{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  longering!!
  • #1   15. jan 2009 Bruger du longe pisk?
    For hvis du ik gør det, så sving enden af longetovet hen imod hesten. Altså ikke truende, men bare lige så stille ;D

• #2   15. jan 2009 du bruger longe OG longepisk i dit arbejde.

med en stram longe, skal du være bag hesten, eller som minimum midtfor den. aldrig foran.
    longepisken peger du mod skulderen af hesten.

ved at du er bag hesten "driver" du den frem ad. pisken der peger mod hesten bruges til at holde den ude i stram line.

du skal ikke slå hesten, men true let, evt med et knald. i det øjeblik den flytter sig ud i longen, bare lidt, roser du.

den burde fange meningen lynhurtigt.

det er nemmest at lære det i trav, da tempoet gør det nemmere for hesten at løbe på stor volte.

håber du forstår, ellers skriv PB

• #5   15. jan 2009 hmm, som jeg longerer, så bruger jeg nu "stram" line. er den helt slasket, så mister jeg muligheden for at videregive halve parader til hesten. (ikke som dem under ridning, men det er det eneste ord jeg kan komme på nu, på denne tid af natten).

jeg skal kunne bede den om at bøje sig om indvendige chenkel (dette er under longering pisken der er rettet mod den skulder), samt rette mere op, mm... den skal ikke bare løbe rundt og rundt... så er det for mig ligegyldigt med longering.

men nej, det er jo ikke en helt stram og vandret line vi snakker om, så render hesten jo skævt smiley

• #7   15. jan 2009 aha ??

jamen vi er bare ikke enige smiley

• #8   15. jan 2009 okat tak for de dejlige råd. jeg vil afprøve nogle af dem i morgen og se om der er mere styr over det.

• #9   15. jan 2009 så lidt smiley

ellers skriv!

der er (som du kan se bare her i tråden) rigtig mange måder at longere på. du skal finde ud af hvad der fungerr bedst for dig og din hest.

men du skriver at det er genoptræning?
    afhængig af hvad der har været sket, så pas på med for meget longering. det ER hårdt for hestene, især hvis de ikke har været vant til det, eller har været skadet.

• #11   15. jan 2009 Vi bruger en roun pen, det er lidt nemmere, men hvis ikke ville jeg også bruge en fast longe, ikke stram, men med en god kontagt.

Anita W

• #12   15. jan 2009 zooro: måske, men vi er bare ikke enige om hvordan en hest skal "bruges" rigtig smiley

respekt for din måde at gøre tingene på... vores mål er bare ikke de samme smiley

• #14   15. jan 2009 slettde lige, da jeg fik formuleret mig forkert smiley

prøver igen, jeg er træt!

ja vi er enige om målet, men jeg er ikke sikker på at vi har de samme billeder i hovedet, når vi formulerer sådan en målsætning , hvis du forstår ?

og ja, jeg er helt sikker på, at vi ikke er enige om hvordan vejen dertil er smiley

• #15   16. jan 2009 Min Molly gør det samme, men det er nok nærmere for at indikere at hun ikke gider mere; hun stopper bare, vender sig ind mod mig og bare glor smiley ..

Det er nok bare fordi de er fjordheste smiley ..

Ellers en ufattelig køn lille en du har dig smiley

• #17   16. jan 2009 Godt råd fra Marlene B..

• #18   17. jan 2009 Fuldstændig enig med Marlene....
    Dog stiller jeg mig aldrig bagved for at drive. Men står med armen pegene ud til den ene side (for at lede retningen den skal løbe) med longepisken strakt ud bagtil som drivmiddel men ikke truende og som en selvfølge af mine arme der ender med mig i midten. Ligesom en trekant hvor jeg selv er spidsen og hesten udgør centrum af den lige linie overfor.... Ved ikke om det giver nogen mening, da kl, er alt for mange og jeg vidst burde ligge i min seng.
    Er selv igang med optræníng af en unghest jeg lige har købt som er helt rå og kun ryttervant. God fornøjelse med arbejdet herfra...

• #19   17. jan 2009 Jeg har gået med min ved siden og har lært den at "Gå ud" betyder "gå væk fra mig", hver gang jeg siger gå ud, og det så er med longe eller ej, så går han væk fra mig.

ALDRIG stram longe - hvordan skal hesten så få sin egen balance?

• #20   17. jan 2009 og så skal man huske at det skal komme fra maven og man skal mene/tro på det. For hvis man ikke gør det, hvordan skal hesten så stole på at det er trygt?

• #21   17. jan 2009 Jeg bruger utrolig meget kropssprog i min longering. Artesia har lært at hvis jeg løfter det ene ben strakt frem mod hende skal hun gå ud i volten. Hun stopper hvis jeg læner mig tilbage og går lidt ned i knæ. Skridt og trav bruger jeg pt hovedsageligt stemmen, men arbejder på at give det andre signaler i stedet.

Hun laver galopanspring hvis jeg laver et enkelt gadedrengehop på stedet. På den måde skal jeg aldrig drive, og jeg har slet ikke pisk med mig når jeg longere, da det er fuldstændig unødvendigt.

Så jeg vil råde dig til at finde dine egne signaler, som du træner fra jorden, og så lader du dem komme ind i longearbejdet, evt med hjælp fra pisken i starten. Hesten vil hurtigt forstå tydeligt kropssprog.

• #22   17. jan 2009 det var dejligt med en masse råd. jeg havde ronja ude igår og det gik bedre. tror også bare det er lidt dovenskab. men dejligt med nogle nye ideer til træningen. ronja har ikke været skadet. men købte hende lige før nytår og hun har ikke været rørt sidden sep. 08, så derfor træner vi og så selvfølgelig for hun lærer mig at kende og hvordan jeg gør tingene.

Kommentér på:
longering!!

Annonce