Kørt fast del 2 - igang igen {{forumTopicSubject}}
Ja, i dag kom jeg faktisk rigtig lidt igang med træning igen... ikke, at det gik uovertruffent, for det var møgvarmt, og der var hundredevis af klæger (okay, overdrivelse fremmer forståelsen, ikke?), og så var Stuntman, som det "gik ud over" i dag næsten ikke til at flytte henover jorden. Man skulle tro, nogen havde limet ham fast. *gg*
Jeg mærkede også endnu engang, hvor meget jeg savner min underviser, for som Bo sagde: "Hold da fast, hvor du kegler rundt!" Og ja, det gjorde jeg jo nok... men når jeg ikke har nogen, som kan rette mig og bare ikke har råd til at betale mig fra det lige p.t., så må jeg bare klø på og forsøge mig frem, så godt jeg nu kan i håb om, at hesten retter mig, hvis det går helt skævt. Og vi (altså Stuntman og jeg) nåede da igennem alle de øvelser, vi kan.
Til sidst sluttede vi af med en dejlig, afslappende gåtur... hvilket Stuntman tydeligvis syntes var MEGET sjovere og mere spændende end at terpe stå, gå, bak og til siden.
Samtidig har jeg prøvet at sætte mig ned og lave en journal til hver af hestene, samt et program med målsætninger og del-målsætninger, som jeg vil igang med at prøve at følge henover den kommende tid. Meningen er så, at jeg noterer ned for hver træning, hvad vi har lavet, hvad som gik godt, og hvad som gik skidt, samt hvad der skal arbejdes videre med fremadrettet. Jeg ANER ikke, om det vil hjælpe mig ud af mit nuværende "trænings-dødvande", men jeg er jo nødt til at forsøge noget.
apr 2004
Følger: 49 Følgere: 53 Heste: 26 Emner: 31 Svar: 316
Jeg skal også til at igang med de is-djævle drenge herhjemme. Men holy cow, dét kræver i hvert fald en hjælpende hånd og en træner til at vejlede. ;D
Glæder mig til at høre mere, og husk endelig billeder.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Så lige p.t. er Bo "intermistisk tøjrbom" (og ind imellem en lidt eftergivende tøjrbom - den første, jeg nogensinde har mødt, som lader hesten græsse og flytte med sig *gg*), mens jeg strigler, renser hove og skifter til rebgrime, og så træner jeg på gårdspladsen. Det er ikke optimalt, men må gå an indtil videre.
Angående "træningsdagbog", eller hvad jeg nu skal kalde det, kan jeg mærke, det er lidt svært at komme igang. Føler mig en lille smule fjollet, for jeg kan jo bare beskrive, hvad jeg har lavet/forsøgt at lave, og hvordan hesten reagerer. Det, jeg virkelig mangler, er en, som kan se, hvad JEG gør rigtigt og forkert. Meget af tiden føler jeg mig som jordens største tumpe og er overbevist om, at ALT hvad jeg gør, er helt i skoven, og at jeg famler mig frem...
jan 2009
Følger: 136 Følgere: 145 Heste: 7 Emner: 470 Svar: 2.517
aug 2007
Jeg må "watch and learn", når folk laver opvisning den 28. august i stedet for.
aug 2007
Jeg er også begyndt at spare op, så jeg - forhåbentlig - vil kunne komme med på Utes fundamentklasse-weekendkursus i Jylland til næste år sammen med Stuntman, hvis jeg altså kan finde en trailer og en chauffør.
Og så prøver jeg ihærdigt på at overtale Bo til at agere kameramand en gang eller to om ugen, mens jeg træner (håber på en gang med Stuntman og en gang med Falle, da det næppe er det samme fejl jeg begår med 2 så vidt forskellige heste), da det hjælper mig med at gennemgå træningen og spotte mine fejl bagefter, hvilket giver mig en idé om, hvilket jeg skal være mere obs på fremadrettet. Det er langt fra optimalt, men lige nu hvor pengene er små og mulighederne begrænsede, så må jeg jo være kreativ og klare mig, så godt jeg kan, så det ikke ender med, jeg helt mister modet.
På de dage, hvor modet og humøret er lavt, må jeg så bare gå mine ture med drengene i stedet for.
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 1.158
Du skal altså ikke undervurdere hvor gode de ture er for både sammenholdet/ -arbejdet mellem dig og dine dejlige krikker! Og det er altså også fantastisk træning for dem at komme ud og opleve verden!
Træning af øvelser med bak, stå mm er selvfølgelig super, super vigtigt - men turene er altså endnu vigtigere hvis du spørger mig!
Ikke mindst så forbereder du dem også på den dag hvor du skal sidde ovenpå dem, og de selv skal gå "forrest".
Hvis det keder dem med "stillestående" træning, så tag en øvelse eller to med på jeres gåture.
Du kan sagtens øve stop, bak og stå ude på turen. Det gør det en lille smule sværere, men ikke så kedeligt (de der plage kan hurtigt komme til at død-kede sig med disciplintræning ellers).
Og har du overvejet at begynde at installere tøjlesignaler? Du kan jo bare binde træktovet i hver sin side af grimen, og så lære dem hvad højre og venstre træk betyder Inden længe vil du så kunne gå ved siden af dine små bøller, og styre dem med træktovet sat i som tøjler.
Hvis du ikke lige er helt sikker på hvordan man gør dét, så kan du finde en guide her:
(link fjernet)
Bare start med video nr 1
aug 2007
I øvrigt har jeg været igang med et par små projekter, som jeg håber, vil kunne hjælpe mig videre med min træning...
Dels er jeg gået igang med at samle rekvisitter til en agility/forhindringsbane med forskellige udfordringer, som kan hjælpe med til at styrke tilliden mellem drengene og mig endnu mere. Der ud over har jeg aftalt med min kæreste, Bo, at han filmer os en gang ugentligt, så jeg bagefter kan gennemgå videoerne og prøve at finde ud af, hvad jeg skal arbejde mere koncentreret med fremadrettet; mest af alt i forhold til mig selv.
Sidst, men ikke mindst, skal jeg have fat i "vores" landmand for at spørge, om han vil have et slet hø mere på vores mark, eller om han alternativt bare vil være sød at slå den, så Bo kan få lavet en lukket træningsbane derovre, hvor jeg bedre kan arbejde med hestene under mere sikre forhold.
aug 2007
jan 2009
Følger: 136 Følgere: 145 Heste: 7 Emner: 470 Svar: 2.517
aug 2007
Er det egentlig ikke lidt "sjovt", som man altid savner det, man IKKE rigtigt kan???
Kørt fast del 2 - igang igen
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside