{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.252 visninger | Oprettet:

Hest og videregående uddannelse - hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen,

Da jeg regner med at skulle på universitet næste år og jeg meget gerne ville beholde min hest, vil jeg høre hvordan i får det til at hænge sammen med tid og økonomi, som studerende? smiley

Jeg går selv med en masse overvejelser om, hvordan det kan fungere f.eks. at studere på Fyn eller i Jylland, hvor der er billigere husleje og opstaldning, og få en part til hesten, som kunne være der 2-4 dage om ugen, hvor jeg så ville havde tid til at studere eller arbejde. Jeg ved godt det handler om prioritering, men syntes alligvel det kunne være spændene, at høre om jeres erfarninger smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest og videregående uddannelse - hvordan?
  • #1   11. sep 2016 Jeg er lige startet på uni, og jeg synes det er fin tid til hest endnu i hvert fald. Det er jo sådan med uni (for det meste) at der forelæsninger i nogle timer om dagen, og så har man også nogle helt fridage (til at læse self). Men man får at vide at man skal sætte mere eller mindre 37 timer om ugen af til uni (inkl. forelæsninger og lektier). Så der er fin tid til heste synes jeg. Der er self perioder hvor man får mere at se til med projekter og grupper osv, men hvis man vil, skal det nok gå smiley

Hvad vil du læse?

• #2   11. sep 2016 Jeg vil meget gerne læse jura, så der skal vidst læses en hel del, men tænker det heller ikke er så slemt, hvis det er noget man interesser sig for, hvad læser du? smiley

• Emmelie C
    Emmelie C Tilmeldt:
    jul 2016

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 10
    #3   11. sep 2016 Det kommer meget an på studiet - og hvad dine forventninger og ambitioner er til det. For det meste er det jo sådan, at jo mere man ligger i forberedelserne og faget, jo bedre klarer man sig. Jeg går på universitetet, har arbejde ved siden af og part. Og det hænger ikke rigtig sammen for mig - men jeg læser også et studie med meget læsning og mange timer, så du kan jo være heldig.

• #4   11. sep 2016 Det er vildt hårdt og man skal erkende at hesten bliver nedprioteret en hel del.
    Men selvfølgelig kan det lade sig gøre at få tid til det hele, og angående økonomien så gælder det jo bare om at arbejde ved siden af studiet smiley

• #5   11. sep 2016 Groft skitseret op: Der er 24 timer i døgnet, hvoraf ca 8 skal gå til søvn... Resten kan ligge under for prioritering.

Jeg har 1 år tilbage af dyrlægestudiet(et fag, der ind imellem har MANGE timer og et umuligt stort pensum at få læst op) og har haft min pony hele vejen igennem. Det er prioritering og arbejde hver sommer på fuldtid samt løbende under studiet. 7-9-13 er intet dumpet - men jeg har bestemt ikke de mest flatterende karakterer.

Jeg har fået "klager" fra venner/veninder over, at jeg ikke har tid til at se dem (nok). Men det er min prioritering. Det er også min prioritering, når min hoppe nedprioriteres ift andre ting, for det er bestemt ikke fordi vi træner GP eller lign smiley
    Hvis du vil have hest, så kan det lade sig gøre - du må bare vælge din prioritering smiley

• #6   11. sep 2016 Jeg er selv startet på jura, og vil sige at man starter rimelig blødt ud. Har pt mere tid til hesten end jeg havde i gym. Men det ændrer sig nok med tiden, men så handler det bare om at være effektiv i timerne i døgnet smiley

• #7   11. sep 2016 Jeg går på 5. semester nu og har haft hest hele vejret igennem min uddannelse..
    Jeg er nødt til at arbejde for at have råd til hesten, men rent tidsmæssigt kan jeg sagtens få det til at hænge sammen.
    Jeg står i en selvpasser stald for at få det så billigt som muligt.
    Der har selvfølgelig været perioder hvor jeg ikke har fået redet pga skolen men det har været minimalt:-)

Som du også selv siger så er det et spørgsmål om prioritering! Jeg er ikke med til fredagsbar, festerne og alt det andet sociale.

• #8   11. sep 2016 Nu kommer det an på hvad du skal læse, og hvad du bruger din hest til smiley

Jeg læser en professionsbachelor, og pt rider jeg 3 gangs om ugen, hun kan snildt stå 4 dage på en uge. Jeg arbejder så også 4 jobs (to som vikar og to faste) for at det kan fungere smiley

• #9   12. sep 2016 Jeg syntes at det er meget stramt, må jeg ærligt indrømme. Jeg læser 3. semester geofysik og Rumteknologi på DTU og har undervisning samt regne timer hver dag - ofte er jeg der fra 8-17 alle dage, også selvom jeg måske ikke har timer, men simpelthen for at indhente /komme foran. Samtidig er jeg aktiv i studiestarten, og har derved en del møder i løbet af ugen der også skal passes...

Økonomien står min fantastiske far heldigvis for, ellers havde jeg absolut ikke haft råd! Hestens selvpasser boks + forbrug er nærmest dobbelt så dyrt som min egen husleje og forbrug..

Jeg har tilgengæld planer om en part, så det burde kunne tage en hel del af presset, men jeg tager det lidt som det kommer, hesten tager heldigvis ikke skade af, at få et par fridage i løbet af ugen (:

• #10   12. sep 2016 Jeg læser jura på KU på andet år nu. Der er hårdt, og det handler virkelig om prioritering.

Jeg bor hjemme, og har hesten 5 min fra huset i bil. Da jeg bor hjemme har jeg adgang til bil når mine forældre er hjemme. Desuden ligger stalden på vejen til uni, så jeg kan tage hesten til eller fra. Jeg har 1 1/2 time hver vej til uni, men jeg skal heller ikke ordne alt selv der hjemme.

Jeg har fravalgt en masse sociale arrangementer, da jeg ikke kan finde tid til det og at have hest og læse.

Det kan godt være i starter blødt ud, men i kommer hurtigt i omdrejninger. På jura er det ikke 37 timer men 46 timer de regner med at vi skal bruge på studiet om ugen. Desuden er der på KU spredt ud over en hel uge, jeg har 2 timer hver dag og sjældent mere end det.

Det kan sagtens lade sig gøre, men jeg må indrømme, at de tider hvor hesten har været skadet og ikke har kunne rides, har været de "letteste" perioder smiley

Hvis du kan lide at have travlt og kan holde styr på tiden, så kan det godt lade sig gøre smiley

• #11   12. sep 2016 Jeg pendlede fra Stenlille(nær Slagelse) til Odense hver dag i 1,5 år. DÅRLIG IDÉ!
    Vi havde hestene gående hjemme, og derfor billig i opstaldning, osv. Så det betalte jeg ikke. Jeg skulle kun betale undervisning og stævner, samt indkøb af spånder én gang årligt.
    - Det var ret billigt, men kunne absolut ikke løbe rundt, når jeg betalte 600 i togkort månedligt og fik 2300 i SU uden arbejde.
    - Når du starter til næste sommer, koster togkort over 1000 månedligt fra KBH til Odense. Dét havde jeg ikke kunne klare økonomisk
    Tidsmæssigt var der ingen problem, udover hvis man gerne vil med til alt det sociale, som jeg ville.

Så jeg har fået helpart til min hest, som stadig står hjemme, (og har været solgt 2 gange, men er kommet hjem), samt er jeg flyttet til Odense. Jeg håber på, parten snart køber ham, så han ikke er min mere smiley
    Dét er så meget mindre stressende, og mere behageligt!

• #12   12. sep 2016 Tak for alle svarene, jeg håber på, at komme ind i Odense, og vil derfor også flytte så tæt på som muligt og gerne i cykelafstand, så jeg sparer penge på tog/buskort, også få hesten opstaldet et billigt sted, så må jeg nedprioritere facilliter, som ridehus, hvis det er det der skal til smiley Jeg har det ihvertfald sådan, at hvis andre kan få det til og fungere kan jeg også, der skal heldigvis også meget til at stresse mig og normalt har jeg 1,5-2 timer i transport hverdag til og fra skole og ellers fin tid til både hest, lektier og afleveringer, samt tid til både venner og arbejde smiley

• #13   12. sep 2016 Jeg bor i Odense og har min hest stående 7 km fra mig. Samtidig arbejder jeg fuldtid hos en landboforening, læser HD 1. del om aftenen og har pt. også et kursus med eksamen i oktober. Til HD er der en del læsning og hjemmearbejde - det kaldes også skilsmissestudiet smiley men altså jeg har fint tid til Min hest det handler bare om at prioritere den også ?? Min kæreste må så bare tage med ud til hesten hvis han vil se mig ??

I forhold til økonomi havde jeg måske 1000 kr. I overskud når regningerne var betalt da jeg var på SU

• #14   12. sep 2016 Anne-Sofie
    Vores lærerer siger at man skal regne med 37 timer om ugen inkl alt smiley (også jurastuderende)

• #15   12. sep 2016 Lisa-Maria og Cille på KU hedder de 46 timer om ugen fra faglederne, jeg skal ikke kunne udtale mig om, hvordan der er på andre universiteter smiley

• #16   14. sep 2016 Jeg prøvede også at finde et opstaldningssted i Odense til min, inden vi besluttede helpart var det letteste og bedste for os.
    Jeg kunne intet finde, der var til at betale og samtidig gav ham fold mulighed.
    Dalum ridecenter, som er tættest på mig, koster 4000 +

• #17   14. sep 2016 Møffe, er det Dalumgård du mener? Den ligger midt i Odense ikke? For jeg har selv kigget på stedet, men synes det lignede at man skulle betale for ridehuset ved siden af opstaldning smiley

• #18   14. sep 2016 Maria Det mener jeg også man skal smiley altså betale for faciliteter på Dalumgård. Men det er til gengæld et rigtig fint sted med 3 udendørs baner og så ridehus. Jeg står selv opstaldet lidt derfra.
    Har også hørt noget om at man skulle ride undervisning ved deres beridder og ikke må få udefrakommende underviser smiley

• #19   15. sep 2016 Ja, det var Dalumgård, man skulle betale 3500 ca for opstaldning, og så var det obligatorisk at betale 1000 kr til noget andet, som jeg ikke helt kan huske hvad var, om det var undervisning eller faciliteter, det ved jeg ikke smiley

• #20   15. sep 2016 Ja okay, så ved jeg da, at det ikke er der jeg ender med at opstalde min hest, det bliver lige dyrt nok, når man selv skal betale på SU. Jeg tænkte bare først, at det var mig der bare læste forkert, at man skulle betale for facilliter udover opstaldning, men tak for svarene smiley

• #21   15. sep 2016 Jeg vil nok foreslå, at hvis det skal være Odense, så kig private steder smiley
    Der er vist også en rideklub tæt ved Rasmus Rask kollegiet.
    http://odr.dk/priser.html

• #22   15. sep 2016 Se der er prisen ihvertfald meget bedre allerede, det lyder også til at være et rigtig fint sted smiley Men har også tænkt mig, at kigge efter private steder, der er jo typisk også mere ro omkring hestene smiley

• #23   15. sep 2016 Ude ved Sanderum Rideklub er der også et fint sted smiley kan ikke lige huske hvad det hedder.. Mener det er Højmegård eller sådan noget smiley

• #24   15. sep 2016 De ser også fine og Højmegård er da et dejligt billigt sted. Jeg kendte faktisk også kun Dalumgård i Odense, så dejligt i kommer op med steder smiley

• #25   15. sep 2016 Det var så let smiley kan nok også finde på lidt flere steder hvis der er behov for det smiley også andre steder i Odense ..

Kommentér på:
Hest og videregående uddannelse - hvordan?

Annonce