At gå død... {{forumTopicSubject}}
Hej Hg.
Jeg er ved at indse at jeg er ved at gå død i bane ridning... Jeg kan sagtens se Tindur udvikle sig og at der er fremgang, men jeg keder mig.. Jeg er dog alligevel så målbevidst og struktureret at jeg stadig rider rundt i den sandkasse.. Og jeg varierer således at vi ikke træner de samme ting i rækkefølge og forandrer lidt.. For jeg når jo ikke mit mål hvis jeg ikke træner.. Jeg håber dog at jeg snart kan få købt skovkort således at jeg kan træne i skoven igen da det er der jeg hører hjemme. Men nogle ting kan jeg ikke træne i skoven.. Og det er volter..har forsøgt at træne volter to gange udenfor banen, første gang ændte med en tur i marken for mig... Anden gang blev det til en "kamp" da Tindur ikke ville ride volter, som han heller ikke ville første gang..
Så jeg har (også pga vinteren) lagt volter i naturen på hylden..
Ved ikke rigtig hvad jeg ønsker hjælp til.. Måske inspiration.. Hvad gjorde I når I gik død i sandkassen? Nogle tips til at få gejsten op igen?
Mvh TT
jul 2015
Følger: 36 Følgere: 4 Emner: 50 Svar: 293
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jul 2015
Følger: 36 Følgere: 4 Emner: 50 Svar: 293
mar 2011
Mvh TT
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
I min optik er der ikke en øvelse der ikke kan laves i naturen
mar 2011
Mvh TT
okt 2012
Følger: 116 Følgere: 91 Heste: 20 Emner: 31 Svar: 633
Kegler, plastick, bomme og alverdens rod ud på banen.
- så bliver det skide sjovt, hvis du altså ikke er bange for et par ture i sandet.
(Det var den "fornuftige" Kiki)
Rigtige Kiki;
Ad H...... Til med sandkassen og ride tur alligevel.
Springe, longere i naturen, eller ride uden udstyr på hesten (ja, også selvom hesten er en hysterisk en af slagsen, for det bliver noget af nogle adrenalin kick man får sig)
Og hvem ved? Måske der sker noget fuldstændigt uventet!
(Som at man overlever turen i god behold, MÆHÆHÆHÆH)
Hvad tænker du selv? Har du nogle planer, TT ?
mar 2011
Mvh TT
aug 2008
Jeg rider yderst sjældent i sandkassen, alle mine trænes i dressur på tur
okt 2012
Ride 8-taller osv?
mar 2011
Ift. Den ufornuftige Kiki så var det en god idé hvis jeg vil ride med hovedet under armen... (ift uden udstyr) at springe i naturen er også fristende, men jeg når ikke ret mange vegne for naturen omkring mig kræver skovkort medmindre det er marken ved siden af og der er ingen spring muligheder for en hest der ikke er indsprunget
Men gode forslag
Mvh TT
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Hvad med nogle travbomme og mærk den lækre trav, han laver? Eller udfodre jer selv lidt og sætte et lille bitte spring op? 20 cm? Galopbomme er altså også virkelig svært - i hvert fald hos Mini.. Du kan også prøve noget "gymnastiskspring" eller hvad det hedder, hvor du både har galopbomme, og serier af små spring!
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
aug 2008
okt 2012
Men tingene er meget nemme at anskaffe sig, og hvis cavalettierne ikke er høje nok, så smid 3-4 oven på hindanden
aug 2008
min rides også på tur, og i spring uden sadel.
men er man nervøs på det punkt kan det give udfordringer at ride uden sadel i sandkassen, hvilket bla er sundt for rytters balance
okt 2012
Men Du har ret
jun 2005
Følger: 188 Følgere: 239 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Vejen til et mål er ikke lige. Den bukter sig rundt. Slår sjove sving. Og før du ved af det. Så er dit mål blevet erstattet med et andet.
Sådan er livet og sådan bør din ridning også være.
Tror i den grad du trænger til at give dig selv løse tøjler og lave en masse fejl.
Drop træningen for en stund og bare nyde livet. Nyd at ride rundt på ridebanen uden retning. Bare be hesten gå. Og lad den selv vælge hvor den går hen.
Tag en tur i skoven og drop den fine opstilling. Fald lidt sammen. Sid lidt uroligt og bare nyd rideturen.
Hvis det er svært for dig at slippe kontrollen. Så ændre kontrollen til bevidst at lave fejl.
Fejl er okay. Din hest dør ikke af dem. Den kompensere for dem.
Præcis som i et parforhold. Der render du heller ikke rundt og forsøger at være perfekt konstant. Men din partner vil finde det bedste frem i dig.
Det samme gælder for din hest. Men du bliver nød til at fejle for at han kan vise dig at han godt kan klare det.
Så mit råd herfra.. - Få nu løsnet op. Rid baglæns på din hest. Kryds dine tøjler under kæben så højre tøjle pludselig er den venstre.
Bare hver fjollet
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
En anden ting du kan gøre er at varme op på banen og så ride tur - eller omvendt.
Jeg tænker at du skal have gjort det klart for dig selv hvorfor du overhovedet træner på banen. Hvad er det baneridninngen giver jer og hvad kan udvikles det? + hvad er din motivation for at være på banen? Hvad kan du godt lide at lave på banen?
Selv nyder jeg nørdearbejdet på banen - men moonwalk er ikke helt fan. Så jeg arbejder sindssygt meget med hvad der er hans motivation. Blander altid bomme, madresser, kegler osv osv ind i dressuren, ellers gider han simpelthen ikke. Men det gør det da også sjovere for mig
Og ellers er der da heller ingen skam i udelukkende at træne tur i en periode - så kommer motivationen for baneridninngen sikkert igen
mar 2011
Rebecca- jeg har et mål og træner for at nå det...
Luna - ja du har nok ret... Det burde jeg jo...
Rikke og Kiki - ja men der er over en kilometer til ridebanen, og på en del af vejen kommer der tit store køretøjer... Og her vil Tindur gerne flygte... Så no go uden sadel. Jeg kunne selvfølgelig feks forsøge at gå over til ridebanen med ham... Og kravle op og ride rundt uden sadel der...Men men.. Det bliver jo så med livet som indsats alligevel hvis han bestemmer sig for at det er de farlige dage... og jeg kunne også måske pille hovedtøjet af ham en dag og forsøge at ride rundt i cordeo det har jeg altid haft lyst til at prøve
Der er nemlig kun to cavalettier og that's it....
Det hjalp faktisk lidt at snakke med jer jeg fik lidt inspiration
Rikke - at ride rundt på samme sted...det keder mig helt vildt så at kun ride rundt på marken er også dødsens
Madsen - ingen bomme desværre
Mvh TT
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
sep 2012
Følger: 23 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 100 Svar: 386
Min hest blev aflivet i sep 2015 efter lang tids sygdom... fik ny hest samme dag pga min anden hesten, som blev sparket ned (dyrlæge lørdag morgen), så mider, sur stråle, sår, ingen sadel, låst hest, kolik og endelig da det går fremad i går med træningen og sadelkøb, så spasser hesten longen og sætter sig på røven... = halt hest.. argh. men jeg håber da at lykken snart vender også for dig og Tindur
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Jeg har også lige været ude for 14 dage siden og købt skovkort - og har været i skoven 3-4 gange om ugen. Det har været fantastisk
Ingen baneridning, ingen undervisning - bare hygge, kravle i bakker og ride med/uden veninder.
Så nu her de sidste par dage har den stået på dressurtræning igen - og nøj hvor er det fedt. Både hestene og jeg har lige fået et friskt pust.
Så afsted og få købt det kort.....
Jeg elsker at ride/træne dressur, og har ikke heste som går døde i det. Men der er altid perioder hvor det ikke bare går fremad - og der er det ofte godt at slappe lidt af, give hesten ( og dig selv) lidt flere fridage, og som de andre siger lav noget helt andet end det sædvanlige.
Mvh Charlotte
mar 2011
Prinsessen - han vil ikke gå volter i naturen. På banen ingen problemer. Så nej han fejler intet. Det handler om træning og tilvænning
Charlotte - ja..lige præcis skal bare lige finde de 1500kr til det....
Den tossede - øv øv da typisk... Men op på hesten igen
Mvh TT
mar 2007
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.398
Du siger du har kavaleris til rådighed.
Lig dem så du kan ride over dem i cirkler, slange gang over dem imellem dem.
gør det du syns der er sjovt.
For ja det er simpelthen neden bare at ride undt på hov slaget og lave cirkler.
skift volte, forskellige str slange gange, volter tilbage, i forskellieg str
jan 2012
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 55
Hvis du ikke har kegler, kunne du jo evt ligge noget andet ud, fx en striglekasse, eller en træstuppe, og på en måde forbinde det i dressuren eller lege med det.
Ellers sæt noget musik på, og prøv at lave dit eget program, som så skal passe til musikken. Så for du både øvet det du skal, men du får det lavet på en anderledes måde.
Eller rid en tur i byen, min hest virker til han synes det er meget interesant
Hvor er jeg glad for at jeg kan ride gratis i skov, natur og strand.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Lad være med at være så pokkers regelret og struktureret - gør hvad du har lyst til. Hesten lider ingen nød af mere skovtur end dressur :o).
Og det mål, det når i nok alligevel - men hvis i kører sur i det, så tager det nok lige så lang tid, som hvis i rider et par ekstra skovturer :o)
mar 2007
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Så lad være ;o) Der er jo ikke nogen der siger at man skal træne de ting, skal nå noget bestemt - man må gerne hygge sig og lave lige hvad man har lyst til.
Vi rider af forskellige årsager, jeg rider fordi det motivere mig at hesten udvikler sig at der sker fremskridt - men hvis jeg ikke synes det var sjovt, så skulle jeg da holde mig langt væk fra dressur.
Jeg skal heller ikke spille fodbold, hvis det ikke er noget der motivere mig. Så er det pænt dumt og gå og insistere på at jeg VIL spille fodbold, hvis min motivation ikke er der.
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
... da så min underviser kommer siger jeg det til hende. Hey hesten går af helvede til - jeg må gøre noget forkert: her er hvad jeg har fundet frem til. Men ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.
Fint så er det sagt højt og vi kan tage hånd om det. Gør det samme hvis motivationen er lav, hvis jeg er nervøs eller har en dårlig dag. Så er det ude og vi kan lave lidt pis med det undervejs.
Og så en anden ting: måske du skal revurdere dit mål? Eller uddybe det. For hvis skyld har du målet? Hvad vil ske når i når målet? Er der en tidsbegrænsing? Er der delmål? Har målet ændret sig?
mar 2011
Jeg mangler 350kr så har jeg til skovkort.. Jeg har bestemt at jeg ikke gider banen før lysten melder sig..
Mvh TT
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Nogle vælger så at slå hesten, fordi "den er dum", andre vælger at "slå sig selv, fordi man selv er dum" - og ud over at det er mere sympatisk ikke at "tæve" et umælende dyr, men sig selv i stedet - ja så giver "slag i hovedet på sig selv" såmænd heller ikke noget god effekt. Det bliver jo bare en indre bekræftigelse på, at ja man er ikke god nok....
Dressur er ikke nemt, og når både du og hesten skal lærer, ja så har begge parter perioder, hvor tingene mere skal "tages ind i fred og ro", fremfor trænes igen og igen og igen. Lige som at vi mennesker ofte får løsningen på et problem på arbejde, mens vi laver noget helt andet - vasker op, rider tur,klipper hæk.
Når jeg er træt i perioder af at ride dressur, så gider jeg sørme heller ikke ride dressur på tur - så har turridning et helt andet formål. Er jeg i en periode hvor både hesten og jeg er skarpe til dressur, men hvor jeg jo skal ud og ride på hård bund mindst en gang om ugen - ja så kan jeg ligge dressur ind på turen, fordi både hesten og jeg nyder det.
350 kr er "lige omlidt" - så glæd dig og nyd at du snart kommer i skoven. Og så lig ambitionerne om skal/bør/vil bevise noget med Tindur - hyg dig med ham, og nogle dage er det så tur, nogle dage jordarbejde og nogle dage dressur.
Mvh Charlotte
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Jeg tror at du tænker alt for meget over alting. Nyd din ridning og husk at glæde dig over de fremskridt i gør.
Og lav så en lille opsparing, så du har råd til skovkort, når du har brug for det
mar 2011
På banen har vi også hygget os og det har været så fantastisk at udvikle ham og se hvor dygtig han bliver. Og ja..det er min fortjeneste. Men jeg er bare ikke en dygtig rytter. Og jeg kommer til kort når det omhandler opstilling osv. Og synes ikke der sker en forbedring til trods for træning træning træning... Og nu har jeg gået død...
Mvh TT
mar 2007
Når du på forhånd går ind på banen med den indstilling at du er en dårlig rytter og ikke kan finde ud af at sidde rigtigt så er det jo også dømt til at gå galt.
Men din opstilling er jo lige så vigtig i skoven..? Så hvis du kan finde ud af at ride udenfor hegnet så kan du sgu også gøre det indenfor hegnet..
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Så sig til din underviser, at du er kørt død i det og at i skal fokusere på noget andet?
At gå død...