Genoptræning med longering? {{forumTopicSubject}}
Sagen er den, at jeg nu endelig har fået grønt lys fra fyssen til at jeg må begynde let at træne hesten - har jeg nu gjort den sidste uge, men nu må jeg godt lave lidt med ham, da han har stået stille pænt længe og derfor så er genoptræning det primære mål lige nu.
Jeg er erfaren i groundwork og laver en del ting med ham i forvejen og vi er begyndt at genopfriske ligeså stille - det kommer til at tage lidt tid, men jeg er fortrøstningsfuld for at han lærer det hele igen stille og roligt over tid.
Men sagen er den jeg ikke må ride lige foreløbig - eller der går nok en måneds tid og er den klassiske med bare at skridte ham ud af en lige vej jo ikke skide aktuel - og derfor bliver genoptræningen heller ikke traditionel.
Derfor ville jeg høre om i mener det er forsvarligt at longere som en del af en længere genoptræning, der involverer træning fra jorden primært i starten.
Jeg longerer ala remonte og derfor er mit eneste redskab jo min grime, den lange pisk og longen.
Genoptræningen består jo naturligvis primær at skridt arbejde på forskellig vis, heriblandt lange liner og bomme når vi kommer lidt længere for at få opbygget en fornuftig overlinje
Han er blevet longeret let 2 gange - og jeg mener max. 10 minutter - jeg kan ikke mere her i starten. Det er gået ganske fint og han arbejdet dejligt - naturligvis ikke med et aktivt stræk ret længe ad gangen, men han har ikke glemt hvordan han skal bruge sin krop i hvert fald.
Det kombinerer jeg med versader fra jorden, gå ture der gradvist bliver længere i takt med min styrke øges.
Er det helt hen i vejret?
Naturligvis er der klikkertræning og øvelser fra jorden derudover - men det er der jo også i forvejen.
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Jeg ved godt mange siger at longering ikke er godt for dem - men jeg kan ikke se hvad forskellen er i at longere og så ride rundt på volter i 20 minutter som mange jo ofte gør.
Planen er jo at jeg så hurtigt som det er tilladeligt så skal jeg op at skridte på ham - men det varer nok lige 14 dage - måske en måned.
Og longeringen er jo ikke almindelig longering hvor han får lov til at tonse af sted. Det er i meget roligt tempo hvor jeg beder ham om det han kan yde på dagen - men heller ikke mere.
aug 2006
Og her i starten vil det jo ikke været ret længe fordi han ikke kan ret meget.
Musklerne skal restituere.
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
For hesten belaster jo ikke benene ens på volten , fx kan de let komme til at ligge på indvendige skulder = negativt . Altså Jo musklerne bliver trænet, hesten får kondi, men hvis det er de forkerte musklerder trænes, såååe er pointen jo gået af det
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
aug 2006
Longeringen er en del af genoptræningen som sagt - det betyder ikke at der er tale om renlongering overhovedet.
Det betyder at vi fx går lange liner, longerer, går ture, laver øvelser fra jorden og sådan lidt.
Jeg ville jo gerne ride men som sagt så må jeg ikke - og derfor så er jeg nødt til at starte et sted.
I dag var den deciderede longering 2 omgange i trav på hver volte - resten var i lange liner i dyb sne.
aug 2006
Følger: 67 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 185
men så okay. Hvis du ikke longere mere end det gør det nok heller ikke skade. Men longering er langt langt fra det bedste
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Jeg longerer ofte min hest i ca. 20 min på en stor volte og en masse volteskift. Ofte går jeg med hende rundt, så hun får en større volte at gå på, især i galoppen hvor hun ikke har så meget balance og ikke kan holde ordentlig tempo på en alm. 20 m volte. Jeg varmer altid op fra jorden i skridt og tit med versader/travesader også. Opvarmningen er for mig meget vigtig inden man longerer, men det lyder til, at du har tænkt over det hele
Genoptræning med longering?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside