{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.125 visninger | Oprettet:

"Islænderen er god begynderhest" {{forumTopicSubject}}

Jeg syntes ofte jeg høre den sætning, når jeg ser i forum-emner hvor en mor leder efter en stabil rolig hest til sine børn.
Faktisk, syntes jeg det er utrolig forkert. Jo - der findes nogle gyngeheste-islændere som er super gode til nervøse ryttere eller børn, men syntes bestemt ikke det er en hest der skal kategoriseres som begynderhest.
For det første både fordi den har mange gangarter som kan være svære at styre for urutineret, og for det andet syntes jeg at islændere bærer på en løbe vilje, som mange ofte undervurdere.
Jeg er selv igang med at starte min lillesøster op på en af vores gamle avlshopper, og trods jeg selv syntes hun er nem, blød og lækkert at ride, kan min lillesøster ofte ikke bremse hende eller finde ud af at ride hende.
Ja, ved ikke helt hvad meningen er med dette indlæg, men jeg er efetrhånden så træt af at høre om folks måde at se på islænderen, som "en bette basse", der bare tøffer afsted og er doven.
Ja, måske er det bare mig der konstant er i kontakt med heste med enorm vilje, men jeg syntes sku næsten alle dem jeg har redet på har været fyrige, trods der både har været gamle og unge heste.

Hvad syntes I om "børnehesten, islænderen" - fænomenet?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Islænderen er god begynderhest"
  • #1   6. apr 2010 Herude har vi blandt andet en fantastisk begynderhest, som lader alle kravle op på hende og som tålmodigt giver de unge en tur

Herude har vi blandt andet en psykopathest som du kun sætter dig op på hvis du føler trang til at dø!

Jeg har redet DV-heste der smed alt og alle af ved næstbedste lejlighed og rider pt. lidt på en hvor jeg tit lader små børn på helt ned til 3 år skridte den af.

En af unghestene (islænder igen) er temmelig vild når man rider hende. Buk bukker og stejler ikke, hun løber bare og hun løber stærkt! Efter at have redet hende kom jeg tilbage til gårdspladsen hvor jeg lod en begynder komme på ryggen af hende og så spadserede "psykopathesten" lige så nydeligt efter mig. Vores heste har den fantastiske evne til at "tænde" og "slukke". Så når jeg rider hende ved hun godt at der skal tempo og tölt, når jeg sætter et barn på hende ved hun at hun skal lunte. Hvorfor være fornærmet over at vores heste også etragtes som begynderheste? Husk på at vi har den mest alsidige hest i verden! Jeg har sprunget til springstævner på en islænder. Jeg har redet dressur. Skovture. Den kan bruges til mange ting, lige fra at ride vores 1-2 ekstragear, eliteridning og samtidig har jeg set rideskoler hvor de brugte islandske heste til de handicappede, på grund af deres behagelige temperament, deres styrke og deres gangarter. Nej det er absolut ingen fornærmelse at kalde islændere for børneheste, man tog dem herned i tidernes morgen fordi de skulle være børneheste og køreheste. Alt det med stævnerne kom først senere smiley Tænk på at oftest er børn det dyrbareste folk har, derfor betror de gerne en islænder deres et og alt, sneen smelter aldrig på ryggen af gudernes hest!

• #2   6. apr 2010 Charlotte
    Jeg er skam ikke spor fornærmet, men føler at fordi mange kategorisere den som børnehest, bliver den set ned på og kaldt en "hyggehest". Det er ikke længe siden jeg skrev med en pige der havde sn tor fuldblod, hvor vi udvekslede erfaringer med fyrige heste og hvordan de skulle tolkes. Jeg fortalte at Stólpi er en af de heste jeg har redet på, der har den mest overvældende/voldsomme vilje, hvor hun dernæst bare skrev at det lød usandsynligt, da det jo var en islænder.
    Det er det samme når det kommer til konkurrencer. Det er sjældent folk vil anerkende at vi faktisk har et fantastisk stort konkurrence-område indenfor islænderridning, og at det er en SPORT at ride på islændere.
    Selvfølgelig findes der de dejlige rolige heste, der er super til børn, hvilket er lækkert. Alligevel syntes jeg bare det er .. hvad kan man kalde det .. 'provokerende' at folk ikke anerkender den for den livlige og alsidige hest den er! De ser den som en man skal putte mønter i før den gider at gå.
    Så fornærmet er jeg skam ikke, kun en lille smule ...... smiley

• #3   7. apr 2010 Jeg synes det afhænger meget af selve hesten (man kan jo aldrig bare generalisere), men jeg synes rigtig mange islændere er super gode til at tilpasse sig sin rytter.

• #4   7. apr 2010 Når jeg tænker på alle de heste, der står hvor jeg har Áma, er der godt nok ikke mange af dem jeg ville sætte en begynder op på... Men omvendt kan en hest også overraske én... Min lillebror (på 10 år) kan sagtens ride Áma - selvom mange af de andre opstaldere på gården ikke har lyst til at ride på hende, fordi hun har så meget vilje!!
    Men min lillebror kan ride hende i alle gangarter, fordi hun passer på ham, og opfører sig på en helt anden måde med ham på ryggen. Men skulle jeg skrive en annonce om hende, ville jeg ALDRIG bruge ordet "børnehest".

• #5   7. apr 2010 De sidste 2 heste jeg har haft, har været på den måde at når jeg satte mig op, så var de tændte, men når børn kom på dem var de englesøde.

Så det kommer jo igen an på hvordan folk har set den islandske hest. Har du kun set den englesøde og rolige islænder med børnene på så tror man jo ikke andet end at det er en børne hest, men har du nu set den samme hest gå roligt med børn og mere fyrig med en ung/voksen rytter så tænker man sig nok lidt mere om før man siger at det er en børnehest.

• #7   7. apr 2010 jeg er enig med jer smiley godt nok har jeg ikke islænder men har redet dem i et stykke tid, og jeg kan huske første gang jeg så ham jeg skulle op på tænkte jeg: nurh hvor er han sød xD hahah der fik jeg mig lige en omgang tænkning bagefter smiley for han var delme dulme frisk og svær for mig at styre med de 2 andre gangarter, jeg lærte det dog hurtigt, men mit syn på isænderen blev hurtigt ændretm de er smadder dejlige at ride fordi de gir udfordringer på en anden måde og de kan være friske men os dovne ligesom alle andre heste smiley Så jeg er enig med jer i at en islænder ikke er naturligt en begynderhest. xD

• #10   7. apr 2010 men det er kun godt mange forældre ser sådan på det;) så blir vi flere...
    men der er osse dem som ikke er til begynder:) og det er jo kun godt.

da jeg var blevet bange for at ride, valgte vi osse at købe en islænder til mig (blesi) det er jeg rigtig glad får vi gjorde. selvom jeg slet ikke kunne lide at ride ham og alle andre, og kun ville skridte:P
    så blesi er en rigtig god begynderhest:D men som du siger "Kvikur&Sissel ;D !" så er blesi osse en hest der bare går med, og som er kan være svær at stoppe. hvis man er ny og ikke har muskler:P

• #11   7. apr 2010 Det pisser virkelig også mig af og hader folk der siger at det bare er en hygge pony med lang pels

" FAT DET; DET ER DET IKKE!! det pis Tina lund sagde i fjernsynet ARGH jeg blev sur, totalt uproffessionelt af hende og stå og sige og især fordi satte man hende op på en af "vores" hingste så ville den nok sige "ses torsdag" og hun ville sikkert blive skide hamrende bange og slet ikke kunne ride den!
    Det irretere mig virkelig især fordi mange er så sindsygt svære og kræver tit meget mere teknik end store heste. nu er min plan nemlig at jeg skal ride lidt på min mors ungarnske varmblods ofte også, og jo det er også svært at ride Dressur, men det fandme ligeså svært at få en islandsk hest til at gå flot! synd folk ikke kan se det....

• #12   7. apr 2010 Men jo mange islændere er også gode begynder heste, det er de virkelig, men de bedre heste kræver altså mere teknik end de dovne islændere, men vil da til dels også give folk ret i at mange islændere er begynder heste, måske bare ikke de konkurrence heste som mange af os rider på og interessere os for (;

• #14   7. apr 2010 Ja, de fleste islændere har en god vilje. Som MANGE undervudere. Jeg bliver også sur hvis folk siger at islænderen bare er en skovturspony.
    Jeg vil da sige at det er den mest alsidige hest du kan tænke dig. Den kan både dressur, spring, western, horsemanship og så meget andet + "ovalbane ridning"

• #15   7. apr 2010 kender godt det med at de ændre sind:P
    der var en lille pige der prøvede blesi en dag. og vi kalder blesi 3 ½ gænger, fordi han er meget svær at få til at tölte. men denne lille pige der ikke kan nå ned over sadlen, sætter sig op og sparker til ham. og hva gør blesi han tölter:O så står man bare der og ser dum ud:P

og lulla var altid sød ved min storesøster som ikke er så tryg, ved hende gjorde hun som hun fik besked. og ved mig kunne hun sagtens brukke med, når vi ikke ville samme vej:S smiley

• #16   7. apr 2010 Emma s: Ja mig og Frida med Odinn sad også bare og svindede hende tilXD, nu er jeg også meldt ud af hendes gruppe på facebook, syntes virkelig hun virker sygt dum!

• #17   8. apr 2010
    Pelle - Munkhøj - Petoch
    Det er sku da om emnet, hun har da lige præcist sagt sådan og detr har da meget med emnet at gøre!!
    det er da lige meget om vi disskutere det her, hun kan jo ikke benægte at hun har sagt det og gjort sig uheldigt bemærket hos enormt mange islænder ryttere det er blevet sagt i TV og folk har ringet og klaget over det, syntes altså nogen gange du bruger din hjælpe administrator lidt forkert!

Kommentér på:
"Islænderen er god begynderhest"

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce