Kan han gå alene? {{forumTopicSubject}}
Ja jeg har lige fået en ny hest og vil nu høre om i synes det er synd at lade ham gå ude alene, hvis der er andre heste lige på den anden side af hegnet ? Altså de går på den samme fold, bare med et hegn i mellem. Og hvis ikke vil han så kunne gå ude om natten på den måde ?
Problemet er at det er en lille flok på 5 heste og min nye hest vil hoppe på den ene af hopperne (skal lige siges hun beder selv om det), og det kan den ikke holde til. De 3 andre heste er rigtig glade for hinanden så vil næsten være synd at skille dem ad.
Skal lige siges at vi har ikke prøvet det endnu, så ved slet ikke endnu hvad han siger til at gå alene, men vil det være synd for ham ? Er der evt. nogen der har erfaringer med dette?
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Find en løsning med en makker til den, eller flyt den
sep 2009
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 10 Emner: 49 Svar: 231
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 118
apr 2010
Følger: 15 Følgere: 19 Emner: 15 Svar: 145
Håber du finder en god løsning for alle hestene...
dec 2012
Følger: 53 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 105 Svar: 464
mar 2009
jun 2007
Følger: 75 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 88
Prøv at tage en ting af gangen, og hvis der ikke er nogen problemer ved at den går alene på folden, så kan du nok godt lade den stå ude en enkelt nat og se om det fungerer.
Prøv dig frem - det er nok den bedste løsning, da det kan være svært at give råd om en hest man ikke kender, da de jo selvfølgelig alle sammen er individuelle.
Men nej herfra, min hest går pt ikke ude om natten da der ikke er nogen muligheder for dette - men han skal på sommergræs 2 uger her i juli måned
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Man kan være nødsaget til det med hingste der er af den ene eller anden grund ikke kan gå med vallaker/andre hingste, men osse her mener jeg man bør kastrere hvis ikke det er en hingst der skal bruges til avl.
Det er aldrig optimalt for hesten at gå alene, heller ikke selvom man har en sød hest der affinder sig med situationen-og ja, de andre er da sikkert glade for hinanden, det er jo en flok der er vandt til at gå sammen, men mon ikke den nye hest og den der nu vælges som foldkammerat til den, osse bliver glade for at gå sammen.
Vi har vores hingst til at gå alene. Det er forsøgt at sætte den sammen med en vallak, men han forsøger at bedække den, og da det er en hingst på omkring 900 kg kan vallakken simpelthen ikke holde til det eller sige effektivt fra. Men viser det sig at han ikke kan kåres når han skal stilles næste år, så bliver han kastreret så han ikke skal gå alene resten af sine dage. Vi gør hvad vi kan for at han trods alt har lidt social kontakt -på stald er der åbent over til sidekammeraten så de kan nå hinanden og på fold går han op af de andre så de kan se hinanden, men det kan aldrig 100% erstatte det hesten får ud af at gå sammen med andre
mar 2009
Men i hvert fald tak for jeres svar
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Og den hest i har prøvet at lukke ham sammen med, skal jo lige have lidt tid til at vænne sig til ikke at være sammen med de andre mere, så skulle den såmænd nok begynde at bruge tiden på den nye hest fremfor på at kigge langt efter den gamle flok
Når der er tale om en vallak, har jeg svært ved at få øje på nogen god grund til at lade den gå alene en hel sommer.
Self kan man have den alene et par dage, men en hel sommer er altså lang tid uden social kontakt
Kan han gå alene?