{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
884 visninger | Oprettet:

Vurdere hvornår den er tilridningsklar {{forumTopicSubject}}

Jeg har udskudt tilridningen af min islænder. Hun er lige blevet 4 og jeg mener slet ikke at hun er fysisk klar, mest fordi hun vokser temmelig meget lige nu.
I går var der en forbi stalden, der bestemt mente at det var noget pjat og at jeg bare skulle komme i sving.
Det gør jeg ikke, da jeg er sikkert på at det bedste er at vente, men jeg tog et billede af hende her til morgen og vil da lige høre herinde om jeg virkelig er den eneste der vurderer at det er mest fornuftigt at lade hende vokse mere færdig inden vi går i gang.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vurdere hvornår den er tilridningsklar
  • #1   13. jul 2013 nu står hun jo mere ned af bakken og får derfor en højere bagpart. Ellers synes jeg faktisk hun ser fint klar ud smiley Dog synes jeg stadig hun har lidt et plag udtryk og ikke bare unghest, så jeg tror det er fint at vente et halvt år (så byg muskler op til tilridningen), men havde det været mig så havde jeg hellere ikke ventet længere smiley

• #2   13. jul 2013 Tillvending af sadel og hovedtøj samt longering ville jeg godt mene du kunne påbegynde smiley

• #3   13. jul 2013 Det ville virkelig hjælpe med et billede hvor hun samler benene, så hun ikke lænder sig sådan som hun gør på dette billede..

Hun ser enormt høj ud bag til på dette billede, men det skyldes altså til dels at hun står så skævt

• #4   13. jul 2013 Har lige været på din profil og hun ser bestemt klar ud med kroppen på billederne. Hun er ikke høj bagtil. Dog som sagt - stadig meget plaget udtryk, men du kan gøre hende "hurtigere" voksen, mentalt ved at du træner ting med hende. Gå ture, små longering, lidt små spring, træn nogle øvelser, agility, opbyg muskler.. smiley Jeg passede engang Whitey, 2 år og hun var VIRKELIG bare en voksen føller.. 3 år, så lignede hun en voksen teenager, klar til at komme ind i den vokse verden.. Og jeg gik ture, longerede hende, trickstrænede hende m.m smiley

• #6   13. jul 2013 Med stangmål er der ca 6 cm forskel. Hun er gjort sadel og ryttervant. Så næste skridt er muskeltræning og gangsætning. Vi har ikke noget vi skal nå at være klar til og derfor har jeg ikke noget problem med at lade hende stå de næste 4 måneder hvis det er det der skal til.

• #7   13. jul 2013 Hvis hun er ryttervant, så synes jeg du skal lade hende stå et ½ års tid, til hun bliver 4½ -5 år før du går videre med hende. Det er ganske normalt at gøre det med islændere og når der er 6 cm forskel, så synes jeg det er en endnu bedre ide

• #8   13. jul 2013 Det var lige nøjagtig det der var min plan.

• #9   13. jul 2013 det er virkelig vigtigt ikke at starte for tidligt! jeg har selv startet for tidligt med min lille islænderhoppe og det endte med dyrelægebesøg..): de sagde at hun blev startet op for tideligt selvom hun var 4 dengang. jeg ventede i et laaaangt år før jeg startede op igen. også skal alting startes forfra fordi hun self ikke kunne huske noget. men jeg syntes du skal spørge nogle meget erfarne hestefolk hvad de syntes. det er ikke en sjov omgang, så det ønsker jeg virkelig ikke for nogle..:))

• #10   13. jul 2013 Hvis hesten ser rimelig harmonisk ud (den må godt være let høj bagtil selvfølgelig) så vil jeg sagtens mene man kan påbegynde tilvending til trense, bid, sadel, underlag, gjord, dækner, bandager, gamacher og hvad man ellers kan putte hesten i (-;
    Samt let longering. Men jeg vil råde dig til, at longere i en kapsun og ikke i biddet, da det er mest roligt for en unghest. Herved kan den, uden forstyrrelse fra biddet, lære kommandoerne start og stop, fra jorden, og ikke blive forvirret når det skal videreføres til ryggen (-:
    Jeg ville dog gøre således med longeringen, at starte i skridt, og først når hesten kan start og stopsignalet 100% i skridt, så gå videre til trav, og indlære det helt perfekt, inden jeg overhovedet overvejede galop (-:
    Når du så er klar til at komme på ryggen af hesten, så vil jeg gøre det samme. Først arbejde i trav, når hesten er 100% klar på kommandoerne i skridt (-:
    (Jeg er meget stor fan af at tage et langsommere end en snegl)

• #11   13. jul 2013 Ville give hende et halv år endnu med noget jordtræning også sådan. Evt. tilvænning af trense. Men vent med sadel osv. De islandske er trods alt først færdigudviklede som 5 års ^^'

• #12   13. jul 2013 Jeg er slet ikke i tvivl om at hun skal stå lidt endnu og jeg har slet ikke været det. Men der har været flere der igennem det sidste halve år har "været efter mig" om at nu skulle jeg altså til at komme i gang med at ride hende. Og da det så skete igen i går ville jeg bare høre om jeg virkelig er den eneste der kigger på hestens fysiske og mentale tilstand når der vurderes om hesten er klar til at blive redet fremfor fødselsår.
    Og lige pt bliver jeg på jorden og træner. Måske er det ikke nødvendigt, men better safe than sorry :0)

• #13   13. jul 2013 tine B - det er en god strategi! du skal bare være ligeglad med hvad de folk siger, de kender jo ikke din hest som du gør! smiley

Kommentér på:
Vurdere hvornår den er tilridningsklar

Annonce