{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.038 visninger | Oprettet:

Jeg vil hjem, NU! {{forumTopicSubject}}

Kender i ikke det, når hesten sådan set bare vil hjem nu og det kan kun gå for langsomt?

Jeg var ude og bade sammen med Camilla ( cawani ) idag hvilket var i cirka 4 timer. Efter to timer begyndte Maja at vise tegn på gerne og ville hjem og gik sin vej hjemmad hvis man lod hende være, gør hun ellers aldrig.

Men tidspunktet kom hvor vi skulle hjem og den gamle dame skridtede nogert energisk rundt hjørnet af søen og da hun rundede det så satte hun af alt hvad hendes små ben kunne bære i fuld galop hjemmad. Havde dog forudset det så havde ikke problemet med at sidde fast, hendes jordegalop er også vældig behagelig, benene under hende styrter der ud af men ryggen er helt stille.

Hun jorede ude i rabatten og kom hurtigt ned mod et stykke hvor der ikke var mere rabet mere. Hvilket jo så gav hende valget mellem og løbe igennem et hegn ind til nogle heste eller ud på vejen, dyret drejede skarpt af i sidste sekundt ud på vejen og forsatte lidt i galop og kom derefter ned i meget hurtigt trav som er aldeles umulig at sidde i.
Der sad jeg så og pyntede og valgte bare at følge med da hun var enormt anspændt og bare ville hjem, samt blev hele tiden bange for indkøbsposen jeg havde i hånden - som hun ellers aldrig reagere på, på vejen der hen sad jeg og rodede gevaldigt i den og hun vendte ikke et øre.

Hjemmad gik det i trav et stykke tid, hvorefter jeg endelig fik hende ned i skridt. En dejlig skridt må man sige! Hun har en super god skridt når hun er energisk istedet for den slowmotion skridt hvor hun falder over sine egne ben og slæber benene hen af jorden.
Da vi så nåede hen så hun kunne se folden og de to andre vrinskede til hende så faldt hun promte til ro og gik roligt resten af vejen.

Det var en ny side jeg fik af se af damen :D. Vidste godt hun altid gerne vil hjem, men det der er hendes hidtil mest 'energiske forsøg' på at komme hjem.
Burde få en til at optage en jordetur på hende, folk kigger lidt underligt på en når man siger at ens 28årige fjordhest løber som om hun har fanden i hælene på en stubmark x).

Andre der har oplevet noget nyt om hesten idag?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg vil hjem, NU!
  • #1   6. aug 2009 Min islænder har det modsat. I dag var jeg i skoven 2½ time på ham. Så ville jeg vende om og ride hjem, men han var da bedøvende lige glad med at jeg bad ham om at vende om! Til sidst fik jeg ham vendt, og den første kilometer hjemad var der ikke nogen problemer, men lige så hurtigt vi nåede ud på det sidste stykke asfalterede vej inden ridestien hjem blev han voldsom halt på alle 4 ben på en gang, så jeg stoppede og hoppede af og tjekkede, der var ingenting, så fik jeg fat i en ven som bor lige i nærheden som mønstrede ham mens jeg så på, stadig ingen ting. Så trak jeg halvvejs ned til ridestien og sad op igen, for jeg har fået at vide at han er rigtig god til at kunst-halte. Så var der ikke noget, men det gik godt nok langsomt hjem. Han ville IKKE hjem når vi hyggede os sådan i dag.

Men da jeg kom op til hesten inden rideturen og skulle ud på marken for at hente ham, så kunne jeg ikke lige umiddelbart se ham. Nå, men så tænker jeg at han er nok bare gået ind mellem træerne som han indimellem gør når det bliver varmt. Jeg kiggede mellem træerne, men ingen hest. Så ud på den anden mark og lede. Heller ingen hest. Så gåpr jeg så helt ned i den anden ende af den første mark og leder mellem træerne i den ende af marken. Stadig ingen hest. Så ser jeg at nogle grene er knækket og nogle sten væltet ned fra den store bunke der ligger mellem træerne og inde bag alle stenene ligger min lille hest og sover! Jeg havde brugt ½ time på at lede efter ham! Troede han var stukket af! Han kommer normalt ALTID når jeg pifter. Men han var gået OVER stenbunken som en anden bjergged og lagt sig ind i skyggen....

• #2   6. aug 2009 De fleste heste, jeg har redet på igennem tiden, har altid været ekstra friske på hjemturen og vist tydelige tegn på, at NU ville de altså gerne hjem. smiley Hjem er jo der, hvor de er kendte og trygge, hvor deres flok er osv. Så det er vel egentlig ganske naturlig og forståelig adfærd. smiley

• #3   6. aug 2009
    Ganske naturlig og foreståelig ja, men hun er pussigt nok begyndte her efter årsskiftet at få en pludselig seperationangst lignede ting.

Hun kan vrinske efter dem inde i stalden og på ridebanen, hvor hun kan se dem på folden, er super spændt på tur tiltider, nægte at gå den ene vej hvis en af de andre bliver trukket den anden vej, blive fuldstændigt panisk hvis hesten hun for kort tid siden var med var ude af syne ( yep jeg fik et stk jorde tur udover den idag også fordi jeg forsøgte at ride om på den ande side af søen, men næ nej så kunne hun jo ikke se fie mere! ).
    Fik også en gevaldig jorde tur da jeg ville skridte hjem til camilla som er 200meter væk fra søen men nej - hesten stak af, for første gang jeg i de 3år jeg har redet og var sådanset på vej hjemmad men gik hende da vendt.

Skøre demente dame, de første to år jeg red hende - INTET, hun vippede aldrig et øre og havde intet imod at være alene.

Kommentér på:
Jeg vil hjem, NU!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce