stikker af {{forumTopicSubject}}
- ja jeg har den her hoppe der bliver 2 år til april. Jeg har haft hende siden hun blev født, hun er super sød og rar, rolig og velopdragen, har indlært signalerne super godt. Hun er dog en hoppe med stoooort H, der har sine egne meninger, og kan ind imellem være en lille vildbasse. Hun har ind imellem perioder (specielt foråret og efteråret), hvor hun er meget oppe at køre.
Mit problem er, at hun har en vane med at løbe sin vej. Det har været et problem i nogle måneder nu, da hun i slutningen af sidste år havde seperationsangst. Hun kunne ikke trækkes op og stå i stalden alene, så hun stak af, og det fik hun jo så succes med da hun er umulig at holde med almindelig grime når hun løber.
Vi fik det dog trænet, og hun har ikke noget problem med at være alene længere. MEN hun har fundet ud af at hun kan løbe, og nogle gange – ind imellem uden nogen speciel grund, så skrider hun bare.
Nogle gange er det hvis hun er stresset eller ikke ved hvordan hun skal slippe af med et pres, men her forleden dag f.eks., stod vi og striglede og hyggetrænede, det gik super godt og hun var helt afslappet, men lige pludselig da jeg fjernede opmærksomheden et kort øjeblik løb hun bare ned i den anden ende af folden – så hentede jeg hende igen og hun gik pænt med tilbage og opførte sig fint resten af tiden. Jeg forstår ikke helt hvorfor hun gør det, hun virker ikke stresset eller bange eller noget, hun tager bare hovedet ned og går/løber sin vej.
Hun har indlært signalerne super godt, men når først hun beslutter sig for at gå, er hun umulig at holde med normal grime/rebgrime. Jeg har en grime med kæde i næseryggen, ( http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/5752270_l.jpg ) som jeg har brugt meget, fordi hun ikke KAN løbe når hun har den på. De fleste tænker nok at ”eej hvor er jeg ond og dårlig til heste”, men jeg har snakket personligt med Ute Lehmann som sagde at jeg burde bruge den fordi det er lige meget hvad hesten har på hovedet, den skal bare IKKE have succes med at stikke af. Det er en utrolig farlig vane.
Det har så fungeret okay, men jeg synes det er utroligt besværligt, da jeg ikke kan træne med kæden (altså f.eks. sådan noget som bakke, som vi har trænet meget – hvor hun bakker når jeg ryster tovet), og jeg kan ikke hele tiden skifte fra kæde til rebgrime. Det er kun når hun lige løber, at jeg har brug for kæden. Hvis jeg har 100% opmærksomhed på hende og vi er på et rimeligt lille lukket område kan jeg godt holde/stoppe hende.
Så ja, det jeg egentlig vil spørge jer om er, for det første om I har prøvet noget lignende? Hvad kan jeg gøre for at holde/stoppe hende?
Synes I jeg skal blive ved med kæden så hun til sidst finder ud af at hun ikke kan løbe mere, og så bare lægge 'træningen' til side (træning = stå stille, strigle, stoppe, bakke, gå til siden..), eller hvad?
og NEJ hun har IKKE ondt.
Hehe håber jeg har forklaret det godt nok xD
nov 2007
Følger: 66 Følgere: 68 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 87
Tolmodighed og træning tror jeg er vejen frem.
Held og lykke.
mar 2006
Følger: 117 Følgere: 97 Heste: 8 Emner: 220 Svar: 940
Mht longeringen så smed jeg bid på hende og har ikke haft problemet siden.
Trailer træning har jeg ikke gjort noget ved for hun er vant til at gå op selv i reb grime, og pt går det godt, og det er længe siden hun har gjort det andet (der ringede jeg efter en der trailer træner og det er gået fint siden)
mar 2010
Følger: 30 Følgere: 19 Heste: 6 Emner: 133 Svar: 490
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 94 Heste: 3 Emner: 278 Svar: 1.739
Jo mere flugt reaktionen gentages, jo mere etableres kredsløbet, som styre flugt reaktionerne. flugt reaktionerne besidder en høj grad af forstærkninger eller belønning, der behøver kun ganske ganske få gentalser for at blive etableret som en vane. fordi belønniningensværdigen er så stor. fordi flugtreaktinen udtrykkes ved at hesten løber, kan man meget muligt stoppe/bryde associattionen, ved at stanse hestens ben. det kan du gøre ved at træne et <stanse respons> hvor du siger stop og der ikke går 100 år før hesten stopper. men den stopper med det samme du giver tegnet. hesten er bogstavligtalt ude afstand til at holde et flugtreaktion hvis dens ben bremses, gøres langsommere, eller hvis de føres baglæns.
så jeg mener ikke du behøber devise rebskaber, på hesten. men held og lykke med det.
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 179 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.401
FHG - det er korrekt, men problemet er, at når hun først beslutter sig for at løbe, så er hun umulig at stoppe, også selvom hun allerede har indlært et stopsignal.
Hun er ikke vænnet til bid endnu, men det er min plan at begynde på det snart. Begge ting er nok efter nogles mening 'voldsomme' men hvad vil i anbefale?
tænker det måske er bedre at fortsætte med kæden, da jeg ellers først skal til at lære hende at være vænnet til biddet osv.`?
- og så vil jeg bruge vores rotunde til at træne derinde, og ellers have kæde på hende når vi er på et åbent område.
jun 2008
Jamen er det fordi hun er en Tristan tybe som tænker "jeg keder mig, hej hej mor"?
du behøver heller aj at få hende helt stoppet, bare sat ned i fart.
ellers ville jeg gøre turene mindre, hele tiden holde fokus på hende, især fordi du ved hun har tildens til at smutte. derud over ville jeg lave koncentrations øvelser.
jeg kunne enlig også godt tænke mig at vide, hvor hun løber hen når hun smutter? er det hen til andre heste, eller er det hen hvor der er græs.
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 179 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.401
men i situationer som forleden dag, kan det godt være hun kedede sig eller sgu ikke lige gad det der, og så lige smuttede. hun er 'snedig', for det er bare hvis jeg fjerner koncentrationen en smule i et kort øjeblik, så er krikken væk.
men ellers er hun ikke en nervøs eller følsom/skrøbelig type, hun er sådan lidt.. "nå okay, så gør jeg det" agtigt når man beder hende om noget, men.. ih hun er svær at beskrive xD hun har ligeså mange humørsvinginger som en teenagepige altså!
jun 2008
der er vigtigt at få hende til at gøre noget hun kan, dengang med Tristan hvor han syntes at det var langt sjovere at løbe over på græsmarken end at blive longeret, fordi, han er meget følsom, forstået på den måde, at han bliver hurtigt frusteret over et for stætkt pres.
så gjorde jeg det, at jeg kunne altid mærke på ham når han skulle til at smutte, inden da fik jeg han til at røste, noget jeg viste med 100% han kunne. hvor efter vi så forsatte det vi var igang med i 1 minut, også fik han >fri< det har hjulpet gevaldigt på ham.
det mange heste gør er at søge støtte (tænker især på når du viser hende de "farlige ting") måske skulle du prøve at have en anden heste med, så hun ikke er "alene". hun er stadigvæk en unghest, og har brug for støtte. så ha en eller anden med til at holde den, anden hest (det må man tage med) så når hun løber så ved du hun bliver i nærheden, og derfor bedre kan slappe af, tro mig jeg var også skræmt over "hvad nu hvis han løber og bliver kørt ned". sidespring sorryxD men så kunne du sætte dig ned vente på hun kom tilbage hen til dig, hvor du så havde en godbid (troede alrig det skulle komme fra mig) som ros for at hun kommer tilbage. for ja, det er en farlig siduation.
stikker af
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside