23. feb 2006 Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.879
Jeg gruer og grubler...Vil VI virkelig {{forumTopicSubject}}
............støtte DRF?
Jeg ved ikke hvor mange af jer, der i denne gruppe ejer et medlemskab af epona tv?
Jeg vil ihvertfald udtale mig at lige nu, er det hele 60kr værd.
Journalist Julie Taylor og Luise Thomsen er begge heste interesseret og har startet epona tv for at vise og skrive om det, vi godt ved men ikke tør diskutere.
På denne side er der kommer mange skræmmende afsløringer frem, lige nu er der syn på DRF, med bla. optagelser fra div. internationelle shows, af pinefuldt redet ung heste og top heste.
Her ses heste som bliver revet til biddet med kandar og boret med hjulspore. ALT PÅ FILM, frit tilgængeligt for alle med abonement på denne side.
Citat:
"Der er tale om et stort og uophørligt pres fra bid og sporer – ofte samtidigt. Og der er tale om heste, der straffes af de samme ”hjælpemidler”, når de spræller af frustration. Men på trods af den adfærd der vises, har vi aldrig oplevet nogen officials, tilskuere, trænere eller ryttere finde anledning til at gribe ind.
Vi lægger nu større bidder af vores nyeste optagelser frem til debat. Se på optagelserne og lyt til, hvad professor i dyrevelfærd, Jan Ladewig, adfærdsbiolog med speciale i hestens mentalprocesser og hestetræner, Andrew McLean og Ph.d. i hestens frygtreaktioner, Janne Winther Christensen fortæller om det, der sker på billederne. Betragt det med friske øjne, og forestil dig, hvordan mennesker, der ikke er hestefolk, ville reagere, hvis de så det."
Alle som vil ofte sølle 60kr og blive meget klogere, ikke kun på dette emne, men så meget andet, vil ikke fortryde.
Endnu et citat fra artikllen:
"Når rytteren bøjer hesten kraftigt af til højre og venstre, klemmes dens rygmarv i rygmarvskanalen. Og mange dressurheste går rundt og lider af iltmangel, fordi deres halse er krøllet sammen om luftvejene. Det er ikke overraskende, når hesten kæmper imod ved at bukke og stejle. Men det er en kamp, den ikke kan vinde, ifølge adfærdsforsker, elite-dressurtræner og FEI-rådgiver Andrew McLean, PhD. "Hvis denne form for træning fortsætter, er der risiko for at hesten bliver uridelig. Selv om den er ridelig, får den måske stresskolik, bliver syg og dør," siger han. "Vi har ingen ret til at gøre dette mod dyr."
www.epona.tv
VIL I STØTTE DETTE?????
KAN I ARGUMENTERE FOR AT STØTTE OP OM SÅDAN NOGET?
MIN grænse er ved at være nået...
feb 2006
Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.879
"Såfremt Jan Ladewig fastholder, at der er sket en overtrædelse af Dyreværnsloven, er vi uforstående overfor, at der ikke er sket en anmeldelse, således at der kan foretages en uvildig undersøgelse af, om der er sket en overtrædelse," skriver DRF i en email til EPONA.tv.
Jeg SPØRGER- hvem tør dog anmelde dette? OG man KAN?
jan 2008
Følger: 116 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 1.320
jeg er lidt i tvivl så, hvis vi ikke gør det under DRF, er der så overhovedet en mulighed for at få det startet op?
mar 2008
Følger: 71 Følgere: 66 Heste: 4 Emner: 267 Svar: 2.760
dec 2006
Følger: 101 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 498 Svar: 2.791
Jeg har samme spørgsmål som Tinna. Vil det være muligt at opstarte bidløst anatomisk korrekt forbund uden om DRF? Det ville være langt bedre, men også sværere..
Jeg synes slet ikke at DRF skal inddrages i det her, da de tydeligvis ikke ved en snot om hestevelfærd og biomekanisme. Ihvertfald ikke dem der har svaret eponatv. Synd og skam!
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Det jeg mener er, at selvom vi har en viden, som de ikk vil indse, så skal vi ikk spille hellige på den og opbygge vores eget imperium, det kunne meget vel gøre, at vi vælter det selv, fordi vi ikk bygger fundamentet ordenligt...!
Ved at blive i DRF, så se på fordelen ved, at man kan påvirke dem ved den vej vi går. Små kommentare hist og her, ligesom Epona gør, og stille og roligt forsøge at vise dem den rigtige vej, det er sådan vi vil frem. Man ændre ikk folks tankegang ved at kalde dem dumme, men ved at få dem selv til at indse ting og udvikle deres hjerne
hmm, hvad med "hold dine venner tæt, men dine fjender endnu tættere...".
-> på den måde vil vi kunne modværge hvis de laver angreb mod os + hvis vi spiller kortene korrekt, vil vi være i stand til at påvirke dem i en positiv retning
But that's just my humble thoughts
nov 2006
Følger: 110 Følgere: 105 Heste: 2 Emner: 380 Svar: 1.581
men tror ikke vi kan få startet et forbund op ellers :S
og DRF er jo så kendte, så de kunne jo også gøre vores ridestil mere kendt, og det at vi er i DRF, betyder jo ikke at VI gør noget forkert?
feb 2006
Men at går mod og ikke at vælge dem som partner (derved ikke støtte dette), er langt fra at gå mod DRF.... DET er at tage stilling til hvad man ønsker at støtte, rent og skær etisk beslutning.
feb 2006
Kan KUN være enig....
Denne tankegang har jeg i hele forløbet delt.
Men jeg tror også at når man med tiden får alt denne viden om adfærd, indlæring, anatomi og meget mere, så begynder man at se nogle ting, som for andre er blindheder - noget de ikke ser og når de ser det har det en anden betydning, end hvis man havde en stor viden omkring HESTENS måde at fungere på psykisk og fysisk.
Når man inderligt ønsker og kæmper for noget, så skal man først og fremmest gøre op med sig selv hvad det er man selv ønsker at støtte, hvor grænserne går og hvad man bør finde sig i.
Har man ikke som person afklaret dette, kan man aldrig give sig selv 100% og det vil blive halv hjertet.
Nu er jeg ikke ene og alene om dette kæmpe projekt, det bliver snarrest sendt mails rundt til adfærds uddannede og andre det støtter op om dette, hvor vi bliver nødt til at indkalde til et møde, så vi VED hvad det er vi vil i fællesskab.
Heste galleri er et fint sted, men her kan ingen beslutninger tages eller debatter med fagligviden (det kan det jo i en vist grad).
Jeg siger ikke med dette indlærg at JEG er i mod DRF. Det er jeg faktisk ikke. Men mærker jeg efter inderst inde, så banker mit hjerte ihvertfald IKKE for DRF metoder og regler.
Det er netop derfor jeg for ½år siden gik i debat med DRF og er nået hertil.
FORDI jeg ønskede at præge deres holdning til ridning og god heste velfærd.
Men jeg blev skræmt over DRF's udtalelser om Epona TV's videoer, som afsløre uhørlig smerte ved stort set alle hestene, DRF's formand har tydeligt, ud fra han udtalelse INGEN forståelse eller viden omkring heste adfærd! og velfærd!
Derfor oprettede jeg denne debat, da det er UHYRE vigtigt at vi alle er klar over hvad der er vi er ved at blive en del af, for det vil vi jo blive uanset hvad. Også selv om vi inderst inde ikke ønsker at støtte det DRF gør og ignorere.
MEN det syntes jeg ALLE bør være klar over og have i deres baghovede.
aug 2007
Ikke for at spille hellig, men jeg føler jeg har fået den "erkendelse" med viden osv., og derfor er jeg i helt samme grøft med hvad jeg vil støtte og ikke støtte af ting og sager. Og indtil jeg ved det, så har jeg personligt ikke lyst til at kappe nogle kontakter eller tråde, som jeg senere vil fortryde, fordi jeg måske vil kunne se en fremtid i noget...
feb 2006
At være autoitets tro er desværre blevet en vane i heste verdenen....
Og dette bruger mange desværre som et grundlag på at "vælge" hvad de mener og tror på, i stedet for selv at finde videnen og det som man som person føler er rigtigt - for netop dig... og ikke andre....
maj 2007
Følger: 83 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 35 Svar: 231
Er det rigtig som jeg forstår det, at i vil lave vores eget "forbund", som kan gøre til at der kommer lidt mere bidløs med i det, uden at skulle konkurrere med DRF?
aug 2007
Men, jeg synes hesteverdenen er blevet meget sådan, at hvis nogen går lidt imod dem, så bakker de fuldstændig af, lukker ørerne og kommer med det ånsvage argument "jamen det har jeg gjort i så-og-så mange år, og det virker FINT!"
Jeg ved ikk..., kalder man det ignorance, højrøvedhed, storsnudet, snobbet, eller....?
Det er HELT fint at alle ikk er enige, for det vil vi aldrig kunne være, men jeg synes det er okay, at man lytter til hinandens ord og argumenter, i stedet for bare at holde sig til traditioner og foredomme! - det gør jeg da altid med folk, også selvom jeg ikke føler at de behandler deres heste..., mmh, hvad skal jeg kalde det....anatomisk korrekt...?
Tror du har ret, Anne, at der er for mange, der er autoritær tro, og intet tænker selv.... Tør hestemennesker ikk rigtigt at stå på egne ben? - så længe der er nogen som mader dem med den nødvendige viden, så tænker de, at det er nok..? Hvor mange går fx ud og søger efter viden(muligvis alternativ), når de står på en rideskole? - de får somregl bare en underviser til at smække hesten ind i en boks af stropper, remme, bid, smerte, sporer, indspændig, osv osv og så "virker den fint igen"
Sørgeligt, men jeg føler det er sandt... :'/
feb 2006
Problemer er bare ØKONOMI.....den havde DRF nemlig sikret os....
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Folk beundrer den måde de rider på - der er lange diskusioner på Susans forum om samme emne fordi det er skrækkeligt at se på!
Jeg må indrømme, at jeg ikke kan tage synet af det.
Og det VÆRSTE er, at jeg er nødt til at lukke øjnene og koncentrere mig når jeg rider derude.. jeg vidne til noget der ligner HVER dag..
Jeg accepterer deres måde at ride på - men anerkender det virkelig ikke.
Men jeg har dog lært at fjerne fokus.
Jeg rider som jeg rider - og jeg ved det bliver anerkendt af Susan, at jeg overhovedet kan ride sammen med dem uden at flå folk ned af hesten - men det har jeg gjort i 1½ år nu - så det kan jeg også det næste 1½. Det er sådan jeg ser på det.
Jeg VED at jeg er på rette spor. Jeg ved jeg kan ride både uden og med bid uden at min hest stresser - fordi det foregår så ROLIGT som det gør.
Så den måde skal man se på det tror jeg.
Det er forkasteligt at DRF mener det de mener. Men så længe at Ulf Helgstrand er ved magten i DRF sammen med flere andre, så bliver det ikke anderledes.
Min far har kontakt til Jakob Leth - en arbejds kollega - og hvis I vidste hvad der foregik derinde af politisk magtspil nogle gange, så villle i seriøst ryste så meget på hovedet. Hvad jeg ikke har hørt - DRF er en sort politisk indstands... ligeså er FEI.
Ridesporten er så materialistisk efterhånden, at det hele handler om penge. Det handler om penge og om resultater. Det er det jeg ved - og det er kun springverdenen jeg har kontakt med i og med ham min far kender ret godt - de arbejder sammen - siger ting som han gør.
Så det er altså en politisk holldning der skal til - det nytter ikke IKKE at boykotte for så er vi ved gud ikke et hak bedre selv. Vi er nødt til at prægte forbundet og skubbe dem i en anden retning
Det er folk som Andrew McLean, Peter Amris (chefen for politiets ridekorps), måske skal også alliere os med Troels Valløe Bisgård (jeg har SÅ meget respekt for ham efter en video jeg så med ham på myhorse.TV - han er SÅ dygtig) - det er dem vi er nødt til alliere os med.
Faktisk så ved jeg at Andrew McLean i øjeblikket er med til at udtænke et nyt pointsystem hvor de mest basale ting som takt og lignende er i højsædet - og karaktergivninger bliver - hvis dette kommer igennem - total forandret i dressur.
Vi er bare nødt til at have tålmodighed. Det er altså ligesm at lege med statsministeren det her - de er så sammenspiste. Desværre.
aug 2007
Mange tak! - det er Altid godt med lidt arbejde inde i hovedet
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Det er på det nærmeste en revulotion vi skal have skabt
Så nej det er ikke umuligt - intet er umuligt - men det er virkelig virkelig svært at overbevise en flok indspiste mennesker om at deres holdning til ridesporten er helt galt amacheret og at det ikke burde være så svært at se, at de rent faktisk er skyld i hestesporten har et stort forbrug af hestemateriale som vi har.
Det er kamp - men det skal nok lykkes - den dag Julie bliver formand for DRF!
feb 2006
Det er en spændende diskution, fordi det er svært at forudse hvad der ville være bedst på længere sigt og hvad metode vi bedst kan lave om på dette vandvid.....
Jeg gruer og grubler...Vil VI virkelig
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside