746 visninger
|
Oprettet:
Godbidder DEBAT {{forumTopicSubject}}
Undskyld jeg spørger men hvorfor er det at i 99% af alle tilfælde, med opslag af problemer med heste så er folks eneste svar. Bare giv den godbidder? Hvorfor ikke rose hesten? Eller andre ting? Godbidder kan virkelig være en meget dårlig ide da hesten jo meget hurtig finder ud af "når jeg nu laver lidt ballade og skaber mig lidt så får jeg godbidder"? Tro mig. Har selv lært det på den hårde måde.....
vil bare starte en debat omkring dette men hold nu en pæn tone. Tak
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.466
Jeg bruger slet ikke godbidder.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Fordi hesten lære en del bedre med godbider ofte og fordi heste meget ofte er motiveret af mad. Hvis hesten begynder og tigge e.l så er det ens egen skyld.
Men godbidder er bare en god ting, fordi en del heste ofte ikke forstår " dygtig " som ros eller opfatter det som særligt motiverende.
Giver man hesten godbidder for at te sig, så har man misforstået konceptet.
aug 2007
Følger: 231 Følgere: 150 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 220
Jeg har fået æren af at træne en pony for min træner som har haft rigtig svært ved at få trense på.
Med det mener jeg ikke bare lidt problemer, men en pony der gjorde skade på sig selv og andre heste når man kom op omkring ørene med trensen.
Jeg startede med den i slut november og med hjælp fra godbidder hver gang jeg rørte ørene kan jeg i dag, ca en måned senere ligge trense på stort set uden problemer.
Ponyen har ikke fået andre unoder ud af det end den havde i forvejen.
Derfor kan godbidder være en god træning af nogle heste, det er dog ikke alle heste der forstår det eller kan håndtere det.
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Jeg går ind for, at man bruger det der virker bedst for ens hest. Nogle heste er kun motiveret for godbidder, og så nytter det jo intet, at man bruger andre former for ros. Nogle heste er ikke motiveret for godbidder, men er så motiveret for andre ting. Jeg bruger selv både negativ og positiv forstærkning - dvs. min ros er ikke kun i form af godbidder.
Hvis hesten begynder at tigge eller blive aggressiv, så gør man noget forkert, og bør få hjælp til det. Men det er jo klart nok også heste, der bare ikke fungerer med godbidder, og så må man finde på noget andet.
Jeg tror dog ikke på, at der i 99% af alle tilfælde, hvor folk har problemer med hesten, så er det eneste svar godbidder. Det er vidst ikke rigtigt. :o) Man skal heller ikke gøre det værre end det er.
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 2.001
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
Står hesten og skraber og man så giver den en godbid, fordi så ved man at den stoppe, så roser man den for at skrabe. Men vælger man at vente til hesten stopper med at skrabe også den får godbidden, så roser man den for at stoppe. Der er ikke meget forskel på de to måder, men den lille forskel på timingen er helt essentielt i en korrekt måde at træne på.
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
I situationer hvor vi er til stævne og hesten stresser op, kan jeg godt finde på at give hø, så hun kan stå og slappe af med det. Men ellers bruger jeg for det meste metoden ved at irettesætte hende når hun gør noget forkert, og give hende ret når det er rigtigt
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Hvis man gør det ordentligt, burde der dog ikke være den helt store forskel på at give godbidder og så at rose på anden vis. :o) Men igen, så er heste forskellige.
Godbidder DEBAT