At gå til biddet At gå til biddet
Hej HG.
Jeg har et spørgsmål som jeg håber jeg kan få svar på.
Hvordan kan jeg få min hest til at gå til biddet uden at være for hård? (det jeg mener med at gå til biddet er at at han skal bøje nakken) Er det forskelligt fra hest til hest eller er de noget jeg kan gøre med benene?
apr 2010
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 88 Svar: 764
jan 2008
Følger: 58 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 275
sep 2010
Følger: 111 Følgere: 94 Heste: 3 Emner: 82 Svar: 513
apr 2010
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 88 Svar: 764
nov 2010
Følger: 23 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 36 Svar: 108
Tak for hjælpen
okt 2010
Følger: 32 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 140
jun 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 26 Svar: 87
Når først hesten har den nødvendige muskelatur i ryggen og bliver redet frem bagfra, så kommer bøjningen af sig selv. Så er det muligt at det kan/skal rettes en smule til, men som udgangspunkt tænker jeg i hvert fald, at hesten selv viser, når den er klar til at arbejde videre med dét. Tvinges det frem, er min umiddelbare fornemmelse at man let kan få redet hesten på forparten og derved opnå det stik modsatte at hvad, man egentlig ville opnå. (?)
sep 2010
Følger: 111 Følgere: 94 Heste: 3 Emner: 82 Svar: 513
Nej det gør jeg ikke, men jeg har fået og vide af en underviser der går meget op i horsemanchip(staves) at man bare skal støtte på bidet
mar 2008
Følger: 134 Følgere: 126 Heste: 2 Emner: 104 Svar: 780
Samling er hvor hesten får ryggen op så der sker en effekt igennem hele "linjen" på hesten. Ryggen bliver bøjet, linjen fortsætter op til ørerne og når ryggen bøjer er det lettest at give efter på hovedet da det ellers ville være ENORMT hårdt at holde hovedet oppe. Effekten er også på bagpartiet dvs den bliver skubbet ind under hesten til en vis grad, altså den træder ind under sig.
Det er den rigtige samling! Evt prøv noget akademisk det er rigtig godt til at gymnasticere !
Hilsen victoria håber det kunne bruges.
okt 2010
Følger: 32 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 140
jan 2008
Det er rigtig nok hvad Pia siger, det kan godt være du ikke er ening, men så er du uening med de fleste beridere
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.978
Det hjælper ikke bare at holde den på tøjlen, også bare vente til den giver sig..
Det har ikke så meget med samling at gøre
Jeg ville ride frem og ned.. En lille artikel omkring, hvordan jeg ville gøre
(link fjernet)
Også ville jeg styrke min hest med masser af overgange (gerne galopansprings dage, husk dog at det er hårdt for de små heste), bomtræning, bomme på buet spor, cavalettis eller tempospring, versader og schenkelvigninger...
Når du har gjort dette i nogle måneder, vil din hest nok være mere smidig og have mere fylde, have mere balnce og vil have mere nemmere vil at kunne opfylde dit krav..
Husk på at en samling heller ikke nødvendig behøver at lægge lige på lod, du vil kunne mærke når din hest samler sig under dig
Kom lige i tanke om den her lille video, den handler om balance, men teksten handler om vejen til samling
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.864
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 1.158
Det handler, som Madicken også skriver, om muskelsætning og en ændring af hestens måde at bevæge sig på.
Og ja, det er da voldsomt meget nemmere og hurtigere at pille hesten ned "i holdning" med tøjlen, men så får man altså også kun hovedet med. Hals, skulder, overlinie, ryg og samtlige andre rende muskler bruges uhensigtsmæssigt hvis de ikke først trænes på fornuftig måde.
Mit bedste råd er helt klart at du skal finde dig en dygtig underviser, som har sat sig ind i hestens anatomi.
Held og lykke med det!
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.978
http://www.ridekunstmedlethed.dk/video---ridning-i-balance
okt 2009
Følger: 63 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 23 Svar: 87
jan 2008
(kommantar skrives i pb)
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 1.994
Men ellers, så skal du sidde ned i sadlen, drive godt fremad (husk at give dig tid) med sædet, så du får skubbet bagparten ind under, og så vil den selv søge ned, når den er parat. Du skal ikke begynde at holde tøjlerne stramme, eller rykke i dem. Gerne stadig have en kontat, men så den ikke spænder eller føler ubehag. - Hvis du vil bøje i nakken.
- Men hvis det er fordi at du vil have den til at gå pænt til stævner, så altid husk: Det handler ikke om hvordan hesten går, men at være præcis.
nov 2010
Følger: 23 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 36 Svar: 108
At gå til biddet
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside