{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.008 visninger | Oprettet:

Dum dag!! {{forumTopicSubject}}

Må bare lige ud med det...... Måske er noget af det lidt forvirrende, men det er svært at forklare præcist, når folk ikke kender stedet..

I dag tænkte jeg, om jeg skulle ride en tur, eller lade være - for egentlig gad jeg ikke rigtig, men det kunne alligevel være dejligt nok - underlig følelse. Valgte at tage ud en tur.

Red afsted ind i skoven, og hesten virkede super frisk og glad (han plejer at være lidt langsom når han lige skal igang), og det var skønt. Men så, halvvejs oppe ad den første bakke, kom der nogle militær folk gående (dem der med militær tøj og store tasker - ca. 7 af dem). Hesten kan ikke lide dem, så jeg stoppede godt ind til siden ved vejen, og talte stille til hesten mens jeg nussede ham. Da de kom nærmere kunne jeg godt mærke at han var lidt for bange til at det var forsvarligt at blive siddende, så jeg hoppede hurtigt af (og landede selvfølgelig hårdt ned på min dårlige tå - AV). Militær-folkene kom nærmere mens vi stod der, og jeg troede bare de kunne gå stille forbi uden problemer når nu jeg stod ved siden af hesten og beroligede ham.... Men pludselig blev det bare for meget for ham - han var virkelig bange - så han vendte helt vildt hurtigt rundt, og løb tilbage ned ad bakken smiley Blev meget forskrækket, og har muligvis forstuvet min finger, da han hev i tøjlen. Heldigvis var tøjlen oppe over hans hals, så den hang ikke nede ved forbenene! Ellers havde jeg ikke trudet kigge smiley Skyndte mig at gå forsigtigt efter ham, og han løb hen og stilte sig ved hegnet ind til hans gamle mark. Militær-folkene fortsatte...... Den lille hest var stadig bange, og så sit snit til at gå ad en smal passage mellem hegnet og en stejl (vandret) grøft ned mod vandløbet, hvor der er helt tilgroet med træer og alt muligt. Jeg kunne ikke helt overskue hvad jeg skulle gøre - men da jeg nåede næsten ned til hegnet, behøvede jeg heller ikke tænke mere over det - for hesten var så panisk at han gik direkte ind i el-hegnet!! Kunne se hvordan han bare maste sig imod det, og var ligeglad. Jeg var SÅ bange for at han skulle skære sig smiley Man har jo hørt om heste der har skåret sener og alt muligt over pga. hegn... Hegnet sprang, og han satte i vildt løb laangt op over marken.
Puh.... Fik fat i ham oppe på marken, og der var ikke sket ham noget synligt. Hegnet var helt ødelagt og jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle gøre ved det (der går to heste derinde).. Men jeg kunne ikke overskue det, ville bare gå en stille tur ind bagerst i skoven, så vi kunne være alene og begge to falde helt ned igen og slappe af...

Vi kom ind til ca. midten af skoven, hvor der er en lille rund parkeringsplads. Der kom så en haflinger, som red bag os, men gik videre fordi jeg bare ville væk og være alene.... Fortsatte ad vejen og så at haflingeren drejede ind på p-pladsen. Da jeg var forbi pladsen hørte jeg et skrig bagfra, og da jeg kiggede tilbage så jeg rytteren falde af hesten, og hesten, der vendte rundt og begyndte at løbe imod mig og Fáni! Den løb helt vildt, og jeg var stadig chokeret over det andet, og kunne ikke finde ud af om jeg skulle prøve at fange den, eller gå væk med Fáni... Den kom nærmere, og vi stod der med front mod den - og Fáni var helt vildt rædselslagende, og stod og hoppede fra side til side ved siden af mig, og kunne ikke finde ud af hvad han skulle gøre. Det var virkelig væmmeligt at se ham så bange! Haflingeren drønede forbi, og frem mod et sving. Fáni trippede og prustede højt, og den anden hest prustede, og stoppede så op henne i svinget, og vendte rundt med det samme, og løb tilbage mod os igen!! Jeg skyndte mig at trække Fáni langt ind til siden mellem træerne, hvor han stod og drejede rundt om sig selv, og fnøs og var vildt bange - da der i samme øjeblik dukkede et hold militær-folk frem henne i svinget!! Jeg tænkte "Det her er SQ løgn!"... Jeg så for mig at min lille hest ville stikke af igen og løbe af H-til sammen med den skræmte haflinger, som løb ned mod p-pladsen. Der dukker samtidig 2 heste og ryttere op nede fra den anden ende af vejen ved p-pladsen, og dernede stopper haflingeren op.... Det blev heldigvis kun til at Fáni dansede rundt om sig selv og prustede vildt mens militær-folkene gik forbi.. Jeg rystede og var (igen) tudefærdig, kunne ikke overskue at gå tilbage og tjekke om rytteren var ok - nu var der jo også kommet de 2 andre dernede, så jeg skyndte mig at gå, bare væk så vi kunne være alene inde bag i skoven.. Vi faldt tilpas til ro, til at vi kunne ride en dejlig lille bitte rundtur, og det hjalp lidt på det hele. Men så gik vi godt nok også hjem igen... Møder så en billist der kører den forkerte vej igennem skoven (det er der mange der gør) - og den kørte endda ræs lige igennem et sving - og op ad den bakke som Fáni tidligere var løbet ned ad. For h..... tænkte jeg - hvis der var kommet sådan en bil da han løb der - så havde jeg ikke haft nogen Fáni længere smiley - for han er ikke bange for biler.... Og tænkte samtidig også på, hvis jeg ikke var hoppet af, så var det heller ikke sikkert jeg sad her nu smiley

Fik far til at sætte hegnet sammen, og banke det på plads, og så kom hende der ejer stedet hvor Fáni bor så - og skulle høre hvad der er sket. Jeg blev så RASENDE på hende - for hun sagde: "Så tog du ham vel med ind i skoven og red, så han ikke fandt ud af at han kunne slippe med DET??" - jeg var SÅ tæt på at sige nogle MEGET grimme ord til hende!!! Jeg FATTER bare ikke den tankegang!!
Og så skulle hun selvfølgelig også lige sige "Det var ikke spændende at vide hvor du var endt henne hvis du ikke var hoppet af - for du ville i hvert fald ikke kunne stoppe ham med DET dér "bid" (hackamore)!" - Man ville sq heller ikke kunne stoppe sådan et dyr selvom den havde haft bid i kæften - og jo - jeg tror faktisk godt jeg kunne have stoppet ham, for det har jeg gjort før hvor han var bange og løb! Grrrrrrr....... Og "Måske er det bare forårs-nykker" - Hvad f***** tror du selv, - et dyr, der normalt aldrig er bange for noget, men som bliver rædselsslagende og flygter på livet løs - hvis det er forårs-nykker så er jeg en GED!

Blev ved med at spørge mig selv hvorfor i alverden man har en hest.... Det er jo overhovedet ikke spor sjovt.. Hvorfor gør man det... Spørger stadig mig selv om det.. Overvejede (overvejer?) seriøst at sælge dyret - for det er bare for meget smiley Jeg er bange og synes ikke det er spor sjovt.... Øv!
Det hele er bare noget lort rent ud sagt...

Undskyld alle de grimme ord...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dum dag!!
  • #1   22. apr 2009 Kender virklig alt for godt det du beskriver der. Duke er normalt aldrig bange for noget, kun huse.. Men for et halvt år siden begyndte han bare at løbe når vi var på tur, så begyndte han os at gøre det lidt på banen.

Men jeg valgte helt at droppe ridningen i ca et halvt år. Og jeg har fået en helt ny hest. Jeg har en kæmpe lang vej endnu men hvert lille skridt fremad fortæller mig at jeg gør det rigtige. os selvom vi nogle dage tar ti skridt tilbage...

• #2   22. apr 2009 Mmm... Jeg kunne ikke gå nogle steder hen da militær-folkene kom - jo tilbage igen, men så ville han også blive bange, for så fulgte de jo efter ham smiley På den ene side af vejen er der kæmpe skrænt nedad mod en bæk - og lige på den anden side en sten-mur og kæmpe enorm bakke opad.
    Jeg havde aldrig troet at han ville blive SÅ bange - derfor valgte jeg at stå og berolige ham...

Følte bare ikke jeg kunne gå tilbage til rytteren, for dér var jeg allerede fuldstændig forgrædt, og ville tude endnu mere hvis de spurgte hvorfor..

Jeg mener det sidste..... Jeg har længe været direkte angst for heste, det er blevet lidt bedre gennem de sidste måneder, men efter det her kan jeg slet ikke lige overskue det.. Og ja - jeg mener virkelig rigtig angst...

• #3   22. apr 2009 Eller - jeg er bange for store heste - og så generelt bange for de ting der sker, når hesten bliver forskrækket eller et eller andet pludseligt og uforudsigeligt... Og det skyldes mange tidligere oplevelser, der har "sat sig fast"...

• #4   22. apr 2009 Puha en historie....

Tankevækker.

Du nusser hesten og taler roligt til den da den står og ser på militær folk og er bange. = du ROSER faktisk her hesten for at være bange.....

I det at du nusser om den i en situation hvor den har flugt aktiveret/ved at aktivere det, så bliver den i en ellers negativ forstærket situation - positivt forstærket. Altså ros for den adfærd den viser, som kan og mæske var ved at blive uønsker adfærd.

• #5   22. apr 2009 Så langt tror jeg altså ikke på det heste-adfærds-noget, Anne... Jeg har skam respekt for det du tror på - men nej, jeg tror slet ikke på nogen måde at hesten følge han blev ROST for at være bange. Hvordan beroliger man ellers en hest? Hvordan beroliger dens mor den? Som føl gør det den rolig og tryk når dens mor nusser og slikker den, og laver sagte brumme-lyde. Præcis samme adfærd man bruger, når man beroliger en hest...
    Længere er den ikke i min verden...

• #6   22. apr 2009 Hehhe fair nok... man SKAL bestemt heller ikke være enig.

En hoppe med føl kan komunikere via heste sprog, det kan vi ikke.

Kunne vi sige via heste sprog at hesten ikke skal være bange, ja så ville det hele jo være pære let... haha men det er det ikke....

• #7   22. apr 2009 Årh hvor lyder det trælst:'( Har selv lige været igennem det samme.. Trausti er stukket af med mig 2 gange og er meget stærk når jeg trækker med ham, hvis han vil en bestemt vej så går han den vej og han så skal slæbe mig hen af jorden eller spare ud efter mig. Det er blevet bedre nu hvor jeg har gået i flere timer rundt med ham på folden. Jeg har også overvejet et par gange at seælge ham fordi han er så stærk og fordi jeg kan blive frygtelig bange for ham, men inderst inde ved jeg at han ikke vil gøre mig noget ondt. Og jeg kommer også nogle gange ned på folden hvor jeg bare tænker at jeg ikke er den rette til at have ham. Kender alt for godt det at være bange.
    Men hvor ville det være ærgeligt hvis du sælger ham, i er så fine sammen!
    Godt du gav klar besked til hende damen!

• #8   23. apr 2009 når din hest er bange skal du være et forbillede. du skal være upårvirket. Heste kan jo ikke helt køle hinanden ned ved at berolige hinanden med nusning og søde ord når de er bange. det vil de ikke gøre fordi de er byttedyr der SKAL flygte, ellers dør de smiley det du gør når din hest er nervøs er at flytte rundt på den smiley hold så langt væk fra hovedet i tøjlen som muligt( jo længere oppe og nærmere hesten du er jo mindre kontrol har du faktisk. heste, bakker tilbage for en anden hests skulder hvis de ikke kan håndetere situationen og at stå stille er et tegn på angst i flokken hvis der er noget muligvis farligt, hestene lytter og venter på en reaktion fra føren , kommer denne ikke er flugten den eneste udvej.)

du gør det du flytter hesten rundt , til siden, til den anden side og rundt og rundt ( hesten vil måske gerne se på hvad der sker, men det er dig der bestemmer hvordan den skal stå, så tænk ikke på det. du skal dog have hesten til at lytte til dig , dvs hestens øre skal være tilbage og ikke frem mod det farlige. du kan evt også trække imod det farlige, igen hold hesten i en lang tøjle som muligt, og vær dybt lige glad med hvordan dyret skaber sig, vær helt rolig. Du kan evt stoppe lige idet det farlige går forbi og spørge dem hvad klokken er, så hesten fornemmer, det er noget man kan stole på ikke spiser en.

min peter er en koldblod men alligevel er der ting han bliver bange for ude på tur ( for det meste træstubber og bregner , han er lidt mærkelig) så presser ( jeg rider ham bare frem mod det( jeg sidder oven på ham )) jeg ham til at gå han til det indtil han lytter til mig, dvs han øre søger mod mig ( dette betyder han er kommet så langt selv at han ikke frygter det og vil have besked fra mig om hvad han nu skal) så plejer jeg at rose og lade ham gå et skridt nærmere( hvis han ikke allerede står på det eller er gået helt hen til det XD ) også bare gå upårvirket videre.

jo mere du bruger dine stopsignaler ( whoahh, roooooolig, sååååååå, slaaaaaap aaaf) i pressede situationer, jo mere forbinder hesten det med at den skal spænde op, for nu sker der noget farligt.

når din hest er bange, skal du altid være progressiv i din opførsel, at være aktiv hele tiden og være et forbillede smiley

sleeeeem situation du har været i ellers :S

• #9   23. apr 2009 Helt seriøst, så lyder det totalt uvirkeligt at SÅ mange uheldige ting kan foregå på én gang :S

Jeg havde godt set dit logmeter igår, og havde tænkt mig at skrive til dig, men jeg troede da ikk det var SÅ slemt :'/
    - jeg havde bare alt for mange afleveringer, og kunne derfor ikk over skue det, sorry!

Jeg er dog ikk helt enig i de andre. Du kender din hest så godt, så jeg tror du bedst ved hvordan du skal reagere overfor Fáni, specielt i stressede og farlige situationer. Jeg ved det bedste for Kiwa er at bede hende om at græsse, tykkebevægelse er beroligende for heste xD
    - Men jeg er ikk sikker på at det vil være en læsning for alle... Heste er forskellige, ligesom os mennesker, og så må VI bare lære at makke ret, ved at læse deres kropssprog, så VI kan forklare hesten tingene bedst muligt ;P

• #10   23. apr 2009 Tak for alle svarene. Og det er helt okay Christina... smiley

Fleur: Så du får hesten til at dreje rundt i en cirkel, når der er noget farligt?
    Jeg bruger også altid det med at gå hen til farlige ting. Det er han blevet vænnet til tidligt, at gå hen til farlige plastic ting og diverse vi har mødt - så i dag når han møder farlige ting vil han gerne "snakke" med det, og er nysgerrig i stedet for bange. Men de militær-folk ér bare alt for farlige.... Måske skulle jeg klæde mig ud i militær-tøj med kæmpe rygsæk, og så gå ned og snakke med ham.... Ved det virkelig ikke. Det eneste andet han er blevet rigtig bange for, er store lastbiler der kommer drønende bagfra - først noget der er startet lige her på det sidste. Jeg må ud at trække langs med vejen, og så få ham til at slappe af når der kommer lastbiler? For jeg tør ikke rigtig ride der længere..

• #11   23. apr 2009 Måske vil det hjælpe.., men hvordan går de militær folk? - sløsede hen af vejen, eller går de i militær-march tempo? - for så kan det vel ligeså meget være den trampende, stål-mål-faste facon de bevæger sig på, som gør ham nervøs...? - så er jeg nemlig ikk sikker på, at udstyre vil hjælpe...

• #13   23. apr 2009 Christina - Jow, altså, de går jo ret godt til sådan nogle.. Og når de går forbi marken plejer de også at være lidt "vilde" og snakke/råbe meget højt, og når der så er sådan en stor flok...... Har nogle gange oplevet at hestene blev enormt skræmte af dem. Og engang oplevede vi, at militærfolk fyrede et kanon-slag af lige op ad marken, mens vi var derinde sammen med hestene. De løb af H til, og vi var bagne for at blive løbet ned.. Men der kom militær-folkene dog også og undskyldte.
    Men jeg forstår godt hestene er bange for dem!

• #14   23. apr 2009 Jaaah, okay, man burde informere dem om hvordan de påvirker hestene :S

Og så tror jeg desværre ikk din udklædning vil hjælpe så meget , I'm sorry to say that. Men man kan vel altid prøve og håbe...?

• #15   23. apr 2009 Faster Sofie (tillykke med dét :P) - du har ret, folk de kan bare slet overhovedet ikke forestille sig Fáni bange.. Og de gange det er sket kan næsten også tælles på én hånd.
    Kan godt forstå du overvejede at sælge Brandúr dengang - I har også haft mange "problemer"..!
    Det er bare noget underligt noget, for selvom man virkelig har besluttet sig for, at nu kan det være nok med heste, så bliver man alligevel ved med at tage hen til dem, og prøve igen... Jeg ka' i hvert fald ikke lade være..

• #16   23. apr 2009 Tror heller ikke den med udklædningen vil hjælpe.... Måske skal jeg bare tage på gåtur ned til militæret med hesten, og så bede en militær-person komme hen og sige hej til hesten..

• #17   23. apr 2009 ja, det var nok en meget bedre ide! - Men måske skulle du tage at snakke med dem inden, ellers ender du nok med at komme midt i en bombe-sprængnings-øvelse med dit held xD

• #18   23. apr 2009 LOL! Ja tak - jeg dukker op med Fáni bedst som de starter på at lave skyde-øvelser.
    Nej, ejeren af stedet hvor Fáni står skulle selvfølgelig også lige fortælle mig om engang hun havde redet i nærheden af et militært område, og så var der pludselig en hel masse militær-folk der var dukket op overalt omkring hende, som havde ligget på lur smiley For satan - jeg ville DØ! :S Så er det lige før man næsten ikke tør at bevæge sig nogen steder hen længere.....

• #19   23. apr 2009 OMG! - hvad er der blevet gjort ved sårn nogle militærfolk ? - er de blevet hjermevasket eller hvad? :S

Det lyder godt nok sindsygt! - selvom Kiwa reagerer pænt i farlige situationer, så er sku da ikk sikker på den havde gået med skydeøvelser og mænd der pludselig dukker op fra at have lægget på lur :S

• #20   24. apr 2009 Præcis :S Det er bare vildt.......

Kommentér på:
Dum dag!!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce