{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
873 visninger | Oprettet:

godbid eller ej? {{forumTopicSubject}}

Jeg har den her super dejlige part som jeg rider to gange om ugen. Jeg er lige begyndt på noget jordarbejde med hende, men jeg er virkelig i tvivl om jeg skal bruge godbidder eller ej. Hun er rigtig vild med godbidder, men jeg er bare bange for at hun vil blive ukoncentreret. Hvad syntes i, og hvad gør i selv?:-)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  godbid eller ej?
  • #1   4. jun 2012
    Godbidder er en god ting hvis man kan styre det :o)

Zolo er MEGET glad for godbidder samt mad generelt og det kan blive for meget hvis man ikke er hurtig til at rette sig selv og ham.

Han skal IKKE have love til at mase en ned for at få en godbid. Fx. har han det med at gå op i hovedet på en når man får ham til at smile. Her bakker jeg ham, så han ikke får en godbid for det før han står pænt stille en armslængde væk.

En hest der er madglad skal ikke belønnes for at være nærgående og nappe efter godbidderne. Det handler ikke kun om mad men også opmærksomhed via. snak, nus osv.

• #4   4. jun 2012 Det kommer an på hesten, for Oskar han er virkelig ufokuseret hvis der er mad indblandet og når man har fundet hans klø sted er det bedste for os at træne uden:Ø)

• #6   4. jun 2012 Camilla Kaaber - Barockheste og Tinkere. - Har brugt sådan en normalt, ville jeg give dig ret, men jeg synes nu bare den gør fx Oskar mere ivrig:)

Har engang forstuvet fingeren fordi han ville have fat i den:)

• #7   4. jun 2012 Jeg bruger ikke godbidder til jordarbejde jeg syntes ikke hesten skal lokkes til det den skal gøre det af fri vilje, og fordi den syntes det er sjovt smiley

• #8   4. jun 2012
    Hesten gør ikke noget af fri vilje - den får ros på en eller anden måde ;o) Om det så er "dygtig", nus, klø eller et pres der forsvinder.

• #9   4. jun 2012 jeg troede aldrig jeg kunne træne min lille skid med mad så i 3½ år blev han trænet uden, men med tålmodighed og en god indlæringsviden har det gjort jeg kan tilføje det en gang om måneden når jeg vil finpudse nogle øvelser uden noget agressivadfærd at spore.

• #10   4. jun 2012 Jeg syntes ikke man kommunikere med hesten på samme måde ved hjælp af godbidder, det er hurtigere at bruge det, men det man får et stærkere bånd samt mere tillid fra hestens side ved at lade være, men det er alt efter hest rytter og træningsmetoder, vær har sin mening smiley personligt syntes eg det er flottere at se en hest der arbejder med sin rytter om at forstå og lære fordi den kan lide det end en hest der arbejder med sin rytter for at få sin løn, der er eb stir forskel syntes jeg.. Hver sin mand hver sin mening ;-D

• #11   4. jun 2012
    Igen, hesten gør det jo ikke fordi den kan lide det - den gør det fordi den får ros for det på en eller anden måde :o) Om det er godbidder, nus, klø, "dygtig" eller fjerne pres. Så får den stadig "løn" for det.
    Jeg ville også have løn smiley

Heste indlære hurtigere med godbidder - det skulle jeg mene der er lavet et par undersøgelser om, som jeg gerne vil forsøge at finde.
    Så slf. er det hurtigere at bruge smiley

• #13   5. jun 2012 jeg giver ikke godbidder da det for hesten til at nappe og tikke vidt meget smiley

• #14   6. jun 2012 Jeg kan rigtig godt lide at bruge godbidder i al træning. Jeg bruger dem sammen med en klikker, og det fjerner ALT, hvad der hedder tiggende heste, ukoncentrerede heste osv. I starten er der altid lige lidt bøvl, men det forsvinder hurtigt. smiley

JEG ER EN KLIKKERFAN - og jeg ynder at bruge godbidder i træningen. smiley

• #15   6. jun 2012 Enig med Luna, man får ikke et bedre bånd til sin hest, bare fordi man træner uden godbidder.

• #16   6. jun 2012 jeg mener da heller ikke man får et bedre bånd ti sin hest ved at lade være, for det kommer jo helt an på træneren. men træning er altid for hestens skyd ikke trænerens, og mener ikke man har en sjov/spændende træning hvis hesten lokkes til det, andet siger jeg ikke dermed ikke sagt at godbidder ikke kan bruges til at vise hesten når noget er rigtig eller forkert, for det kan det sagtens, men mener også at man kan fortælle sin hest hvad der er rigtig eller forkert uden godbidder, det tager dog længere tid, men man opnår resultater uden tiggeri, og nu har jeg ikke sagt at mine heste aldrig nogensinde får en godbid for det gør de da, men går ikke rundt med dem i lommen når jeg træner:-) men hver sin mening det kommer jo helt an på hvordan man ser godbidder:-D

• #17   6. jun 2012
    Bare fordi man giver godbidder så betyder det ikke hesten tigger.

Hesten bliver også lokket til at gøre ting uden godbidder, den får stadig ros. En hest gør ikke noget og lære ingenting, uden ros for det.

Du roser stadig dine heste selvom du ikke bruger godbidder, hesten gør ikke tingene du beder den om uden ros.

• #18   6. jun 2012 og så lige til noget jeg har overset længere oppe, noget med at hesten ikke gør noget af fri vilje, jov det gør den nemlig hvis den syntes det er sjovt at træne, så vil den gerne træne igen og man slipper for at lokke den, mener det er helt forkert at sige at hesten ikke gør noget af fri vilje for så vil du aldrig nogensinde komme i nærheden af den, da vi mennesker jo er et rovdyr så det gælder jo om at vise tillid hesten tager et stort skridt ved at give os mennesker chancen for at vise den tillid:-D

• #19   6. jun 2012
    Nej hesten gør ikke ting af fri vilje :o)

Hesten lære at det kan betale sig, vi indlære ting ved den.

Vi lære den vi ikke er farlige ved at rose den for at snakke med os osv, vi lære den at blive trukket med, vi lærer den at hvis den kommer til os så roser vi den.

Hesten LÆRE en masse ting af os.
    Heste er ret egoistiske dyr - de gør kun ting de kan betale sig for den. Dvs. den gør det den får ros for.

Hvis hesten ikke fik ros for at stå stille, gå frem, stoppe, smile, schenkelvigning osv. - så ville den ikke gøre det.
    Den bryder ikke pludselig ud i en schenkelvigning eller står stille af sig selv.

• #22   7. jun 2012 Enig med krikken. smiley

Heste gør kun ting, som de på en eller anden måde får noget godt ud af. smiley

Kommentér på:
godbid eller ej?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce