{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
788 visninger | Oprettet:

Godbidder eller ej? {{forumTopicSubject}}

Jeg kom til at tænke på en ting nu jeg sad og læste en debat.

Mange mener at godbidder ikke skal involveres fordi hesten skal gøre det fordi den vil og ikke fordi den bare vil have mad.

Så kom jeg til at tænke på - en hest der kun gør hvad man beder dem om ( her tænker jeg på tricks ) når den får godbidder er egentligt en vældig klog hest. Den har da regnet den ud! Sådan en hest har jeg erfaret også ikke bare er en man flytter rundt med da den igen har regnet den ud.
Den løfter ikke bare benet fordi man dasker til det, den ryster ikke på hovedet fordi man kilder den ved øret og i det hele taget virker som om den lige stopper op og tænker " Hvorfor er det liiiige jeg skal gøre dette? " Selvom de jo ikke gør det.

Men hvad mener du ang. godbider- bruger du dem? hvorfor/hvorfor ikke?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Godbidder eller ej?
  • #1   3. jan 2011 Jeg bruger godbider, det er bare nemmere smiley Især når man klikker træner hvor klik = du der dygtig, der er en godbid på vej

• #3   3. jan 2011 Godbidder syntes jeg viser en tydelig positiv gestus overfor hesten. Den lever af at gå rundt og spise, du tager den ind og træner og giver den samtidig noget at spise, derfor er det egentligt naturligt. Jeg syntes det til hesten er et pragtfuldt hjælpemiddel, fordi rosen kan falde med det samme, og den blir værdsat.

Igen dog skal det være med måde, så man ikke pludselig har hesten kravlende rundt på alt og alle efter godbidder.

• #5   3. jan 2011 som camilla skriver, synes jeg også det motivere hesten godt..
    ville godt kunne få min hest til enkelte ting uden godbider, men der ville være sådan som du, krikken, skriver at jeg f.eks kildede bag øret.. og så "vil" hesten jo ikke som sådan, men bliver bare irriteret og ryster fordi den vil have irritationen væk smiley

• #6   3. jan 2011 jeg er også tilhænger af godbidder som hjælp ved træning... syns det giver godt at hesten lige får en ekstra "ros" for at udføre en øvelse smiley

men er meget modstander af godbidder ellers... min får ikke godbidder hverken i boksen eller på folden... kun når vi er i trænings tøjet smiley

• #7   3. jan 2011 Tjah. Jeg er så en af dem der ikke bruger godbidder. Faktisk får min hest aldrig en godbid af hånden. Jeg har haft hest i mange år nu og har aldrig brugt det. Synes det giver det bedste resultat. Du slipper for en hest, der enten hele tiden udfører triks for at lokke noget ud af dig, roder i lommerne, eller står uroligt på staldgangen. Ved godt jeg lyder meget firkantet, men overdrivelse tremmer forståelsen......

• #8   3. jan 2011 jeg bruger ikke godbidder, fordi jeg er af den holdning at dyret arbejder hvad den skal for at få mad, og ikke for at gøre mig glad.

min heste arbejder for at gøre mig glad... det er jeg overbevist om smiley

• #9   3. jan 2011 Anna-Sofie P - Hvis den hele tiden laver tricks så har den ikke forstået træningen

• #10   3. jan 2011 Igen, overdrivelse fremmer forståelsen

• #11   3. jan 2011 Jeg bruger kun godbidder til når jeg skal bøje hesten i halsen så den kan blive løsgjort, og ellers får han kun gulerødder mm. i boksen smiley
    Til en hest jeg rider for vores rideskole bruger jeg godbidder når jeg renser den sår, så den lærer at det ikke gør ondt at blive behandlet smiley

• #12   3. jan 2011 prøver at undgå det da hun bliver til et lille surt tiggemonster som cecilia skriver.

• #13   3. jan 2011 jeg læste noget på heste-nettet med godbidder vs berørelse/tryk trot jeg det var .. meget unlike hvad jeg ville ha troet anbefalede eksperterne faktisk godbidder da det åbenbart stressede hestene mindre ... men det var vist også noget iforhold til timing og sådan smiley

• #14   4. jan 2011 Jeg giver meget sjældent godbidder og aldrig uden grund. Hvis så skal det være en beløning for noget som hestene har gjordt godt. Men med tiden skal øvelesen bliver til en rutine. Derfor bruger jeg godbidder for nye øvelser sammen med en ros og med tiden få hesten kun en ros. Når hesten udfører en øvelse godt og kun for en ros, så vil jeg, at hesten har forstået øvelsen og ikke trænger kun til en godbidder. Mine heste er meget madglæd og har det svært med at koncentrere sig på noget andet, når det forventer at få en godbidder. Derfor giver jeg godbidder meget målrettet.
    Jeg har aldrig godbidder i lommen, kun hvis jeg vil træne noget nyt.

• #15   4. jan 2011 Jeg har lige købt en hest der ikk har været ret meget i hænder, her bruger jeg godbidder til at komme i "kontakt" med den, men jeg roser den samtidig med stemmen eller klør den. Sådanne at den finder ud af jeg ikk vil den noget ondt, men det er rart det vi gør ved ham.

Så jeg vil ikke bruge godbidder alene, men syntes helt sikkert det er en go ting, når hesten skal lære noget nyt.

• #16   4. jan 2011 Min hoppe, der i øvrigt desværre tigger ( er ved at opdrage på hende) får ikke godbidder i stalden men under ridning når hun har været dygtig;) Hun er unghest og synes det motiverer hende meget;)..

• #17   5. jan 2011 Tjah, du kender min holdning :b

• #18   5. jan 2011 * sabine L
    Grunden til, at hesten ikke stresser, er, at heste automatisk slapper af, når de spiser. Men jeg vil meget gerne læse om det, hvis du vil sende et link? smiley

Kommentér på:
Godbidder eller ej?

Annonce