1.010 visninger
|
Oprettet:
Videregående uddannelse og hest - hvordan gør I? {{forumTopicSubject}}
Hej til alle jer som går på en videregående uddannelse (universitet osv) og har hest.
Hvad gør/hvad har I gjort, for at kunne have råd og tid til både hest og studie? Har I måtte sælge hesten eller flytte den til et billigere sted? Har I tid til et studiejob så I kan tjene pengene til hesten?
Jeg er meget interesseret i at høre jeres historier, da jeg selv står i samme situation om et års tid.
Mvh Tina
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 996
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.455
Det lange svar er at det kommer an på hvilke uddannelse du vælger (tidsforbrug og arbejdspres), hvor i landet du skal læse (Sjælland er dyrt, Århus ligeså og Aalborg forholdsvis billigt), om du skal have eller vil have studiejob, og hvor mange penge og hvor meget tid du vil bruge på alt muligt andet. Dertil kommer hvad du vil bruge hesten til ift. kvalitet og serviceniveau hvor du skal have den stående, om du skal have dyr undervisning, om du vil starte stævner, og alle de andre faste udgifter du bruger på hesten.
Jeg har gennem mine 5 år på AAU hele tiden haft mellem 1 og 3 heste og mellem 1 og 4 studiejobs samtidig. Det kan lade sig gøre fordi jeg har en sød kæreste, ikke bruger penge på tøj og fester, fordi jeg regelmæssigt får lidt hjælp fra mine forældre og fordi jeg har taget studielån når de store regninger har faldet på én gang.
Det kan lade sig gøre
nov 2008
Følger: 34 Følgere: 34 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 117
Jeg kan godt få det til at hænge sammen, med hjælp fra min mor. Jeg er så heldig at bo hjemme, det vil sige gratis. Hermed er der en del udgifter, som er sparet.
Jeg har mine heste til at stå 1 km væk, hvilket gør det nemt, da jeg kan gå ud til dem. Jeg har 50 km. til mit studie, og tager bussen. Her er min mor meget behjælpelig med hensyn til at hente mig ved det nærmeste busstop, så jeg ikke har så lang rejsetid. Nogle dage kan det være et puslespil at komme frem og tilbage, da jeg skal med flere busser. Sådan er det, når man bor ude på landet, og der ikke er de bedste busforbindelser. Det kan tage op til 3 timer. Det positive er dog, at jeg så kan få læst i bussen, og derfor har fri, når jeg kommer hjem.
Jeg rider ikke begge heste hver dag, men skiftes mellem dem, hvis det kniber med tiden. Nogle gange må jeg også nøjes med at longere. Men det er bedre end ingenting!
Jeg giver ikke så meget for opstaldning om måneden. Men prisen for dette er ikke afgørende, da jeg ikke har de store udgifter udover opstaldningen. Jeg supplerer dog min SU med et lille cafejob om lørdagen. Jeg har kun lørdagsvagter, da det er den eneste dag, jeg har tid på grund af mit studie.
Jeg er nogle gange også nødt til at acceptere, at jeg kun kan nå at fodre dem, men jeg er ude ved mine heste hver dag.
Så for mit vedkommende er det intet problem. Mine råd vil være; 1: Prioriter din tid, 2: Udnyt din tid, 3: Tænk over, hvad du bruger penge på, 4: Hav hestene så tæt på som muligt.
Det virker i hvert fald for mig (:
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
Jeg begynder selv på uni efter sommer, har fritidsjob ved siden af på 10-15 timer om ugen og flytter i lejlighed med kæresten på onsdag. Jeg har ikke længere hest, da han døde i sommers. Jeg tror dog heller ikke jeg får råd mens jeg studerer, men håber på at få både tid og råd.
Jeg er en type der går meget op i skolen, så tror ærligt ikke at jeg har tid til andet end min part 2 dage i ugen.
Jeg vil have ca 8000 udbetalt hver måned, og havde jeg hest skulle jeg bruge 3000 på den. Mine faste udgifter bliver omkring 5000 og så skal der være til mad. Så det hænger ikke sammen med at have hest
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 46 Heste: 2 Svar: 213
Lige (et år siden) flyttet på gård sammen med kæresten, men de første 4 år (også før). Boede jeg på Kollegie på Amager, havde hesten stående på Amager, arbejdede ca 12 timer pr uge og læser på cbs (nu igang med min kandidat). Der hele hængte fint sammen, og lavede endda opsparing imens. Har verdens bedste forældre, men der har kun været tilskud til bøger der fra ca 3500 pr semester (igang med et "dyrt" studie).
Så ja kan man sagtens, var dog glad for at have en part i de tider hvor jeg havde eksamens periode, også er jeg glad for at have meget forstående venner i de perioder
Så bare gør det
Videregående uddannelse og hest - hvordan gør I?