{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
386 visninger | Oprettet:

han vil ikke gå fremad {{forumTopicSubject}}

har brugfor lidt hjælp i denne situation her, så håber der er nogle der kan hjælpe smiley
problemet er at Anton ikke vil gå frema når han bliver redet (skal lige siges at det ikke er mig der rider ham, men en pige på 10 år) i skridten går han fint frem ad, men vi kan simpelthen ikke få ham i trav. når jeg er ude at 'gå tur' med ham, traver han i samme øjeblik som jeg begynder at løber, & går raskt fremad. vi har prøvet det samme hvor jeg løber med ham, mens hans rytter driver alt hvad hun kan, men uden resultat. nogle der har nogle råd, eller har oplevet det samme?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  han vil ikke gå fremad
  • #1   22. jan 2009 Jeg tror du skal prøve selv at ride ham et par gange, for at se om det er fordi den 10 årige pige ikke sætter sig nok igennem. Han virker som en stærk lille hingstebasse, med sin egen mening. Det kan godt være at han vil sk... sin lille rytter et stykke.
    Held og lykke
    Mie

• #2   22. jan 2009 bare for gud skyld lad være med at lytte til alle de "gode" råd om at rytteren skal sætte sig i respekt ved at tæve den stakkels pony (det opnår man frygt med men ikke respekt)

jeg ville sørge for at pigen fik hans respekt fra jorden af...
    altså lave nogle respekt øvelser, hvor den lærer at mennesket er leder men ikke en ond leder...
    f.eks. kan hun få den til at løbe bag ved sig i trav og galop og så indlæg en kommando
    når jeg siger "gaaaalooop!" til Chiara, så galopere hun inden for 5 sek (for det meste hurtigere) og det er fra både jorden, og ryggen
    super god øvelse til at lærer en hest ganarterne

håber det kunne hjælpe smiley
    kan godt komme med flere ideer

• #3   22. jan 2009 problemet er bare, at jeg er lidt stor til ham jo, og sys dermed det vil være synd for ham at skulle bære rundt på mig, trods han har de muskler han har. men vil prøve at få hende til at øve lidt jordtræning med ham det lyder som en god ide smiley og tusind tak.

• #4   22. jan 2009 Nu skal det jo ikke lyde som om jeg ber dig om at tæve den. Jeg siger bare at det kan måske hjælpe at du selv prøver ham. Men ja det kan også være en go ide at arbejde fra jorden

• #5   22. jan 2009 Evt. pga. foderet? smiley
    Det er ikke negativt, men har hjulpet mig selv.

Tjek hvor meget energi der er i hans foder, det er nemlig ikke alt slags, der er lige meget i ..,

• #6   22. jan 2009 enten er han ligeglad med hende der rider den og bare driller hende.
    eller os keder den sig og slet ikk synes det sjovt.

• #7   22. jan 2009 Det kan være at han synes at det der sandkasse ridning er blevet lidt for kedeligt og så gider den egentlig ikke mere smiley
    jeg tror en overgang hvor hun kun rider i skoven, longere og laver andre "sjove" ting, vil hjælpe! smiley

• #8   22. jan 2009 Eller også er hendes signaler ikke tydelige nok?

Især det du skriver med at han løber fint når du løber ved siden af ham - er det så hende der sætter ham igang eller dig? Jeg tænker at det er dig. :o)
    I kan evt. prøve med hyp hyp, klem, klem og tap, tap.
    Det er den måde Susan Kjærgård fortæller det på.
    Først kobler man lyden på ved at sige hyp hyp lige inden man klemmer med benene.
    Er fremdriften der ikke når man klemmer med benene så giver man et tap med pisken.
    Det er vigtig at stoppe frem-signalet lige så snart han går frem, om det så bare et et skridt. Starter han ved hyp hyp, så giver man ikke klem, klem, etc.
    Det er også vigtigt at stoppe signalet mellem overgang og øgning/tempe og så vente lige lidt så han stadig får belønningen ved at gå frem = mindsket pres.

• #9   22. jan 2009 Det er også vigtigt IKKE at slippe presset før han har taget et skridt frem/travet et skridt.
    Ellers lærer han jo at han får belønning for ikke at gøre noget :o)

• #10   22. jan 2009 Sabrina - Og ang. det billede der er af dig på ham - skal det bare lige være et par korte ture med masser af overgange fra skridt-trav-skridt-trav for at sætte signalet på plads for ham - så ville jeg mene at du sagtens selv kunne gøre det. Han er en god robust pony og du er ikke tyk ;o)
    Når det så er på plads er det bare den 10 årige der skal lære det :o)

• #11   22. jan 2009 Det lyder meget som signalforvirring...

Det hjælper ikke noget at drive i en uendelighed på en hest der er som du beskriver, hvis hesten ikke får noget ud af det.

Hvis hesten er vant til at rytteren bare sidder og klemmer og klemmer, sparker og sparker, så vil den efterhånden holde med at reagerre (=schenkeldøv) fordi den aldrig slipper for klemmeriet.. Ergo vil den vende sig til presset..

Hvis man istedet for vendte det om og tænkte - når hesten sænker tempo op - så stopper vi med at klemme om den og lige med det samme, så vil hesten efterhånden lære, at det den skal gøre for at presset forsvinder, er at sætte tempoet op. Hesten er jo heller ej interesseret i en rytter der klemmer uhæmmet om den, det er jo ikke særlig rart for den.

Det er vigtigt at man giver en lille signal i starten og eskalere signalet efterhånden. På den måde lærer hesten at reagerre for minimalt signal, da den ved, at det lette signal altid vil gå forud for et stærkere, hvis den ikke sætter tempo op..Dertil skal det også nævnes at det er vigtigt at schenkeltrykket er konstant indtil hesten reagerre, ellers lærer du hesten det stik modsatte.. Når hesten sætter tempo op, holdes schenklerne i konstant ro.. Husk også at der må ikke være nogle stramme tøjler, der forhindre hesten i at sætte i højere tempo..

Husk ej at forlange for mange runder i starten og tro ikke at hesten efter første gang, forstår at trave rundt i selvgående tempo - det kræver gentagelser.. Du kan evt. "overraske" hesten ved at sige, at når den sætter tempoet op, roser du og sætter den ned i langsom tempo igen..

Du kan med fordel indtræne det fra jorden med nogle kommandoer også prøve at have pigen i longen, så i kobler signalerne sammen.. :-))

Og til sidst vil jeg bare lige nævne at en hest <b>IKKE</b> <i>kan være fræk, dum, stædig, have sin egen mening, prøve af eller ligende - det er at menneskeliggøre hesten da den IKKE besidder disse egenskaber!</i>

Kommentér på:
han vil ikke gå fremad

Annonce