{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.185 visninger | Oprettet:

DEBAT - dine holdninger til mange ting m. træning. {{forumTopicSubject}}

Halløj halløj! :-))

- Vi ved vel alle sammen at vi alle har forskellige meninger/holdninger til træning m.m.

Jeg tænkte derfor på, at dem der ikke er bange for at sige deres mening og gerne vil deltage i en debat kunne deltage her.

I kunne svare på disse spørgsmål, også kan i debatere med hinanden. Jeg venter dog med at skrive mit, da jeg ikke gider blive angrebet med det samme og at alle svar er "svar" på mine holdninger.

Spørgsmålene kommer her:
- <b>Hvad er din holdning til godbidder?</b> (Fortæl her, hvad det positive er, hvis der er noget og hvad det negative er hvis der er noget.)

- <b>En hest der stejler, bukker, bider, laver en uønsket adfærd. Hvad gør du?</b> (Ignorer du, rykker du i grimen m.m? Fortæl hvad du gør med en nervøs/ikke tillidstryg hest og en hest med masser af selvtillid - her ment som tror at den har magt over alt og er dominerende.)

- <b>Hvad er din holdning til træning hver dag, eller longering af unge heste og træning af unge hest?</b>

Kom igaaaaaaaaaaang! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DEBAT - dine holdninger til mange ting m. træning.
  • #1   25. nov 2011 Har ikke brugt 1 og 3 så vil nøjes med at kommentrere til 2'ern:). Min egen hest(Desiré)har ikke rigtigt ville give mig sin fulde tilid og det arbejder vi stadig lidt på. Men jeg tror jeg ville bruge alternative måder, træne lidt hver anden dag og nusse om den hver dag:). Ville nok andvene T-Toutch masagen som jeg har læst om i Heartland bøgerne og så ville jeg da helt klart prøve at lave knytte bånd. Og så se hvordan det ville virke:)

• #2   25. nov 2011 Hvad er din holdning til godbidder?
    <b> Det kommer an på heste og situationer. Jeg bruger godbider når jeg træner tricks fordi det skaber positiv forstærkning og gør hesten interesseret </b>.

- En hest der stejler, bukker, bider, laver en uønsket adfærd. Hvad gør du? <b> Igen an på hesten, gider den bakker jeg den eller siger en høj irriterende lyd. Stejler den/bukker den ignoerere jeg adfærden og fortsætter hvad jeg laver (Jeg har prøvet mange metoder af forskellige trænere og dette er klart det der virker bedst). Jeg bruger forskellige metoder til hvad hest men som før sagt læs her: (link fjernet) Der forklare jeg om min mening.</b>

- Hvad er din holdning til træning hver dag, eller longering af unge heste og træning af unge hest?
    <b> Igen an på hesten, personligt rider jeg p.t Perle 4 gange om ugen, hun er ikke i form og ikke redet aldersvarende. 2 dage om uge hygger vi, laver tricks, går ture osv og en dag er helt fri. Dino er 11år og gammel konkurrence pony han trænes seriøst 3 dage om ugen i tricks, jordtræning mv, og 3 gange om ugen med hygge og gåture </b>

• #3   25. nov 2011 1. Jeg træner ikke med godbidder mere på min unghest. Men om det er en god ting at gøre det eller ej, kommer meget an på hesten og mennesket. Atento og jeg kunne ikke kontrollere godbidderne, hvilket gjorde at han blev alt for voldsom i tiggeri. Derfor er vi stoppet, i hvert fald i en periode. Og jeg vil sige, ALDRIG har han været SÅ koncentreret om mig før!
    Så jeg står helt klart inde for at træne uden, men jeg har også en hest der er meget villig til at arbejde, og kan godt se at med nogle heste kræver det lidt mere motivation en bare klø og krads smiley

2. Hvis en hest stejder, bukker osv. fordi den er utryg og usikker, beroliger jeg den og sørger for at den kan se på mig at der ikke er noget at være bange for, ved at være afslappet og tale roligt til den. En hest skal ikke straffes for at være bange.
    Men hvis den gør det af dominans, kan jeg godt 'puste mig op'. Det vil sige at jeg godt kan finde på, som du skriver, at rykke den i grimen, sige hårdt NEJ og sådan. Jeg vil ikke finde mig i at en hest er voldsom over for mig for at dominere mig.

3. Nu har jeg selv en unghest, og han bliver trænet hver gang jeg er der, hvilket ikke er hverdag. Men jeg ser ikke noget forkert i at træne ham hver dag, da jeg ikke træner så lang tid af gangen.
    Det er mere når han har være ude og opleve noget nyt, som første gang jeg gik tur med ham og sådanne ting. Så kan jeg godt give ham fri, så han kan døje det hele smiley
    Men det vil jeg også sige er afhængigt af den individuelle hest smiley

• #4   25. nov 2011 Hvorfor ikke? smiley

Hvad er din holdning til godbidder? (Fortæl her, hvad det positive er, hvis der er noget og hvad det negative er hvis der er noget.) - Kommer an på hesten, og hvad jeg bruger dem til. Når jeg træner tricks, bruger jeg godbidder meget i starten, hvorefter jeg langsomt vænner hesten af med dem. Jeg synes godbidder er en god ting efter træning, hvis hesten har været dygtig.. Godbidder er gode, hvis man kan finde ud af at bruge dem rigtigt.. - Hvilket vil sige, at hesten ikke skal have når den tigger, eller andet, selvom det ser nuttet ud. Den skal ikke have belønnet for at se sød ud, men for at være dygtig. (:

- En hest der stejler, bukker, bider, laver en uønsket adfærd. Hvad gør du? (Ignorer du, rykker du i grimen m.m? Fortæl hvad du gør med en nervøs/ikke tillidstryg hest og en hest med masser af selvtillid - her ment som tror at den har magt over alt og er dominerende.) -
    Hvis hesten, hopper og stejler i grime, og jeg ved den kun gør det for at være stædig, rykker jeg den i grimen, og viser det er forkert. Hvis en hest bider - uden nogen har opført sig truende over for den, klasker jeg den på mulen. - Eller hvis den ahr haft mulighed for at vende sig om, står hesten bundet og nogen laver truende bevægelser, fortæller jeg blot hesten med et bestemt "nej" at det var forkert. Men det kommer igen an på hesten, min nuværende halvpart er en følsom hest, og jeg ville ALDRIG kunne slå eller daske ham. Det ville ødelægge mere end det ville gøre godt for. Han skal have det stille og roligt..
    En magtsyg og respektløs hest, vil jeg prøve at sætte mig i respekt overfor den, og fortælle den, at jeg ikke finder mig i det! - med en utryg og nervøs hest, vil jeg have rolige bevægelser og en rolig stemme, og uden at presse den, forsøge at vise, at jeg "kommer med fred".

- Hvad er din holdning til træning hver dag, eller longering af unge heste og træning af unge hest?
    - Træning hver dag, er fint hvis hesten er i form til det, og nyder at arbejde ligeså meget som rytteren, men jeg mener også, at hesten har ret til en dags pause, hvor den bare kan være hest.. - Longeren af unge heste har jeg det fint med, samt træning af unge heste, så længe hesten ikke bliver voldsomt presset, og sålænge den kun går, som dens muskler er til..

Kom igaaaaaaaaaaang! smiley

• #5   25. nov 2011 Men godbider er 2 by 5 en fantastisk metode at lærer hesten smiley Just saying. Men ja det kommer an på hesten OG rytteren smiley

• #6   25. nov 2011
    Godbidder: Glimerende ting til at forstærke hesten i en adfærd, belønne den. Fx. hvis hesten er meget bange for noget.
    Eller til at indlære et trick eller adfærd med.
    Samt en god ros til de ponyer/heste der dybt ligeglade med at man nusser og siger "dygtig" og ikke tager det som ros.
    Dum ting hvis ponyen er madglad og mennesket lader sig presset og tillære ponyen uheldige metoder til at få godbidderne.

Bukker, bider, stejler osv: Kommer helt an på hvorfor det er. Bider hesten fordi den vil have fred og burde stå i en rolig stald med knap så meget stress, så kan man om muligt ignorere den, men det vil ikke virke, da man ikke fjerner grunden til dens reaktion.
    Derfor; finde ud af hvorfor dyret reagere som det gør og reagere der ud fra. Slf. vil jeg ikke klandre folk for at klappe en hest der pludselig sparker en i røven, det er en normal reaktion når man får et chok/afmagt. Men at blive ved er ikke lige min kop the.

Træning hver dag: træning hver dag kan man godt, hvis hesten er i kondi og det bare er tur. Rider man dressur syntes jeg at man burde skifte så ene dag dressur, anden dag tur, dressur, jordarbejde osv. da hestens muskler skal have tid til at "sætte" sig som ved mennesker.

Longering af ungheste: Fin ting hvis hesten ikke er spændt ind pga. dens endnu ikke opbyggede muskelr samt fint hvis det kun er 10-15min i alt ( dvs. al den ti den går i longe ). Og det foregår 2-3 gange om ugen.
    Ungheste ser jeg som 3-4år.

Træning af ungheste: Igen, alt med måde. Dvs. ridning hvor man pløjer der ud af med 117 i timen i 1 time og forlanger LA samling, det duer bare ikke.
    Varrierende træning vil jeg mene er nøglen - som i alle andre henseender, men især her.

• #11   25. nov 2011 - Hvad er din holdning til godbidder?
    Det kommer meget an på hesten. Selv har jeg set utallige eksempler (også min egen) som bliver ufokuseret, og direkte sur ved brugen af godbidder.
    Men man skal klart finde den metode som passer til dig selv og hesten.

- En hest der stejler, bukker, bider, laver en uønsket adfærd. Hvad gør du?
    Jeg ville klart ignorere den uønskede adfærd, i begge tilfælde med heste. Jeg ville sørge for at sætte den til at lave forskellige ting så den ville glemme stejleriet - rigtig mange tænker "den skal liiige lære at gå lige ud først" men hvis man stiller hesten forskellige, enkle opgaver får man afledt dens koncentration fra adfærden - det ses også tit hvis heste keder sig.
    Men igen, ikke to heste er ens, det afhænger meget af situationen, baggrunden og hesten.

- Hvad er din holdning til træning hver dag, eller longering af unge heste og træning af unge hest
    Hm.. Jeg ville aldrig træne hver dag - både hesten og jeg ville finde det kedeligt. Jordtræner et par (2-3) gange om ugen, går ture med hende hvor fx. start, stop, synkron automatisk også trænes, hun har et par fridage og rider på hende et par gange om ugen.
    Især unge heste skal have lov til at komme ud og gå og prøve alt muligt forskelligt, og skal heller ikke træne det samme særlig mange gange - de begynder hurtigt at kede sig og blive ukoncentrerede så det kan slet ikke betale sig.

• #12   25. nov 2011 Mathilde. God stil i alle dine svar smiley

• #13   25. nov 2011 Mathilde- er fuldkommen enig, mht. godbidderne! smiley

• #14   25. nov 2011 Mathiiiiiildetøs - enig i godbidder og det sidste smiley

• #15   25. nov 2011 Hæhæ, det da godt at høre! smiley

• #16   26. nov 2011 Hvad er din holdning til godbider?
    Som mange allerede har sagt, kommer det helt an på hesten. Selv bruger jeg dem kun til tricks (og så plejer hun at få lidt inden jeg siger farvel og trækker hende ind i boksen). Det fungerer super godt for os. Selvom hun er meget madglad, kan hun godt styre det. Når jeg giver hende min komando, gør hun hvad jeg ønsker af hende, og så står hun bagefter stille med ørerne helt fremme, og et forventningsfuldt udtryk :-).

En hest der stejler, bukker, bider, laver en uønsket adfærd. Hvad gør du?

Bukker og stejler: FREMADDRIFT.

Bider: Siger ''NEJ'' eller ''AH'' og skupper hovedet blidt væk.

• #17   26. nov 2011 Spørgsmålene kommer her:
    - Hvad er din holdning til godbidder? (Fortæl her, hvad det positive er, hvis der er noget og hvad det negative er hvis der er noget.)
    Det motivere hesten til øvelsen især trick, men hvis man ikke passer på får man en lomme heste smiley

- En hest der stejler, bukker, bider, laver en uønsket adfærd. Hvad gør du? (Ignorer du, rykker du i grimen m.m? Fortæl hvad du gør med en nervøs/ikke tillidstryg hest og en hest med masser af selvtillid - her ment som tror at den har magt over alt og er dominerende.)
    Som regel bakker jeg den få skridt, men det svært at forklare, tror man skal være i det for at kunne forklare det smiley

Mener det sundt for hestene at have en fri dag engang imellem, og varieret træning. Jeg mener at man bør udfordre ungheste, men med måde. Min egen 1,5 års bliver "trænet" 1-2 gange om ugen. Jeg er lige begyndt at "longere" men der er intet i det, det kun for at han lærer det og det maks et par gang hver vej et par gange om måneden. Det jeg træner mest er tricks da han er super motiveret for det. Men træner kun noget han selv vil være med til.

Kommentér på:
DEBAT - dine holdninger til mange ting m. træning.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce