{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
874 visninger | Oprettet:

Nye heste sammen {{forumTopicSubject}}

I morgen skal min datter og jeg bytte heste.
Det vil sige, at hendes hoppe skal skilles fra sit føl, og så skal hun ha foldbumsen/hygge heste Willie hen til sig, så han kan være "børnepasser" for hendes hingsteføl. Og hoppen skal hen til mig, og gå sammen med min 3 1/2 års.

Så er det at jeg er lidt i tvivl.
Jeg har løsdrift, hvor folden er på størrelse med 2 ridebaner, og det fungere rigtig fint. Og så har jeg en ekstra fold på ca. 1 hektar, 100 meter herfra.
Hoppen skal jo både fra sit føl, møde min for første gang, vænne sig til løsdriften, og den store fold.

Skal jeg starte med at lukke dem sammen på den store fold en times tid, og så trække dem hjem i løsdriften bagefter?, eller...

Skal jeg nøjes med at lukke dem sammen i løsdriften, og så lade dem vænne sig til hinanden der, inden de kommer på den store fold om nogle dage?

Hun skal jo også vænne sig til at blive bundet op ved fodring, og at hun skal "dele" høet med min Willson.

Det er jo mange nye indtryk hun får på en gang. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nye heste sammen
  • #1   3. jan 2013 Bare luk hende i løsdriften og lad hest være hest. De kan ligeså godt bare møde hinanden så de selv kan finde ud a hvor hun skal være i flokken. Selvfølgelig er de ved at slå hinanden ihjel , så skal du nok gribe ind, men ellers lad hest være hest, de er ikke så hjælpeløse som mange tror når der kommer smiley

• #2   3. jan 2013 jeg ville starte med at lukke den nye ud på den store fold og så efter lidt tid(15 -20 min), når hun kender grænserne lukke den nye ind

• #3   3. jan 2013 Ja måske bekymre jeg mig for meget. smiley
    Men hun er en bestemt dame, og sidst min fik damebesøg for sommeren, blev han pludselig hingst igen.
    Han får jo ingen konkurrenter omkring hendes "opmærksomhed", da det kun er de to der skal gå sammen.
    Jeg har 2 lag tråd, og godt med stød i. Men jeg har bare før oplevet, at heste er løbet igennem hegnet, når de blev lukket sammen for første gang.
    Ville jo helst ikke stå op lørdag morgen til en tom fold. smiley

Men igen, jeg er nok for pylret. smiley

• #4   3. jan 2013 Jeg tænker bare lidt, de skal alligevel gå i løsdriften, så hvad er ideen i at lukke dem på en anden fold først ??
    De kan ligeså godt bare være hest, de skal nok finde ud a det. smiley
    Det jo det samme hvis du skulle flytte ind ved nogen så mødes i jo heller ikke inde ved naboen først, så mødes man jo i huset så man kan møde de andre og se hvor man skal bo smiley

• #5   3. jan 2013 Og en fold er vel en fold om det er den ved siden a , eller om det er den de skal være på mest smiley

• #6   3. jan 2013 jeg ville lukke dem i løstdriften først, der er det også nemere at holde lidt øje med dem.

• #7   3. jan 2013 Du har da fuldstændig ret. smiley

Jeg kan jo bare ikke "lukke dem inde" på samme måde, som hvis de skulle i boks.

Jeg må jo bare håbe, at de blir forelskede ved første øjekast. smiley

I dag vil jeg så bruge al min energi på at muge i løsdriften, så blir jeg nok så træt, at jeg ikke spekulere for meget.

Man skal jo heller ikke tage sorgerne på forskud. smiley

• #8   3. jan 2013 Jeg ville starte med at trække den rundt på folden, vise den hvor vandet er osv. Og så lukke den anden ud til den. Hold øje med dem de første ti minutter, og lad dem så løbe rundt selv. Med mindre de begge har svært ved nye heste, så er der som regel ingen problemer, andet end at de løber lidt rundt, hviner lidt og så er det som regel det. smiley

• #9   3. jan 2013 Lige præcis, smiley
    Og i en løsdrift er der jo også fold til , så de kan jo selv tonse rundt og finde ud a det selv. smiley
    Har også en ide om at det vil stresse den nye mere , hvis den kommer på en fold og de så finder ud a det sammen, også kommer de over på løsdriften hvor de så skal finde ud a det igen fordi det er den gamles hjem. Så bare smid dem sammen, de skal jo mødes i løsdriften på et eller andet tidspunkt, også bare sorg for de også kan løbe ud på folden der høre til løsdriften smiley

• #10   3. jan 2013 bare ud på samme fold med det samme og lad dem tage de turer de skal, de falder hurtigt til ro

• #11   3. jan 2013 CTS: Ja selvfølgelig skal hun da lige se hvor alting er inden hun blir sluppet løs. Og min blir jo hvor han er, imens de to andre blir byttet rundt. Så jeg tar da lige et tov på ham, når madammen ankommer, så hun kan se tingene inden han blir sluppet løs. smiley

Viictoriah: Jeg tror også hun ville blive mere forvirret, hvis hun først skal det ene sted, og så det andet.
    Grunden til at jeg spørger, er fordi en anden foreslog den store fold først. Og så kom jeg jo i tvivl.
    Der kan ikke lukkes ind til løsdriften, så de har adgang til fold på alle tidspunkter. smiley

• #12   3. jan 2013 Nåeh okay, for nogen løsdrifter kan jo lukkes om natten, også tænkte jeg det ikke ville være så smart at lukke dem ind i en lukket løsdrift hvis nu de ikke kunne døje synet a hinanden smiley
    Kan jeg godt forstå du gør, og tror også det er smag og behag, jeg ville bare personligt syntes det ville være ret latterligt, at stresse hesten mere end højst nødvendigt, plus, at der er så mange der tror heste er hjælpeløse omkring så mange ting, mange glemmer lige at en hest også skal have lov til bare at være hest uden al for meget menneske indblandning smiley

• #13   3. jan 2013 Vores heste får altid lov til at være heste. smiley
    De får lov at blive beskidte og tumle rundt som de lyster.
    Og de er vant til lidt af hvert, og finder sig i det meste. De har været i hænder fra de blev født, ( Har selv avlet dem) så der har aldrig været problemer med noget som helst. smiley De er nemme at have med i byen, og er rolige og omgængelige på alle måder.

Men hende her er relativ ny, og var en strid kælling til at begynde med, for at sige det mildt. Ville sparke og man kunne ikke komme til hendes bagben overhovedet. Var ikke passet ordentlig med smed, og havde ikke været så meget i hænder.
    Alt det har min datter dog fået rettet godt op på, og hun er en sød hest i dag. Dog stadig en bestemt dame.

Jeg må bare ta det som det kommer. smiley

Men inden næste vinter, vil jeg ha lavet så jeg kan lukke ind til løsdriften om natten. smiley

• #14   3. jan 2013 Så bliver det spændene at se om det fungere !
    Du må jo lige skrive en opdatering om hvordan det er gået smiley
    Kan godt forstå du gerne vil have lavet så den kan lukkes. Det har været en hård vinter i år med regn og blæst smiley

• #15   3. jan 2013 Jeg skal nok lige opdatere engang i morgen.

I vores løsdrift er der lavet et vindfang, så det blæser ikke ind. Der er altid læ, og de står lunt og tørt.
    Så det er ligemeget om det stormer, regner eller sner.
    De skal ligesom zig-zagge for at kommer derind. smiley

• #16   3. jan 2013 Nåeh, ej hvor smart smiley

• #17   3. jan 2013 Jamen som du selv siger....du holder din vallak, mens din datter lige trækker hende en runde, så hun ved hvor hegnet er.
    Og så sørg for der er 2 bunker hø på folden - ikke inde i løsdriften før de har fundet ud af det sammen...
    Så starter i videokameraet, så vi andre kan se hvordan det gik smiley He he,,,,,

Det skal nu nok gå fint!
    Bare sørg for hun ikke kommer til og stå uden noget og gumle i, så hun ikke pludselig keder sig for meget og får lyst til og finde sit føl...

Nu kan jeg forstå, at hun er glad for sin boks...så hold et ekstra øje med, at hun ikke begynder og fryse nu hvor forholdene bliver noget anderledes - måske et dækken kan blive nødvendigt.

• #18   3. jan 2013 Har også tænkt mig at sætte 2 baljer med hø ud på folden, så der er en til hver. smiley Og jeg tror at der er næsten lige så lunt i løsdriften, som der er i hendes boks. Hvis der er nogen som blir sat udenfor døren, så er det nok Willson. Ellers har vi et regndækken i nødstilfælde. smiley

• #19   4. jan 2013 Så blev hestene byttet rundt. Af og pålæsning gik smetefrit begge steder. smiley
    Rexona var dog noget spændt op, men det er også mange nye indtryk hun skal have ind på en dag. Og hun syntes hønsene var meget farlige. ( Vi har udendørs vouliere) Især når hanerne galer. smiley Nu er jeg spændt på, om hun vil blive inde i løsdriften nu her, når jeg skal hen og fodre. Og om de stadig er der begge to, når jeg kommer ud igen i morgen tidlig. smiley

Jeg har et album med lidt billeder. Vores fold er meget mudret, men jeg kan desværre ikke få det til at stoppe med at regne.

http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/393831-saa_kom_rexona__?status=2

• #20   4. jan 2013 Dejligt det gik godt smiley Det er altid med lidt uro i maven, når nye heste skal sættes sammen og flyttes smiley

• #21   4. jan 2013 Hvor ser de dejlige ud sammen ! smiley

• #22   4. jan 2013 Ja det gik over al forventning. Og jeg tror og håber også, at de finder ud af at enes. Der var ikke de store slåskampe. De er heldigvis nogle rolige heste begge to. smiley De kan så ikke rigtig blive enige om at gå ind sammen endnu. De har stået ude hele aftenen. Men nu har jeg lige stået og luret, og det ser ud til, at mindst en af dem er indenfor. Og de har masser af hø derinde. Så mon ikke de blir så sultne på et tidspunkt, at de blir inde for at spise. Jeg lader lyset brænde ved dem i nat. Og tak. smiley Syntes også at de er fine sammen. smiley

Kommentér på:
Nye heste sammen

Annonce