Genoptræning med longering? {{forumTopicSubject}}
Sagen er den, at jeg nu endelig har fået grønt lys fra fyssen til at jeg må begynde let at træne hesten - har jeg nu gjort den sidste uge, men nu må jeg godt lave lidt med ham, da han har stået stille pænt længe og derfor så er genoptræning det primære mål lige nu.
Jeg er erfaren i groundwork og laver en del ting med ham i forvejen og vi er begyndt at genopfriske ligeså stille - det kommer til at tage lidt tid, men jeg er fortrøstningsfuld for at han lærer det hele igen stille og roligt over tid.
Men sagen er den jeg ikke må ride lige foreløbig - eller der går nok en måneds tid og er den klassiske med bare at skridte ham ud af en lige vej jo ikke skide aktuel - og derfor bliver genoptræningen heller ikke traditionel.
Derfor ville jeg høre om i mener det er forsvarligt at longere som en del af en længere genoptræning, der involverer træning fra jorden primært i starten.
Jeg longerer ala remonte og derfor er mit eneste redskab jo min grime, den lange pisk og longen.
Genoptræningen består jo naturligvis primær at skridt arbejde på forskellig vis, heriblandt lange liner og bomme når vi kommer lidt længere for at få opbygget en fornuftig overlinje
Han er blevet longeret let 2 gange - og jeg mener max. 10 minutter - jeg kan ikke mere her i starten. Det er gået ganske fint og han arbejdet dejligt - naturligvis ikke med et aktivt stræk ret længe ad gangen, men han har ikke glemt hvordan han skal bruge sin krop i hvert fald.
Det kombinerer jeg med versader fra jorden, gå ture der gradvist bliver længere i takt med min styrke øges.
Er det helt hen i vejret?
Naturligvis er der klikkertræning og øvelser fra jorden derudover - men det er der jo også i forvejen.
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Han klarer det nu til UG synes jeg - men jeg prøver også virkelig at mærke efter hvornår han er MÆT - det bliver de lynhurtigt.
aug 2006
Jeg har haft problemer med mit knæ i næsten 1 år faktisk. Siden terminsprøverne sidste år.
Så har vi så i sidste uge opdaget et problem med en nerve i ryggen som så skyldes mine knæproblemer, så nu er der håb for at jeg igen kommer til at lave noget..
Jeg går i hvert fald i skarp træning når jeg må - har planer om mange ting - og det bliver satme hårdt
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Hvis underlaget er godt ville jeg godt mene at du kan longere, kort tid og i kort tempo i remonte. Men synes ikke det skal gå hurtigere end stille trav af hensyn til muskler osv.. Synes ikke longering er så godt men noget må du jo gøre! ville så ikke gøre det hver dag men måske hver 2.
Håber i snart er klar igen
aug 2006
Den ene fold er total dyb sne mens den anden er ok. Han har gået i løsdrift hele vinteren så derfor har jeg ingen betænkeligheder ved at lade ham gå i longen.
I dag var fx 2 omgange i trav på hver volte efter at have skridtet 15 min i dyb sne - og hesten + rytteren var HELT færdig!
Meningen er også vi skal i ridehus inden ret længe så jeg kan komme til at skridte ham lidt fra ryggen når jeg får grønt lys fra fyssen og så snart den sne er væk er meningen at alting skal foregå i naturen.
Nej men spørgsmålet er også om longering er forsvarlig når det er en del af genoptræningen - og ikke udelukkende longering.
Det er simpelthen ikke forsvarligt.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Rigtig meget held og lykke med det!
aug 2006
Hesten kan ikke holde til mere og det kan rytteren heller ikke her i starten - men det varer ikke ret længe inden vi begynder at skridte med mig på.
Det har lange udsigter inden han er i form igen men jeg er overhovedet ikke betænkelig ved situationen faktisk fordi jeg ligeså langsomt skal genoptrænes sammen med ham.
Det er ikke spor sjovt men det er heller ikke et umuligt foretagende.
feb 2007
Følger: 90 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 752
Og vi longere hende. og hun løber frit rundt i hallen, det har vi gjort i en uge. Hun løber i alle gangarter.Så det ser jeg intet problem i
aug 2006
Desuden er det heller ikke noget jeg vil byde en hest som hverdagskost at blive longeret 3x ugentligt..
Det er sådan noget vi gør fordi vi genoptræner - ellers longerer jeg normalt næsten aldrig - men rider i stedet for eller er på jorden, som jeg er stor tilhænger af.
Genoptræning med longering?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside