Føl/plag eller uddannet ridehest?? {{forumTopicSubject}}
Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt dette emne egentlig hører til i denne gruppe eller ej... men nu prøver jeg alligevel at skrive det, og føler admin så, at det strider imod gruppens formål og reglement, sletter jeg det naturligvis igen.
Men sagen er den, at jeg er kommet i den ulykkelige situation, at jeg har måttet erkende, at min smukke Frieserhoppe og jeg ikke passer sammen. Jeg købte hende for at være en rolig ridehest, som også kunne avles på... Især det, at hun skulle være rolig, var utrolig vigtigt for mig, da jeg har kæmpet med noget angst efter en rideulykke for knap 1½ år siden, men desværre har hun vist sig at være alt andet end rolig i samme øjeblik, jeg forlanger en smule af hende eller forsøger at introducere hende for noget nyt. I stedet bliver hun meget anspændt og "varm" at håndtere i sådanne situationer... ja ofte bliver hun decideret voldsom. Og træning fra jorden - selv med hjælp - har ikke hjulpet på problemet. Derfor bliver jeg nødt til at skille mig af med hende... selv om det gør ondt! For hverken hesten eller jeg får noget godt ud af at blive ved sammen, når vores temperament passer så dårligt sammen.
Men hvad så? Ja, så skal jeg naturligvis have fundet mig en anden hest, jeg passer bedre sammen med og som opfylder mine krav om et nervefast og roligt sind... en hest, jeg for alvor vil kunne knytte bånd med og føle mig tryg ved.
Det, jeg ved, er, at hesten skal være Frieser og have papirer, der kan dokumentere dens "ægthed" (hvis der er noget, der hedder sådan?)... og så skal den være rolig, nervefast og præget på mennesker. Dvs. at den skal "anerkende" mennesker... være opmærksom på mennesker (det er min nuværende hoppe nemlig ikke - hun er totalt indifferent overfor alle, der håndterer hende).
Jeg er også nået frem til, at hesten enten skal være et føl eller åring, jeg kan følge hele vejen og udvikle mig sammen med frem til den dag, hesten skal tilrides, eller også skal den være en voksen, uddannet, trafik- og terrænvant hest, som jeg mere eller mindre kan gå direkte igang med at ride på. Som jeg ser det, er der fordele og ulemper ved begge dele....
Så hvad pokker skal jeg vælge???
Lidt om mig.... Jeg har mere end 20 års erfaring med heste bag mig... er næsten vokset op med dem (vi fik vores første hest derhjemme, da jeg var 10 år gammel og har haft hest siden). Men min Frieserhoppe er min allerførste helt egen hest, og jeg var derfor også helt "grøn", da jeg købte hende, hvilket sikkert er en af hovedårsagerne til, at jeg sidder i den suppedas, jeg befinder mig i lige nu... Jeg stolede for blindt på sælger. Jeg har fået rideundervisning i sammenlagt 9½ år (med en indlagt pause på ca. 10 år, hvor jeg kun red lejlighedsvise skovture) og har tidligere hjulpet med til at tilride ungheste. Men en ulykke i 2007 har desværre givet mig nogle problemer med angst under ridning især, men i det hele taget i forbindelse med følelsen af at "miste kontrollen" over hesten. Jeg er dog ikke bange for en hest, jeg kender og føler mig tryg ved (derfor vigtigheden af det rolige og nervefaste tempeament).
Det, jeg ser som fordelen ved at få et føl eller en åring er, at hesten og jeg så har et par år sammen, hvor vi kan knytte et bånd til hinanden og opbygge en stærk indbyrdes tillid, samt hvor jeg kan give hesten en række oplevelser i trafik og terræn som gradvist kan forme den og gøre den klar til at blive ønske-ridehesten, når den er gammel nok til at blive tilredet. Ulempen er så selvfølgelig, at der vil gå minimum 2 år og måske mere, før jeg vil så meget som kunne sætte mig på ryggen af den... men det skal så her tilføjes, at jeg lægger større vægt på at få en hest, jeg har et godt forhold til og føler mig tryg ved, end at få en ridehest nu og her.
Omvendt er fordelen ved en allerede uddannet hest, at her ved jeg mere eller mindre 100% sikkert, hvilken ridehest, jeg får. Samtidig vil jeg dog også alt andet lige få en hest, der er stærkere i psyken og har flere "egne ideer" end en unghest. Selv om jeg kan prøve hesten og konstatere, at den er rolig og ukompliceret at ride, er det jo lidt svært at vurdere, om den også vil knytte sig til mig på samme måde, som en unghest eller et føl... og som sagt vil jeg ikke "kun" have en ridehest... jeg vil også have en ven.
Ud fra det, jeg nu har fortalt - forudsat I har orket at kæmpe jer igennem hele mit romanlange indlæg - hvad ville I så vælge i mit sted?
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.137
Med en voksen vil du kende hestens færdige temperament, især under rytter.
(Hvilket kan være meget forskelligt, kender en der er voldsom og "blød i bolden" på fold, med andre heste og fra jorden men super fra ryggen, at jeg så synes der er årsager til det første og det kan ændres på er noget andet ;o) .. )
Var jeg dig ville jeg vælge en voksen "færdigpakke" hvor man kendte udfaldet mht rolighed og nervefasthed etc :o)
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Jeg må hellere lige tilføje, at min nuværende hoppe er 9 år... og jeg købte hende som ryttervant, men hun er ikke færdig tilredet pga. hun har vist sig at være så meget "varmere" end forventet. Og dertil har hun en utrolig stærk psyke... hun vil bestemme, koste hvad det koste vil.... sådan i overført betydning. Det er derfor, jeg er lidt skeptisk for at få en fuldvoksen hest... fordi jeg frygter lidt, at det samme sker igen.
Det er jo desværre de færreste sælgere nu om dage, der er villige til at lade hesten komme ud på prøve først... og det kan jeg ikke påstå, at jeg bebrejder dem, for man hører jo så mange triste fortællinger... men det gør det lidt sværere for en som mig, som VIRKELIG skal kunne prøve at omgås hesten, før jeg vil kunne vurdere, om den er for mig...
aug 2007
jul 2008
Følger: 50 Følgere: 63 Heste: 9 Emner: 136 Svar: 1.499
Men Men..... Jeg endte med en 10års vallak, som så også skal trænes op igen, han var ude af form og stiv i hele korpus.
Men vores temperament og hans sind passede ind. han var behagelig at ride på, på trods af manglende træning. Så Jeg endte med at vægte sindet frem for den unge alder.
Jeg har nu en lækker vallk, som så småt bløder op i alle muskler, og er god at ride. Det eneste jeg ikke var forberedt på var hans skræk for at være alene når vi rider, men det kunne tidligere ejer heller ikke have forudset for de red aldrig på ham alene, nok deraf problemet er kommet efter han kom til mig, da vi rider meget alene.
Han har også en del unoder som jeg jo nok var sluppet for med en ung hest. Men vi bearbejder dem, og jeg når nok til et rimeligt kompromis.
Alt i alt, så er jeg gennem de sidste 2 mdr kommet til elske den hest. Med alt der følger.
Jeg tror min pointe er at det er svært at sætte sig for en alder, for man ved ikke hvilken hest der passer til en, før man har set og prøvet den. Og det lige fra føl til voksen. Selvfølgelig kan man holde sig inden for visse aldres grupper, og sagtens finde den man vil have. Men jeg synes det falder lidt tilfældigt ud hvem man ender med at vælge.
Det var så lige en roman tilbage til dig.
Held og lykke med jagten.
okt 2006
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Jeg vil råde dig til at finde en god ældre hest, og så bare op mig dig
Og så ud og nyde at have hest.
Jeg kan nikke genkendene til en del af det du skriver. Mads er min første hest, jeg væltede i galop med en pony der skete ikke andet end, ja shokket men har stadig svært ved at få styr på min galop. Men har købt en god stabil rolig hest, ikke dygtig, men vi arbejder på det.
Han er købt pga han har et godt hoved.
Og ja som nogle siger længere oppe selv om du kan vokse med opgaven med en ung hest, ved man aldrig hvordan den udvikler sig, og man riskere også at den angst man bærer på blir overført, hvilket jo ville være super ærgeligt og synd. Derfor køb en der kan sine ting og som du fra dag et kan nyde. der masser ting at gå i krig med, selv om man køber en voksen hest. Men ja tag ud og prøv den mere end en gang. Jeg prøvede mads 3 gange inden vi hentede ham 4 og ja havde jeg ikke prøvede ham og vidst hvordan han var normalt så var han røget retur til salg ret hurtigt. Da han var ret varm de første 3 måneder. har taget ham næsten et år nu at blive accepteret i flokken hvor han står.
Uha lang smører men syntes du skulle købe en voksen hest. Ellers skal du minimum sideløbene med en plag jo alligevel betale for ridning, så du er klar til tilridning af den når den blir gammel nok.
Held og lykke
nov 2007
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 115
Jeg ville helt klart også råde dig til at anskaffe dig en "ældre" hest som har alle de egenskaber som du søger.
Evt komme ud og prøve hesten adskillige gange og i flere situationer så du kan lære den lidt at kende inden du bestemmer dig for at købe den. Man kan alt for let komme til at køe katten i sækken, desværre.
Og hvis ejerne er villige til at lade dig komme flere gange så siger det jo også en del om dem og dermed også noget om hesten og de vilkår den har haft..
Held og lykke med din søgen!
Hilsen Sofie (som har fundet hesten i hendes liv )
jun 2005
Følger: 37 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 29 Svar: 206
Jeg har samme problem som dig...eller rettere havde.
Min datter Marie havde haft 2 uheldige ponyer og 3 gang ville jeg næsten have valgt en rideskolehest der bare ville gå stille og roligt afsted.
Jeg blev ringet op af en opstalder, hvis udlejer havde en super pony til salg.
den lå et stykke over vores pris og samtidig var den kun ryttervant.
Hvad pokker, tænkte jeg... Lad mig endnu engang få bekræftet at det ikke skal være en ung hyp.
Tænk engang, hun har nu haft den pony i 2 år og de har det så fint.
det er den mest ærlige og nervefaste hoppe som sjældent laver ballade.
Mød en mase forskellige og snak med ejerne og observere dem når de håndtere deres salgshest.
det røber meget.
Kom gerne igen flere gange og kik.
Husk dog at du på et eller andet tidspunkt skal overvinde din uheldige oplevelse, så vælg gerne en god ven med et godt sind.
Held og lykke herfra
aug 2007
Ja, I er jo alle sammen ret enige, kan jeg høre... *GG*
Jeg tror, jeg vil vælge at tage ud og kigge på både nogle føl/åringer og veluddannede rideheste... og så ellers lytte til, hvad mit hjerte fortæller mig. For når jeg kan mærke en kemi, har jeg vel også fundet den rette hest, uanset dens alder... mon ikke?
feb 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 81 Svar: 1.504
med en "gammel" som man kan prøve evt flere gange ved man hvad man får. temp mæssigt og ride mæssigt. om man kan derfor væremere sikker på at få engod tur hver gang.
lidt råd, bedevt om at få lov at trække hesten ind/ud fra fold, strigle hesten sadle den op, evt fålov at se hvordan den er på vejen også så du er helt sikker på at hesten lever op til de krav du nu måtte have, og ja evt se hesten flere gang så du er sikker på den har samme sind altid.
desuden sys jeg hoper kan have tindens til at være mere ustabile temp mæsigt end vallaker de er mere rolig og godmodige.
okt 2006
aug 2007
Følger: 42 Følgere: 72 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 620
aug 2007
Dog vil jeg sige at en unghest fint kan have et super godt temp. og aldrig være "bøllet".
Min gammel islænder vallak, fik jeg som 4års (rå), red ham selv til og har aldrig haft problemer med ham!
Godt nok er han solgt nu, men det havde ikke noget med hans temp. eller lign. at gøre! Tværdigmod, han går som Terapi- (staves)hest i Randers og har det super godt!!!
aug 2007
feb 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 81 Svar: 1.504
aug 2007
Jeg har selv en lille miniaturehingst, Kaspian, som jeg købte som helt "rå"... han var på daværende tidspunkt ca. 10 måneder gammel og havde ALDRIG været i menneskehænder. Han blev valgt (som et medlidenhedskøb) ud af en flok på 6 panikslagne små føl, hvoraf han var den eneste, som ligesom forsøgte at tage bare en lille bitte smule kontakt. Da vi så fik ham ud for at kigge nærmere på ham, rystede han over hele kroppen, men stod ellers pænt og fandt sig i at blive undersøgt, og jeg fik hurtigt det indtryk, at han var en fornuftig lille hest, selv om han selvfølgelig var meget, meget bange. Og da jeg heller ikke kunne stå for de bedende blå øjne, købte jeg ham, selv om han måske egentlig var sådan en hest, man burde have sagt "nej tak" til... Jeg har da heller ikke fortrudt mit køb, selv om han har kostet en del penge i dyrlægeregninger osv., for han ER virkelig den sødeste og fornuftigste lille hest. Det har krævet megen tålmodighed og blid overtalelse lang henad vejen, men den dag i dag er han det sødeste lille nussehoved, og han vil følge sin mor (mig) igennem ild og vand, hvis jeg beder ham om det. Ja, han kan spjætte rundt og være fræk - han ER trods alt en lille hingstebasse på 2 år - men han er ALTID opmærksom på mig og lytter til mig, og han er altid styrbar.
Samtidig har min lillesøster en varmblodsvallak, som hun købte, da han var 6 måneder gammel. Han har så været i hænder helt, fra han var lille og har et fantastisk roligt og venligt temperament. Der har ALDRIG været ballade med ham, og han har så godt som aldrig haft unghestenykker, men følger min lillesøster overalt og ville lige så gerne gå igennem ild og vand for hende, som Kaspian vil gøre det for mig.
Men med det sagt ER der naturligvis flere "ukendte faktorer" ved at købe et føl eller en plag... F.eks. er det svært at forudsige nøjagtigt, hvor stor hesten bliver, når den er færdigudvokset, og der ligger afgjort også et stort ansvar i at præge sit eget føl eller sin egen unghest, ingen tvivl om det. Dog mener jeg, man kommer langt med at sætte sig grundigt ind i avlslinjer osv. og opleve forældrene til føllet samt sørge for at købe et føl, der er opvokset under gode forhold, så man kan prøve at trække med det, strigle det osv. inden, man evt. takker ja til at købe... ganske, som man f.eks. ville prøve en voksen hest af i forskellige situationer med den ene forskel, at man selvfølgelig ikke kan prøveride føllet.
Jeg kan dog også sagtens se fordelene i at købe en voksen, uddannet hest, som jeg kan prøveride... selv om jeg har en mistanke om, at jeg vil kunne få et tættere forhold til et føl eller en unghest, som jeg selv vil kunne præge.
Derfor tror jeg også, det ender med, at jeg både tager ud og kigger på nogle føl/plage og nogle voksne, uddannede heste. Kønnet betyder langt fra så meget som temperament mv., men jeg har - som du også skriver, Annika - dog vallak som umiddelbar præference, fordi jeg også selv har den erfaring, at vallakker sådan helt generelt er mere rolige og pålidelige end hopper (og hingste), der udsættes for hormonpåvirkninger osv.
Nu må vi se, hvad det ender med... Allerførst skal jeg jo af med den hoppe, jeg har lige nu. Jf. købeloven bør jeg kunne lade handlen gå tilbage, idet hun jo ikke er det, jeg købte/blev lovet ved købet, men jeg har endnu ikke kunnet få kontakt med stutteriet, hvor jeg købte hende. De reagerer ikke på mine mails, desværre. Og jeg vil ikke begynde at kigge seriøst, før jeg er kommet af med min hoppe og dermed har pengene til at købe en ny hest - alt andet vil være dumt, for hvad så hvis drømmehesten er der, før jeg har pengene?
aug 2007
For som jeg også tidligere har skrevet, vil jeg som udgangspunkt ikke udelukke noget... Men som du sikkert også kan læse imellem linjerne, er mit hjerte mest bestemt på et føl eller en plag, jeg kan vokse og opbygge et tæt venskab og en stor tillid sammen med, før jeg skal på ryggen af den engang. For når jeg stoler på en hest, er jeg ikke det mindste bange... heller ikke, selv om hesten laver lidt krumspring.
aug 2007
Så lad mig sige det sådan, at jeg har den tid, det tager at finde den helt rette hest! Og i aller første omgang skal jeg jo under alle omstændigheder først af med min nuværende Frieserhoppe, som er alt andet end blid... desværre... så sent som nu i aften forsøgte hun at mase mig op ad boksvæggen... helt bevidst! Så jeg virkelig måtte "skrue bissen på", skubbe igen og råbe højt for at få hende til at flytte sig igen. Ellers var jeg blevet lige så flad som de pandekager, jeg spiste til aftensmad! *gg* Hun er kort og godt ALT for bevidst om sin egen styrke og bruger den helt bevidst, fordi hun - desværre - har fundet ud af, at hun kan vinde over mig på den måde. Plus, hun er meget nervøs, spænder voldsomt op og bliver bange og springer til siden eller fremad for ALT, så snart vi bevæger os ca. 2 skridt udenfor boksen eller den fold, hvor hun normalt går på græs... bare, vi går over i træningsfolden, tænder hun af og er ved at løbe fra mig. Og der ud over viser hun med al tydelighed - trods megen træning - at hun er fløjtende ligeglad med alle mine forsøg på at kommunikere via kropssprog.
Derfor troede jeg også først, det var mig, der var en dompap, men alle de andre heste (både mine egne, min lånehest og min mors heste), jeg har trænet med på den måde, reagerer fint på mine signaler. Så Altruida er bare for stærk, selvstændig og "hys" for mig, desværre.
Må jeg være nysgerrig og spørge, hvilken hingst, din veninde venter føl efter?
Føl/plag eller uddannet ridehest??
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside