{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
715 visninger | Oprettet:

Debat: At rose for meget (Negativ) {{forumTopicSubject}}

!!! Bemærk: Denne debat handler om negativ forstærkning !!!

Jeg har lavet en anden debat ang. positiv forstærkning, og vil også gerne vide jeres om negativ forstærkning også.

Kan man rose hesten FOR meget med negativ forstækning?

Negativ forstærkning er når man lægger et pres på hesten, den reagerer og du slipper presset.

Jeg mener ikke at man kan rose hesten for meget vis negativ forstærkning, men der imod kan man nemt rose den for lidt. Ved IKKE at slippe presset.
Hvis presset bliver sluppet før hesten har givet den ønskede reaktion, ser jeg det som sådan ikke som en ros for den udførte handling, for der blev ikke udført nogen.

Hvad mener I?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Debat: At rose for meget (Negativ)
  • #1   25. maj 2010 Også enig.. for man kan jo ikke fjerne presset for meget og derfor mener jeg heller ikke man kan rose for meget i forbindelse med negativ forstærkning.. da rosen jo er = at fjerne presset og det skal jo fjernes helt.. men ja for lidt kan man hvis man glemmer at fjerne presset, idet der så ingen ros er og dermed ingen indlæring

• #3   25. maj 2010 Det er en svær balance, og man skal være meget forsigtig med at slipper for sent / for tidligt.

Men jeg er helt klart enig i, at der ikke kan roses for meget i dette. Kun for tidligt. smiley

Men jeg tror ikke at hesten generelt kan roses for meget, så længe den fortjener det elvfølgelig.

• #4   25. maj 2010 Sara-Maria R: Jamen det er jo ikke sådan man roser i negativ forstærkning.. tråden handler om rosen ved negativ forstærkning = at fjerne presset når hesten gør det ønskede.. og man kan jo ikke fjerne presset for meget.. når du taler om at nusse og lade hesten græsse snakker du jo positiv forstærkning..

• #5   25. maj 2010 Sara-Maria: Jo så snart du tilføjer noget er det positiv forstærkning.. man kan sagtens kombinere.. gør jeg selv... men nu handlede denne tråd kun om negativ forstærkning.. der er en anden om positiv..

• #6   25. maj 2010 Hm... nu kan det godt være, det er mig, der er bagvendt... men jeg opfatter ikke fjernelsen af presset i negativ forstærkning som ros eller belønning. Det er blot et spørgsmål om hestens naturlige ønske om at undgå pres brugt til at fremme en ønsket adfærd. smiley

Men jeg bruger dog ros ved negativ forstærkning i form af at stryge hesten over halsen og sige "dyyygtig", når den gør, hvad jeg beder om. smiley

• #7   26. maj 2010 Louise: Jamen når du tilføre ros ved at stryge den over halsen og rose med ord, så er det positiv forstærkning.. rosen i den negative forstærkning er fjernelse af trykket.. det er det der fortæller hesten at den har gjort det rigtig og det er det hesten lære af når man bruger negativ forstærkning..
    Jeg siger ikke det er forkert at kombinere med positiv forstærkning, det gør jeg gerne selv.. men nu var spørgsmålet i denne tråd om man kunne rose for meget hvis man kun bruger negativ forstærkning.. og i det tilfælde er rosen ophørelse af tryg

• #8   26. maj 2010 Synes jeg ikke at man kan..Så længe man først slipper presset når hesten har reageret hensigtsmæssigt, så er det jo sådan set meget fornuftigt at man bare sidder stille deroppe og nyder turen og lader hesten arbejde :0)
    Indlæringsmæssigt er jeg meget glad for denne metode, da jeg godt kan lide tanken om at man ikke skal 'ride' sin hest for meget, men lade den arbejde selv og så skal man kun korrigere, hvis der er noget at rette..

• #10   26. maj 2010 Ida&Natasja: Jeg rider nu efter samme principper, men kun at bede hesten om noget når den skal noget nyt og ellers "lave" så lidt som muligt.. det påvirkes da ikke af at jeg ind imellem roser den med et "dygtig" eller klør den på manken hvis den gør noget ekstra godt

• #11   26. maj 2010 Jeg tror at vi er enige...
    Jeg synes at korrekt ridning handler om at man skal lade hesten arbejde så uforstyrret som muligt, og korrigere så lidt som muligt.. Samtidigt er jeg enig i at det giver hesten ekstra arbejdsglæde at rose den ved at stryge den henover halsen eller rose med stemmen, når man kan slippe presset stort set med det samme, pga. øjeblikkelig korrekt reaktion, eller hvis hesten udfører en øvelse ekstraordinært godt :0) Tror også det giver dem en selvsikkerhed og et gåpåmod, som de skal bruge - og så lader det også til at være godt for selvtilliden for begge parter - hesten kan nyde arbejdet og være tryg, og jeg kan mærke fra mig selv at hvis jeg aktivt roser hesten, løsner jeg selv lidt op og bliver bekræftet i at jeg gør et eller andet rigtigt, og jeg bliver selv mere engageret i træningen :-))

• #12   27. maj 2010 helt enig

• #13   27. maj 2010 Signe, jamen hvis man opfatter det sådan, at fjernelse af pres er en form for ros, så kan man ikke rose for meget. For man kan jo ikke "fjerne presset for meget" - man kan kun fjerne det på det forkerte tidspunkt. smiley

• #14   27. maj 2010 Louise: Nej det er jo også det jeg siger.. at i negativ forstærkning kan man ikke rose for meget idet rosen er at fjerne presset og det kan jo netop ikke fjernes for meget.. man kan kun gøre det for tidligt eller for sent..

Kommentér på:
Debat: At rose for meget (Negativ)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce