{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
808 visninger | Oprettet:

Forskellig vej = forskellig adfærd?? {{forumTopicSubject}}

Ja, over den seneste tid har jeg observeret et fænomen, som har undret mig meget, og som jeg godt kunne tænke mig at høre, om nogle af jer kloge hoveder herinde monstro har en mulig forklaring på... smiley

Her hjemme hos os er vores jord fordelt på 2 stykker; et stykke bagved huset og et stykke på den modsatte side af vejen. Lige nu går hestene på den modsatte side af vejen, mens stykket bagved husene bliver omlagt, og når vi hver aften skal trække Frieserne ind i stalden for at fodre dem, er der 2 mulige veje, vi kan trække dem. Enten kan vi trække dem ind ad den ene indkørsel, som er belagt med græs, og bagom stalden, eller vi kan trække dem ind ad den anden indkørsel, som er belagt med fastkørt grus, og igennem gårdspladsen. Vi trækker hestene begge veje cirka lige meget hver vej. smiley

Og her kommer så det mystiske... Når jeg trækker Falle igennem gårdspladsen, går han lige så pænt ved min side... kan godt finde på at sætte i trav kortvarigt, men lystrer øjeblikkeligt, når jeg beder ham sætte farten ned og gå pænt igen. Ingen unoder - dyyyyygtig lille føllebølle.

Men når jeg trækker ham bagom stalden, er han jordens største bølle. Så vil han trave fremad og nogle gange ind foran mig og kan ofte være fuldstændig ligeglad med mit stop-signal, og i værste fald bukker og stejler han ved siden af mig eller laver et "sidespark" med bagparten (som gør av, av, skulle jeg hilse at sige). Han går også pænt denne vej NOGLE gange, men det er nu mere undtagelsen, der bekræfter reglen.

Det spøjse er, at uanset hvor meget jeg ransager mig selv og min egen adfærd/de signaler jeg giver Falle, kan jeg ikke finde nogen som helst forskel i måden, jeg håndterer ham på, uanset hvilken vej jeg trækker ham.

Så hvorfor pokker har jeg en super sød og velopdragen lille følle, når jeg trækker ham igennem gårdspladsen, og et krudt-monster når jeg trækker den anden vej???

Any ideas??? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskellig vej = forskellig adfærd??
  • #1   20. jul 2009 hmm... tror det er fordi den går på græs bagom stalden, den regner sikkert med den bliver slippet løs og kan rende rundt ? ;s ved det ikke helt. Men mine heste går også altid pænest på gårspladsen.? ;D

• #2   20. jul 2009 Kontekst baseret adfærd - det er din et godt eksempel på.
    Jeg kender det fra min egen, han har tidligere haft store problemer med at gå helt bestemte veje fordi han har haft dårlige oplevelser og derfor i den konkrete kontekst = sammenhæng udviklede en temmelig uheldig adfærd - så som at være ekspert i at bakke.

Den adfærd præsterenterer han stadigvæk når han mener at tingene bliver alt for meget og han er presset. Derfor er løsningen at finde ud af hvad der tirrer ham.
    Det er en gåde, men det kan godt lade sig gøre. Jeg har haft meget stor succes med det med min hest i hvert fald.

• #3   20. jul 2009 Tak for jeres svar. smiley

Tror nu dog ikke, Falles adfærd skyldes, at han forbinder turen bagom stalden med noget negativt... Hans adfærd virker på ingen måde, som om han er bange eller utryg; han bliver bare til en værre krudt-bølle, som skal vise sig frem og lave badutstreger. smiley Som en følle nu engang gør... smiley

Jeg har selv tænkt på, om det kan være, fordi jeg de første par uger, jeg havde ham, ikke havde helt så meget styr over ham, som jeg har nu, så der slap han selvfølgelig afsted med alle hans unoder, og da gik vi udelukkende den vej?

• #4   20. jul 2009 Jamen kontekst baseret adfærd behøver altså ikke være negativt. En kontekst baseret adfærd kan også være hesten tror den skal gallopere på et eller andet givent punkt hver eneste eneste gang. Det kan være at hesten lærer at forbinde traileren med noget positivt frem for noget negativt.. det kan være seperatiponsangst der vendes. Det kan altså være mange mange ting. Det er bare et udtryk for at hesten forbinder en given situation med noget helt bestemt og derfor regaerer nærmest som forventet.

Som springhesten der bliver "vild" i en stævensituation f.eks.
    Det er "bare" et fagudtryk der fortæller at hesten forbinder den givne situation med noget helt bestemt.. Jeg konkluderer blot udfra hvad du skriver.

• #5   20. jul 2009 Jamen så tror jeg, vi er ret enige, Vilddyret og Kia... For det er også min mistanke; altså at Falle har "lært" at være en bølle, når vi trækker den ene vej; måske fordi han har fået lov til at være det tidligere. smiley

Kommentér på:
Forskellig vej = forskellig adfærd??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce