Nye heste sammen {{forumTopicSubject}}
I morgen skal min datter og jeg bytte heste.
Det vil sige, at hendes hoppe skal skilles fra sit føl, og så skal hun ha foldbumsen/hygge heste Willie hen til sig, så han kan være "børnepasser" for hendes hingsteføl. Og hoppen skal hen til mig, og gå sammen med min 3 1/2 års.
Så er det at jeg er lidt i tvivl.
Jeg har løsdrift, hvor folden er på størrelse med 2 ridebaner, og det fungere rigtig fint. Og så har jeg en ekstra fold på ca. 1 hektar, 100 meter herfra.
Hoppen skal jo både fra sit føl, møde min for første gang, vænne sig til løsdriften, og den store fold.
Skal jeg starte med at lukke dem sammen på den store fold en times tid, og så trække dem hjem i løsdriften bagefter?, eller...
Skal jeg nøjes med at lukke dem sammen i løsdriften, og så lade dem vænne sig til hinanden der, inden de kommer på den store fold om nogle dage?
Hun skal jo også vænne sig til at blive bundet op ved fodring, og at hun skal "dele" høet med min Willson.
Det er jo mange nye indtryk hun får på en gang.
mar 2005
Følger: 45 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 35 Svar: 733
maj 2008
Følger: 60 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 1.135
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 12 Svar: 126
Men hun er en bestemt dame, og sidst min fik damebesøg for sommeren, blev han pludselig hingst igen.
Han får jo ingen konkurrenter omkring hendes "opmærksomhed", da det kun er de to der skal gå sammen.
Jeg har 2 lag tråd, og godt med stød i. Men jeg har bare før oplevet, at heste er løbet igennem hegnet, når de blev lukket sammen for første gang.
Ville jo helst ikke stå op lørdag morgen til en tom fold.
Men igen, jeg er nok for pylret.
mar 2005
De kan ligeså godt bare være hest, de skal nok finde ud a det.
Det jo det samme hvis du skulle flytte ind ved nogen så mødes i jo heller ikke inde ved naboen først, så mødes man jo i huset så man kan møde de andre og se hvor man skal bo
mar 2005
dec 2006
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 4 Emner: 78 Svar: 463
okt 2006
Jeg kan jo bare ikke "lukke dem inde" på samme måde, som hvis de skulle i boks.
Jeg må jo bare håbe, at de blir forelskede ved første øjekast.
I dag vil jeg så bruge al min energi på at muge i løsdriften, så blir jeg nok så træt, at jeg ikke spekulere for meget.
Man skal jo heller ikke tage sorgerne på forskud.
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
mar 2005
Og i en løsdrift er der jo også fold til , så de kan jo selv tonse rundt og finde ud a det selv.
Har også en ide om at det vil stresse den nye mere , hvis den kommer på en fold og de så finder ud a det sammen, også kommer de over på løsdriften hvor de så skal finde ud a det igen fordi det er den gamles hjem. Så bare smid dem sammen, de skal jo mødes i løsdriften på et eller andet tidspunkt, også bare sorg for de også kan løbe ud på folden der høre til løsdriften
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
okt 2006
Viictoriah: Jeg tror også hun ville blive mere forvirret, hvis hun først skal det ene sted, og så det andet.
Grunden til at jeg spørger, er fordi en anden foreslog den store fold først. Og så kom jeg jo i tvivl.
Der kan ikke lukkes ind til løsdriften, så de har adgang til fold på alle tidspunkter.
mar 2005
Kan jeg godt forstå du gør, og tror også det er smag og behag, jeg ville bare personligt syntes det ville være ret latterligt, at stresse hesten mere end højst nødvendigt, plus, at der er så mange der tror heste er hjælpeløse omkring så mange ting, mange glemmer lige at en hest også skal have lov til bare at være hest uden al for meget menneske indblandning
okt 2006
De får lov at blive beskidte og tumle rundt som de lyster.
Og de er vant til lidt af hvert, og finder sig i det meste. De har været i hænder fra de blev født, ( Har selv avlet dem) så der har aldrig været problemer med noget som helst. De er nemme at have med i byen, og er rolige og omgængelige på alle måder.
Men hende her er relativ ny, og var en strid kælling til at begynde med, for at sige det mildt. Ville sparke og man kunne ikke komme til hendes bagben overhovedet. Var ikke passet ordentlig med smed, og havde ikke været så meget i hænder.
Alt det har min datter dog fået rettet godt op på, og hun er en sød hest i dag. Dog stadig en bestemt dame.
Jeg må bare ta det som det kommer.
Men inden næste vinter, vil jeg ha lavet så jeg kan lukke ind til løsdriften om natten.
mar 2005
Du må jo lige skrive en opdatering om hvordan det er gået
Kan godt forstå du gerne vil have lavet så den kan lukkes. Det har været en hård vinter i år med regn og blæst
okt 2006
I vores løsdrift er der lavet et vindfang, så det blæser ikke ind. Der er altid læ, og de står lunt og tørt.
Så det er ligemeget om det stormer, regner eller sner.
De skal ligesom zig-zagge for at kommer derind.
mar 2005
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Og så sørg for der er 2 bunker hø på folden - ikke inde i løsdriften før de har fundet ud af det sammen...
Så starter i videokameraet, så vi andre kan se hvordan det gik He he,,,,,
Det skal nu nok gå fint!
Bare sørg for hun ikke kommer til og stå uden noget og gumle i, så hun ikke pludselig keder sig for meget og får lyst til og finde sit føl...
Nu kan jeg forstå, at hun er glad for sin boks...så hold et ekstra øje med, at hun ikke begynder og fryse nu hvor forholdene bliver noget anderledes - måske et dækken kan blive nødvendigt.
okt 2006
okt 2006
Rexona var dog noget spændt op, men det er også mange nye indtryk hun skal have ind på en dag. Og hun syntes hønsene var meget farlige. ( Vi har udendørs vouliere) Især når hanerne galer. Nu er jeg spændt på, om hun vil blive inde i løsdriften nu her, når jeg skal hen og fodre. Og om de stadig er der begge to, når jeg kommer ud igen i morgen tidlig.
Jeg har et album med lidt billeder. Vores fold er meget mudret, men jeg kan desværre ikke få det til at stoppe med at regne.
http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/393831-saa_kom_rexona__?status=2
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
mar 2005
okt 2006
Nye heste sammen