1.058 visninger
|
Oprettet:
Vil hjem.. {{forumTopicSubject}}
Hejsa! Ved ikke om emnet passer ind her, men jeg giver det et forsøg...
Når jeg er i skoven på min hoppe, prøver hun altid at komme ned af de stier som fører hjem.. Hun drejer bare og løber, så jeg er nødsaget til at dreje hende rundt, for at kunne stoppe hende..
Er der andre der har erfaringer med det? Og som måske kunne give nogle gode råd? Er det udelukkende viljen det handler om?
Håber på en masse gode svar!
dec 2009
Følger: 66 Følgere: 57 Heste: 4 Svar: 426
mar 2008
Følger: 64 Følgere: 59 Heste: 4 Emner: 26 Svar: 444
Når din hest gør det, hvor er det så henne? Et sted du kan galopere? et sted der kommer mange mennesker? Hvor langt er der hjem?
For at din hest skal stoppe med sin vane, skal den indse, at den ikke får noget ud af det. Den skal opdage, at det er spild af dens egne kræfter. Heste spilder faktisk ikke så tit deres kræfter på ting, de kan se er formålsløse.
Hvis du kan og tør, så prøv at presse på din hest når den vender sig for at løbe hjem. Er der så langt, at din hest vil blive træt inden den når hjem, er det faktisk bedst.
Pres din hest til at løbe et lidt hurtigere tempo, end den egentlig selv havde tænt (Traver den, så bed den trave lidt hurtigere - ikke vild og voldsom gallop. )
Muligvis fortsætter hesten, men når du mærker, at den har lyst til at sætte tempoet ned, fordi den bliver træt, så pres den lidt mere så den bliver ved med at løbe lidt endnu. Endelig når den er ved at være en ret træt af bare at løbe, stopper du, vender den, og skridter tilbare af din tiltænkte rute. Så har hesten absolut intet formål fået med at dreje af i første omgang.
Problemet med de heste, som pludselig løber og man har svært ved at stoppe er, at de når måske lige 5 meter længere for hver gang, inden man når at stoppe dem. De finder ud af, at de kan ignorere signalerne fra dig om stop, og derved lærer de sig selv at løbe hjem alligevel, når det nu er det, den mener er bedst for den selv.
Heste gør som udgangspunkt det, der er bedst for den selv. Det er derfor vi kan lære dem ting som at reagere på "Hyp" -eller hvad ved jeg (pladt eksempel). Hvis hesten finder ud af, at vi færst siger "hyp" og derefter trykker den i siden, vil den hurtigt begynde at bevæge sin fremad inden trykket i siden kommer, fordi det er mere behageligt for hesten at reagere på stemmen som for benet.
Håber ikke jeg får hug for et lidt anderledes forslag.
Det er jo ikke sikkert det virker for dig, men det er da forsøget værd.
nov 2009
Følger: 56 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 60 Svar: 572
Jeg har selv redet en islænder, som synes, den skulle stikke af i modsatte retning, når vi red alene (den ville alt andet, end det jeg ville og helst hjem (når vi red sammen med andre var der ingenting)).. Jeg vænnede mig også til, at dreje ham rundt i cirkler til han stod stille... MEn løber hesten i fuld fart, så er det jo ikke nemt at få den drejet.
Det kan godt være, at det ikke er smart med bid osv, men på det punkt er jeg altså lidt "ligeglad". Jeg vil ikke finde mig i, at hesten bare tager styringen. Det er simpelthen for farligt. vi red ud til store veje, hvor der kom mange biler og lastbiler, og når han synes, at han skulle tage styringen, så løb han bare direkte ud på vejen. Så vil jeg altså hellere prøve at løse problemet ved at være lidt hård nogle enkelte gange, end at slå os begge ihjel, fordi jeg ikke tør sige noget til ham.
Men som Caroline Sandbeck siger, så er det også en god idé at være opmærksom på stedet allerede inden hesten når at tænke, at den skal hjem. Forbered dig allerede i god tid til at dreje hestens hoved væk fra stien, så den ikke når at dreje.
Håber du får lyst problemet.
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
Det hjalp på min.
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
Jeg enten drejede hende rundt, stoppede hende op, eller også fik hun et klask i måsen. Det hjalp altid.
feb 2011
Følger: 49 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 483
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 21 Svar: 154
En bidløs tölter: hun går det konsekvent ved en sti som er meget bakket, og hvor det er nemt for hende at galopere. Dog er der ikke så langt hjem, så hun ville helt sikkert ikke nå et blive træt.. så ved ikke om din metode ville virke?
Jeg forsøger generelt at være opmærksom før stierne kommer. Jeg samler hende, og lægger benet til hende, men det er som om at hun slet ikke reagerer om det er meningen. Hun drejer bare og tager den i fuld galop, så jeg bliver nødt til at dreje hende, for at have mulighed for at stoppe..
Søster McFluff: det tror jeg at jeg vil prøve!
Lotte L: hun er ikke rigtig bange, eller oppe at køre. Hun vil bare hjem. Når vi er på tur med andre, er det slet ikke noget problem, kun når vi er alene..
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
feb 2011
Følger: 49 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 483
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 21 Svar: 154
Lotte L: ja okay...
aug 2010
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 38 Svar: 696
Det kan jo øves som selvstædnig øvelse, hvor man tager ud med det formål at træne hjemturen
Vil hjem..
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside