23. jan 2007 Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
Problemstilling i forhold til søster og ridning {{forumTopicSubject}}
Undskyld længden, men jeg er virkelig frustreret, håber I gider tage jer tid..
Jeg har en moralsk problemstilling, i forhold til min lillesøster, som er 11, og jeg er 22.
Vi deler ikke mor, og bor ikke sammen.
Men hendes mor er tosset med heste, det er min søster også, og selvfølgelig også mig
Alt hersker fred og idyl på dette punkt.
Men jeg gruer næsten for at skulle tale ridning og hestehold med min søster, da jeg virkelig skal tøjle mig selv, for ikke at springe i luften når hun taler.
Min søster er helt vildt sød, og vil ikke dyrene noget ondt, men gør det alligevel, på nogle punkter - ubevidst.
Hun rider på rideskole, og rider stævner. Jeg har endnu ikke været og se hende ride, hvilket jeg jo er ked af, på et eller andet plan. Men alligevel ved jeg bare at det vil blive en dårlig oplevelse for mig.
Jeg var så med hende og vores far ude og købe ridebukser i dag, og vi talte om hvordan jeg rider Masca uden bid osv, hvortil hun så siger, at det var helt vildt. For den pony hun red på kunne hun ikke styre, så hun havde fået kandar. Og så tænker jeg HVAD?! Kandar til en pige på 11 år, og en pony på LC niveau?!
Hvad skal jeg gøre? Jeg ville virkelig gerne dele glæden for disse dyr med hende, men jeg KAN bare ikke på disse vilkår. Og hun vil sindssygt gerne have en tur på Masca, men jeg har det så skidt med det, hvis det er på ovenstående måde hun lærer og ride.
Hjælp
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Giv hende en tur på din pony, vis hende hvordan det også kan være -istedet for moralprædiken.
Måske så imens hun rider fortæl så hvorfor din pony reagere så godt og at det gjorde avs hvis du begynde at hive i ham osv.
Men så hun får indtryk af at det faktisk er ret fedt at kunne styre ponyen med så lidt.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.847
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Kandar kan jo også være et blankt kandar - altså kandarbidet. Kan sagtens fås i pony strl.
jan 2007
Og føler bare jeg skal gøre noget nu, så hun ikke ender med og være en af de møgunger, der pisker sin hest til døde, hvis ikke den makker ret (overdrivelse fremmer forståelsen)
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
aug 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 92 Svar: 1.993
men ja som der står højere oppe, så synes jeg også du skal lade hende prøve din hest, og måske lade hende følge lidt med i din træning, så hun kan se at det også kan gøres på en helt anden måde(:
jan 2007
aug 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 92 Svar: 1.993
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 172
Men lad hende opleve den glæde du har med din hest, det kan være hun så vil få indsigt i din verden. Det gælder om at lade hende prøve forskellige ridestiler, så hun kan tage stilling til hvad hun føler er den rigtige måde at gøre tingene på. Du skal ikke forvente at hun synes din måde er den rigtige, men du skal give hende muligheden for at tage stilling. Det mener jeg ihvertfald. Måske finder hun en gylden middelvej og måske falder hun så meget for din ridestil, at det er det hun vil.
jan 2007
Jeg synes bare det er så svært. Hun får jo påvirkninger fra rideskolen, og sin mor. Og hendes mor klapper bare i hænderne, og rideskolen lærer hende utrolig mange dårlige ting.
Det fint nok og ride med bid - så det dog helst uden. Men hvis det er stævnevejen hun vil er det også okay, men hesten skal dælme rides ordentligt!
Havde hende med ude ved min i dag, hvor jeg viste lidt versade i kapsun fra jorden af, og trænede lidt spanske skridt samt kys med ham.
Prøvede og vise hende hvad jeg lavede - trods det skulle gå stærkt, pga tidspres. Men gik med ham uden tov osv. Lavede travtræning for hånd. Prøvede virkelig og vise hende hvad man også kan. Men det er 1. gang indtil videre hun rigtigt har set det.
aug 2011
Du skal ikke bekymre dig om hvad hendes mor synes osv lige nu synes jeg. Hvis hendes mor elsker hende vil hun støtte hende i alt hvad der gør hende glad og hvis du får hende til at fange interessen i det du laver, så tror jeg også hendes mor vil støtte hende i det.
feb 2007
Følger: 34 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 205 Svar: 2.428
aug 2011
Og hun skal være tryg ved at sidde på en hest uden bid, ellers bliver det et værre bøvl
aug 2007
Følger: 57 Følgere: 53 Heste: 4 Emner: 49 Svar: 1.787
jan 2007
aug 2011
Personligt rider jeg med bid, men hvis du har det godt med at ride uden, så er det selvfølgelig det du skal gøre og jeg synes heller ikke det virker som om du prøver at pådutte din søster at hun også skal.
Jeg forstår udmærket din bekymring og det tror jeg de fleste gør. Og jeg er sikker på at hvis din søster valgte at ride med bid, men bruge det mere moderat ville du også støtte hende i det og muligvis lære hende nogle af de ting, som du øver med din hest
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Jeg red på en rideskole tidligere hvor SAMTLIGE heste kunne rides i en grime med en tøjle i. Den klassiske begynderfejl med "hyp-hyp" i tøjlen med udredt med "forestil dig hvis du var træt om morgenen og sad og spiste cornflakes. Din storebror kommer så pludselig hen og rusker skeen op og ned i din mund". Ikke rar tanke. Jeg er ikke bidløs fanatiker, men jeg har virkelig savnet de sidste 2 år at jeg ikke bare kunne smække en grime og tøjle på hesten når det ikke behøvede at være helt seriøst. Det ville bare være for farligt på nogle af dem jeg har redet. (Et eksemplar grundet at hesten ikke havde prøvet det før, og den blev kuldret da den ikke kunne være særlig længe ude pga. af sne i vinters)
Tilbage til at jeg har lært at ride på heste der kunne rides i grime, og skeen i munden snak: Jeg er overbevist om at det har gjort mig mere bevidst om ikke at rykke for meget i munden, og specielt ikke tage hårdt ved på en ny hest. Bemærk at jeg skrev "mere" bevidst og ikke "helt". Ingen er fuldkommen på alle punkter
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 58 Svar: 691
Frem med tålmodigheden og vær glad hvis tingene går i den rigtige retning med hende, hvis det altså gør det
Problemstilling i forhold til søster og ridning