1.385 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
12 Svar
At gå til bidet At gå til bidet
Hvordan får man en pony/hest til at gå til bidet?
Har aldrig redet 100% dressur, så ved det ikke :b
0 synes godt om
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.970
Det er der mange meninger om :o)
Det mest "kendte" er at man på en eller anden måde pilleri tøjlen. At holde fast i udvendige tøjle også pille, nykke, arbejde, tage og give og hvad af andre ord man nu bruger om det.
Og det er også det man møder rundt omkring ved undervisere.
Ved mig er indstillingen; hesten kan selv og skal nok søge ned selv hvis den er afslappet
jan 2009
Følger: 24 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 53
"Nyk" er jeg ikke meget for, da man tit kommer til at pille dem af tøjlen igen. Desuden er det en dårlig vane som er meget svær at komme af med.
Husk at det at gå i holdning ikke altid er ensbetydende med at hesten er til bidet.
TTT-Nora: Nogle heste suger bedre på visse bid end andre, det være sig både skarpe og milde. Men de fleste går fint på et almindeligt trensebid. Det jeg vil mene er "key-word" er suget. Altså at hesten ligger sig en smule mere på tøjlen, men holder blødheden. Man skal ikke være bange for hvis man i starten får mere i vægt i hånden. Det kan rides væk ved at styrke hestens bagpart, da den i starten skal have lidt hjælp
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
At "søge ned" er ikke nødvendigvis = gå til biddet. At gå ned med hovedet og hvad der ellers skrives er ikke det samme som at gå til biddet. En hest kan sagtens gå med hovedet i den ønskelige holdning uden at være korrekt til biddet (manglede og ustabil kontakt, urolig tøjleføring).
sep 2007
TyskerTinkerTossen-Nora- Der er som du kan se her i tråden mange meninger om hvordan man gør, men den du har lært som jeg beskriver længere oppe er som sagt den mest kendte.
Der findes andre måder.
Men for mig handler det ihvertfald ikke om hvem der kan trække mest så og sige. Altså om en hest der stivner halsen og rytten der så tager og tager hårdere og hårdere.
apr 2008
jun 2012
Følger: 12 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 44
Samtidig laver du laver en lillebitte bevægelse i håndledet og i små bevægelser vipper indvendig tøjle mod dig selv, og samtidig støtter op med udvendig. Hånden skal ikke bevæge sig mere end 2-3 cm frem og tilbage. Det er vigtigt at du kan sidde roligt med hænderne og bevægelsen kun laves i håndledet.
I starten er det nemmest at få den til at søge ned, hvis du rider (skridter) i (20m) volter, og det kan være en hjælp til at holde armen stille, hvis man f.eks holder albuerne i siden, eller holder tommelfingrene fikseret i f.eks. underlagsstropper. Hvis den runder i nakken og du kan ane hestens indvendige øje "er den ved at være der". Det er IKKE en øvelse, der skal udføres med tvang (tøjletræk). Tøjlen skal blot støtte arbejdet med schenkler og sæde.
Giver det mening?
apr 2008
http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/283030-fimpe_tjr_12_4_2012
sep 2007
Tja - man kan kun konstatere at der er lige så mange meninger og måder som der er dressur mennesker ;D
For her er der ingen vip med hånden, ingen nyk, ingen hjælp til form.
Andre steder er der lidt, nogle steder er der masser af ben, andre steder masser af halve parder, nogle steder store tag i tøjlen osv.
jun 2012
Følger: 12 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 44
apr 2008
apr 2012
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 305
Jeg ved ikke hvordan jeg gør, jeg gør det bare.. hmm
jun 2011
Følger: 72 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 64 Svar: 308
Jeg har prøvet flere dygtige beridere i undervisning på min Haflinger, ganske uden nytte da ingen kunne finde hans fidus i ikke at tælle skyer.
Derimod skulle hjælpen komme fra en dame, som jeg har stået i stald med som rider spanske heste og somme tider får kurser på skolen. Det var pludselig nogen anderledes teknikker, og en langt mere afslappet pony.
At gå til bidet