hvornår kan man egentlig kalde sig træner? {{forumTopicSubject}}
vi sad her til aften om snakkede over aftens maden, og så kom der nogen historier på bordet.
så vores spørgsmål til jer her på HG er: hvornår kan man kalde sig træner?
når man har en hest?
når man har gennemgået en uddannelse?
når man har været på weekend kursus?
når man selv synes man er blevet god?
vi synes det er super svært at vurdere kvaliteten af de forskellige trænere når man kigger rundt på hjemmesider og facebook sider. det er bare ikke nemt at finde den HELT rigtige træner til vores unger. en på 19 kan jo i princippet være lige så dygtig, eller måske bedre, end en på 50.
men hvad er det der afgør om man er træner?
maj 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 119 Svar: 693
hvad hvis vi spørger til begge dele?
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
jaa underviser vil jeg ikke mene man behøves en uddannelse for, men man skal da helst have en vis års erfaring med heste, ridning, stævner og sådan, men en uddannelser der er bestemt også en god ide
maj 2007
bliv endelig ved!
maj 2007
men når nu det er sådan at "alle og enhver" (bemærk venligst gåsetegnene) kan kalde sig træner.
hvordan vurderer man så kvaliteten når man shopper efter træner?
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
En underviser er en der skal lære fra sig, til andre mennesker, så de kan blive bedre. Undervisers påkrævede niveau afhænger af hvad de skal lære fra sig, fx behøver man jo ikke ride M-klasser for at lære en 10-årig at blive siddende på en hest i 3 gangarter, og ride letridning. Men underviser man derimod en person, som skal ud og ride konkurrencer o.lign. er man nødt til selv at være på minimum det niveau man skal lære fra sig. Jeg synes ikke nødvendigvis at man skal starte de stævner selv, men man skal KUNNE tingene selv.
Når jeg "shopper underviser" ser jeg meget på billeder/video af personen der rider, og gerne nogle elever, så jeg kan få et indblik i metoderne. Fx har jeg set flere der tilbyder undervisning, hvor de skriver at de rider M el.lign og så ser jeg en hest der er trukket ind, har smidt ryg og glemt bagparten i stalden. Sådan en underviser ville jeg personligt aldrig vælge. Og så vil jeg spørge rundt, med erfaring.
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Selvfølgelig kan man ikke kalde en der har redet i 3 måneder for træner, det siger lidt sig selv.
Men har du noget at bidrage med, jamen så er man vel træner, ikke nødvendigvis for andre, men måske bare ens hest.
For lige at bruge mig selv som eksempel.
Jeg har min 3 års, der skal lære alt, selv det helt basale, som at stå stille.
Jeg har været omkring heste i 21 år, ud af mine 22 leve år, de 10 af dem med egen hest - altså, jeg har selvsagt en del erfaring på bagen og har derfor noget at bidrage med.
Jeg er altså træner for min hest.
Jeg underviser ikke andre, ganske enkelt fordi det ikke har min interesse og jeg ikke bryder mig om det, dog hjælper jeg gerne, hvis jeg vurdere, at min erfaring kan hjælpe.
Hvis vi antager, at jeg gjorde, jamen så ville jeg også være træner for andre.
Og så er der selvfølgelig også træner uddannelsen (og tidligere berider uddannelsen), og så er du uddannet træner/berider, hvor det andet vil jeg kalde "selv-lært".
Så ja, 'at være træner', er vel hvad man gør det til.
hvornår kan man egentlig kalde sig træner?