Trækker hovedet ned? :s {{forumTopicSubject}}
Ja, her kommer den lange historie:
Det er sådan, jeg har fået part på en pony for nogle måneder siden. Men han har det med at hive hovedet ned mellem benen .. I dressur gør han det hele tiden! og det er piiiiiisse træls, han drejer ogs hovedet på skrå og er bare dum ):
Igår sprang jeg så på ham, efter springet (vi sprang lidt højere end vi plejer, men ikke meget) hev han hovedet ned mellem benen og jeg røg af fordi jeg jo flyver frem!
MEN! når han for hovedetøjet på, så svinger han hovedet MEGA hårdt ind i mig og klør sig. Jeg har så vappet ham en over mulen da ddet jo gøre siiiiiiindsygt ondt! Idag, bed han mig i låret fordi han ikke måtte klø sig
Han har fået raspet tænder for 2 år siden fordi det var viiiiirkelig slemt. Han har så fået gjordt det en gang derefte, hvor det var knapt så slemt.
Jeg har nu sagt det til min underviser 3-4 gange og hun virker endeligt lige glad og siger det er bare fordi jeg ikke kan ride ham til biddet )':
Mit spørgsmål er: <b>Hvad kan det være? Hvad kan jeg gøre?</b>
jul 2010
Følger: 101 Følgere: 97 Emner: 124 Svar: 1.995
- min veninde rider på en hest, som jeg så lige skulle prøve at springe på. han gjorde også det dér med at tage hovedet ned efter springet + at han stod og hoppede lidt. (han havde ørerne fremme). jeg prøvede så sådan, at lige når han havde alle ben på jorde igen efter springet, så drev jeg ham frem ad og drejede ham ud på hovslaget. så holdt han op med det samme!
sep 2009
Følger: 31 Følgere: 64 Heste: 4 Emner: 224 Svar: 3.030
Once: Jeg ved godt han ikke er dum, og det mener jeg heller ikke .. han er mit et og alt og betyder så meget .. Men er bare tudefærdig da jeg kom hjem idag, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og min underviser siger at det er MIN skyld! ):
Claire: Han gør det ikke for løse tøjler, på tur eller andet ..
Mia: kan jeg prøve næste gang jeg skal springe
sep 2009
sep 2009
Camilla: Mine tøjler er meget løse! så frihed har han ..
sep 2009
Men han vil rigtig gerne klø sig som jeg skriver før .. men kan det være næsebåndet?
sep 2009
sep 2009
ej, men altså hun er rigtig rigtig sød osv. men problemt er bare ikke det hun tror er ikke altid rigtig ...
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Den skyder hovedet frem, for at slippe for presset i tøjlen, du mister kontakten et kort øjeblik og hesten bliver belønnet bare et kort øjeblik...
Ergo, der er noget galt oppe foran..
Jeg ville absolut starte med at springe med mere plads foran, altså løsere tøjler.. Vær dog klar til anholdning på tøjlen, så du ikke har en hest der bare spurter afsted med dig
Det er lige meget om du har løse tøjler, hvis han har lært at reagere sådan, når han bliver redet..
Lidt ligesom et trick, når han først har lært det, så kan han det
Der skal mange gentagelser til før dette bliver overskrevet..
Så bare klø på og opgiv ikke håbet, men han skal have tillid til "tøjlen" igen...
Det med at klø sig..
Enten må han klø sig op af dig eller også må han ikke, det er en beslutning der skal tages...
Min må ikke, oh må vente til han kommer ind i stalden og får sit hovedtøj af, så må han klø sig op af det han finder..
Det skal så siges, at det er ikke ALTID den regel holder, nogen gange klør han sig på sit ben, med hovedtøj på, ingen er perfekte...
sep 2009
<b>Tak for alle svarene! Det har hjulpet meget, at man ikke bare for afvide: "Det er din skyld fordi du ikke kan ride ham til biddet!" TAK!</b>
apr 2005
Bukker han også, når du løsspringer ham?
Altså selvfølgelig kan der sagtens være lidt energi hop i starten, men er det de samme, som når du springer...
Tror nemlig det er et, en indlært adfærd som har fået, gennem tiden..
Han er egentlig en klog hest, da han jo har regnet ud, at hvis han gør sådan, så får han lidt frihed
Det er også derfor jeg skriver at du skal være klar til en anholdning, altså et hurtig tag i tøjlen, som bliver hurtigt løsnet igen, så man ikke sidder og sej trækker i hesten
Det virker perfekt på meget ivrige heste, som har svært ved at slappe af, så rytteren ikke skal sidde og have fat i tøjlen HELE tiden
sep 2009
maj 2008
Følger: 23 Følgere: 18 Heste: 5 Emner: 63 Svar: 247
Du skal netop ikke rykke dig for ham... for så har du med en enkelt bevægelse lige vist ham at han er lederen og han kan bestemme over dig.. han finder ud af at han kan rykke rundt med dig. Lad være med det (-;
Mit råd er til dig som du også selv skriver at du vil prøve; at tage næsebåndet af og prøve at ride bidløst og se om han ændre sin adfærd.
Måske er det biddet han gør oprør mod og prøver simpelthen bare at fortælle dig at han ikke synes det er rart at have sådan et i munden eller også er det næsebåndet som kradser eller sidder dumt (evt. prøv et andet på ham i stedet og se om det gør nogen forskel).
Du kan også bare vende dig til at klø ham dér inden han selv begynder at be' om det ved at klø sig op ad dig (;
mvh. Anna Sofie
sep 2009
apr 2005
Dressursadel er absolut ikke det bedste at springe i..
Når han er elev pony, bliver det nok ekstra, ekstra, ekstra svært at lave noget om, da de jo kan ride med stramme tøjler med meget kontakt til munden og dermed, så er dit arbejde jo sådan set lidt spildt..
Det bliver nok meget svært, hvis han skal omvendes..
sep 2009
-Har bare ikke andet end dressur sadle .. men sadlen ligger ogs ordenligt for sadel mageren har næsten lige været på besøg ..
apr 2005
Tja, der er jo en grund til det hedder en dressursadel
Igen det er noget der skal trænes, og han skal belønnes med frihed og læres at tøjlen ikke er noget ondt der hele tiden, udsætter hans mund for konstant pres...
Bidløs er nok ikke en mulighed, det behøver det heller ikke være, når han er elevpony, måske et andet bid, det kan sagtens være at det er biddet der også genere ham, det kan være det er for tykt, smalt, sidder for stramt, for løst, det er tredelt når det måske skulle være todelt eller noget andet..
Ja det er bare tisse træls at skulle undersøge det, men nogen gange må man bare bide i det sure æble og arbejde på "sygdommen" istedetfor at symptom behandle
Er selv gået fra at ride med bid til at ride bidløs, pga min hests mund, så kender det så udmærket
sep 2009
Trækker hovedet ned? :s
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside