{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
947 visninger | Oprettet:

Sætte et føl/plag på plads? {{forumTopicSubject}}

Nogen gange kan jeg blive i tvivl om, hvordan man sætter føl og plage bedst på plads. Fx nogen gange når jeg trækker vores føl ud og ind fra fold osv. og når hun har meget energi begynder hun at små løbe lidt eller prøve at lave nogle mærkelige spring af en slags :b Men hvordan får jeg hende til at lade vær med det, vil jo gerne have at det er mig der bestemmer?
Hun er 9mdr nu, men hun kan skam også gå rigtig pænt, men når energien kommer så vil hun bare lave ballade. Eller hvis nogle af de andre heste er kommet ud før hende, kan hun også lave lidt ballade. Evt. nogen der har prøvet noget lign. før smiley eller har forslag smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sætte et føl/plag på plads?
  • #2   6. jan 2011 Jeg har selv et plag på 2½. Hun har også meget energi når hun skal ind fra folden eller ind i ridehuset, så kan hun godt finde på at begynde at stå og trippe på stedet og små trave. JEg gør det at jeg trækker træktovet ind mod bringen og giver et ryk i tovet så hun ligesom bliver "sat tilbage". Du kan evt. også sige nej så hun/han ved at når du siger nej betyder det at lade være! (:

Håber du kan bruge det til noget(:

• #3   6. jan 2011 Jeg synes det hjælper rigtig meget hvis man selv har et utrolig roligt adfærd, jeg er altid ekstra forsigtig omkring de kære små, men indeni er jeg 100 procent på dupperne.... Det jeg gør hvis de løber lidt af sted med mig, er at jeg står stille og lige rømmer mig lidt og hvis de så stadig har fart på så lader jeg dem bare rende omkring mig alle de gange de har lyst, jeg drejer bare med, det bliver de som regel ret hutigt trætte af.... Men har håndteret føl og ungheste i alle racer, både dv, nordbaggere, oldenborger, frieser, tinkere, travheste osv osv og adfærdet hjælper virkelig virklig meget, det eneste de søger er en rolig, klog og bestemt ven at følge, som ALDRIG tvivler.... Har selv en frieserpige nu og jeg døjer aldrig med at hun gør noget som helst i snoren.... Havde lige for en halv time siden, hende ind i hallen og da jeg tog træktovet af så sprang hun bare rundt, som en sæk lopper og 5-10 min senere hvor hun var færdig med krudte af, så løftede jeg hånden og så gik hun hen til mig helt roligt og fulgte derefter helt roligt med rundt på hovslaget.... Men de er MEGET modtagelig i denne alder, så er der fx en anden pige i nærheden af dem, så forventer de igen at man er rolig og bestemt, og er man ikke det, så bliver de utroligt usikre igen, og de HUSKER som elefanter.... Så jeg siger altid til mine hestepassere at de skal have rolige bevægelser omkring hende og aldrig tøve med noget, og så heller ikke noget råben og skrigen og hurtige bevægelser, det hjælper heller ikke noget, for så står de oppe i loftet med hovedet, hehe....

• #4   6. jan 2011 Tak for de mange gode råd og forslag smiley
    - jeg er i gang med at finde ud af hvad der virker bedst for mig og mit føl . og det er altid dejligt lige at få andre synsvinkler på og andres meninger smiley
    Så tak alle sammen smiley i må self stadig væk blive ved med at komme med forslag smiley

• #5   7. jan 2011 Min vallak gjorde det også... DEt er jo fordi de har stået inde og glæder sig til at komme ud... det jeg gjorde var at når han gjorde det så sagde jeg NEJ med en bestemt stemme også vente jeg rundt og gik tilbage bare 5 skridt... HAn kom først ind i folden da han gik pænt og ikke trak og så roste jeg ham.. det gjorde jeg hver dag og nu går han pænt ved siden af mig og venter pænt på ledet blir åbnet...

• #6   7. jan 2011 Mia B: fedt at hører at det hjælper med tiden, det er nemlig også det jeg er begyndt at gøre smiley De dage hun har extra energi skal man så bare være extra tålmodig smiley

• #7   7. jan 2011 JA tålmodighed skal man ha det er bare et most når man har hest... de kan lyn hurtigt mærke hvis man blir hys... Også kan man ligeså godt lade vær... smiley

• #8   7. jan 2011 Præcis smiley hehe

• #9   9. jan 2011 nøglen er at være rolig....
    og går hun for hurtigt frem så ville jeg med klart signal lade hende vide at hun skal gå ved de skulder og ikk elængere frem og bakke hende hver gang hun gør det... og husk at ros ros ros... det er vejen frem smiley

Kommentér på:
Sætte et føl/plag på plads?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce