.
Jeg synes vi skal vente med alle sammenlukningsforsøg til vi har en hoppe mere. Sådan som Mizar opførte sig i dag tror jeg de vil angribe hinanden - begge to - hvis de blev lukket sammen. Og Anton er altså stærkest men begge vil nok gå ret meget i stykker
Blæsten gør det også værre.
--------------------------------------------------------------------
Øv øv Møgheste.. Havde lige troet det hele gik i den rigtige retning, men det er ikke super smart hvis Mizar begynder at spille op til Anton lige pludselig..
aug 2008
Grunden til at vi ikke isolerede hoppen er at hun er meget ung og 'glad' så synes virkelig det ville være synd at hun stod alene.
Vi har faktisk en del folde.. Måske de to hopper kan tåle at gå på græsfolden i de 7-10 dage og så vallakkerne på den alm fold. Der er en grusvej imellem de to folde. Men kommer jo an på om den nye er græsset ind.
Igen tak for din gode hjælp
apr 2007
aug 2008
Da de kom på fold igen alle sammen (Anton alene og de to andre på deres fold) spillede den nye smart igen på sin side af hegnet. Anton lavedet ét meget kraftigt udfald mod hegnet og så droppede den det igen.
Så intet er 'ødelagt' vil jeg mene
aug 2008
(link fjernet)
De to brune hopper på den ene side og min Anton (broget) og Mizar på den anden.
Anton og Mizar har gået alene samme i et par timer de sidste 2 dage uden brok. Min accepterer faktisk en del skaberi fra Mizars side og slår kun igen når det bliver for meget. Så Mizar har fået 1 bidsår og nogle bare pletter og Anton har ingen skrammer.
De kom dog på hver deres fold for natten og så prøver vi at sætte dem sammen igen til eftermiddag
Tak for jeres hjælp!
aug 2008
Nu skal hopperne bare gerne knytte sig til hinanden så Sasti og Mizar ikke står klods op af hinanden på hver sin side af hegnet og ikke snakker med deres nye venner.
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 146
At vænne heste til hinanden
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside