Kan dyr drille..? {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg vil i dette emne starte en lille diskussion eller snak, om dyr mon kan tænke og drille os?
Jeg har det sådan, at det tror jeg de kan! Jeg snakker ikke om hesten der ligger ørerne ned og bukker når man beder den trave - for det er nok smerte. Så her er det understreget, at jeg bestemt ikke mener at alt heste gør er for sjov. Jeg mener bare, hvorfor skulle vi som mennesker være det eneste 'dyr' der kan tænke? Hvis du kan lære en hund at ligge ned, må det være bevis nok for at den kan tænke sig til at den får en godbid eller ros ud af det. På samme måde med heste, man lære dem at kysse fordi de ved at de får noget ud af det.
Heste kan lege på folden, de kan lege grimeleg - men hvorfor skulle de ikke kunne lege og drille os? Jeg mener, en galop over stubmarken giver ofte et lille buk eller 2 - hvad kalder vi dét? Det siger vi, at de gør af glæde eller for ikke at ramme nogle så lad os kalde det af eventuel ophidselsen. Men stadig får hesten en følelse de kan li og reagere ved at gøre noget de syntes er sjovt og er deres måde at udtrykke sig på.
- ser bare så mange der skriver at dyr ikke kan føle, tænke eller noget. Men hvorfor skulle vi være de absolut eneste der kan finde ud af at tænke? Her var min mening - jeg vil bede jer alle om at respekterer hinandens holdninger og ikke rive hovedet af hinanden dette er blot for at få en snak om det alle folk siger kun vi kan.
Blogger
Følger: 229 Følgere: 1405 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.588
Det gør heste ikke, de har ikke bevidsthed som deres egne følelser og følelsen om at de er til stede, ligesom vi mennesker har. Det er netop hvad der skiller os fra dyr. Det er ren videnskab :).
Naturligvis kan dyr tænke, men dyr er bygget til at kunne de ting de har brug for i naturen, vi mennesker er ikke i "naturen" mere, vi får super meget info hele tiden og vores styrke er vores hjerner, imens heste's styrker er der udholdenhed og muskelmasse i naturen Så får mig, nej heste kan ikke drille.
Heste kan være kåde, dominante eller have smerter/ubehag. De tre ting kan skabe et buk på en løbetur eller hoppen på folden. Naturligvis kan heste "lege" ligesom det ses at føl osv kan (selvom det jo også er bevist at heste ikke leger med blot udveksler adfærd og øver til rigtige kampe, men det er jo helt anden sag) men en hest der bukker for sjov på en stupmark i galop, leger ikke med sin rytter i mit hoved.
Håber det gav mening.
mar 2006
Følger: 125 Følgere: 126 Heste: 3 Emner: 803 Svar: 5.480
Bare for at understrege, at jeg ikke mener de kan være frække
mar 2006
Med ovenstående, mener jeg ikke de fortæller de er glade eller sure, men at de ved hvordan de skal udtrykke det må betyde at de kan tænke bare en smule. Vi ved når hesten tonser rundt på folden og leger - at den er glad. Og vi ved når de smider ørerne tilbage er den sur - så må den vel også kunne tænke.
mar 2013
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 388
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
ellers må jeg erklære mig enig med Camilla
Blogger
Og heste der smider ørene tilbage er ikke sure, de er dominante, igen er det et ord vi bare bruger i mangel på bedre fordi at vi menneske har brug for at sætte ord på ting fordi vi ellers ikke føler vi forstår dem :o). Jeg sagde ikke at heste ikke kan tænke, jeg sagde blot at heste ikke er bevidste om deres følelser og deres tilstedeværelse ligesom vi mennesker er
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Emner: 66 Svar: 163
mar 2006
Blogger
mar 2006
Men godt, så er vi enige anyways.
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Synes mange menneskeliggør dyr for meget. Giver dem menneskelige egenskaber....
Blogger
Jeg skrev at vi bruger ORD i mangel på bedre, og dominans er også et ord :o)
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
Det var dog et helt utrolig ubegrundet udsagn fra deres side. Jeg er uenig med mange ang. hestetræning, men har dog endnu ikke stødt på nogen, der ligefrem mente at hesten ikke kan føle - den er trods alt et levende dyr.
Men nu kommer det selvfølgelig også an på, hvad man mener med 'føle.' Heste kan selvfølgelig mærke smerte, glæde, frygt, forvirring, nydelse, osv. Meget tyder på, at de også kan komme i besiddelse af noget mere komplicerede følelser som fx savn. Den helt store forskel er bare, at de ikke kan være bevidste om dette. Hvis en hest har mistet sin foldkammerat igennem hele livet, kan den sagtens mistrives og føle sig rastløs - den kan bare ikke vide at "det er fordi jeg savner Buller."
En anden ting er så den du nævner med at drille - her er svaret ganske enkelt nej. Hesten er langt fra intelligent nok til dette. Den er slet ikke i stand til at planlægge, at når den kommer ned i næste hjørne af ridebanen, så vil den bukke for at lave lidt sjov. Evnen til at tænke sådan sidder i den del af hjernen, der hedder frontallappen, og her er hesten slet ikke udviklet nok til en sådan bevidst tankegang. Den reagerer på baggrund af indtryk, instinkter, erfaringer og motivation. Jeg bliver altid halvirriteret, når jeg ser ryttere, der siger at deres heste blot er frække. Har man påtaget sig ansvaret for et levende dyrs liv, må man som minimum sætte sig bare en smule ind i dyrets psyke.
Dog kommer det an på, hvordan man bruger udtrykket. Vores ene shetlandsponyplag er ikke blevet opdraget ret meget, hun kender herved ikke sine grænser og kan virke hæmningsløs. Når hun skubber til os eller fjumrer når hun trækkes med, kan vi da godt beskrive hende som fræk i daglig tale. Men vi ved da godt, at hun blot ikke har lært grænserne for rigtig og forkert endnu, og derfor bare handler ud fra sit umiddelbare indtryk af situationen. Ikke for at være dum eller besværlig, men fordi hun ikke har lært bedre.
Der kan tilsvarende være mange andre grunde til, at heste handler uønsket - dårligt lederskab/motivation, tidl. negative oplevelser, usikkerhed, signalforvirring, mistillid, seperationsangst, irritation over fysiske faktorer som generende udstyr, mangel på balance under rytter, mm.
Her mener jeg, at man som ejer må gå ind og se, hvorfor hesten egentlig reagerer som den gør, og så vidt muligt gå ind og arbejde med dette. Måske virker det umiddelbart nemmest blot at sende krikken under kategorien "fræk" men det er både ukonstruktivt og grænsende til uansvarligt på længere sigt.
Blogger
Amen Johanne
jul 2010
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 831
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeanette H - Må jeg spørge om hvordan du kobler det på indlæringsteori og den omgang med heste du går ind for? Har fulgt med i dine indlæg og læst i debatter du har deltager i og der virker du til at være en der handler efter indlæringsteori, ikke mener at heste kan være glade for at springe, at heste skal lære at gå i trailer, ikke kan være stædige mm.
Men hvorfor kan hesten så kun de " sjove " ting som drille, savne og elske - men ikke være stædig og ikke ville i trailer, eller være glad for at springe og derfor løbe hurtigt?
Altså at de sidste ting kan begrundes med ting der ligger i instinkter mm, men de ting du nævner, det er bare følelser hesten har.
( ret mig selvfølgelig hvis jeg har forstået forkert )
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Det sagt, så er heste også et dyr drevet af mange instinkter og deres behov for at være rationelle osv, harmonerer ofte ikke med det vi ville syntes var rationelt....
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 12 Svar: 1.585
Vi mennesker er også drevet af instinkter og vi føler da alligevel.
Forskellen er at vi mennesker kan planlægge, udtænke strategier, tænke over hvorfor vi fx føler det vi føler, hvorfor vi har det som vi har det, vi kan tænke over evt konsekvenserne osv. Sådan er en hest ikke skruet sammen.
Fx når min den ene keder sig, prøver han at vælte vandet på folden, men han tænker da ikke en pind over at de så står uden vand på folden resten af dagen, hvis det nu skulle lykkes for ham. >.<
Og nu er der bare ingen som skal fortælle mig at han ikke gør det af kedsomhed, men drevet af rationel instinkt. ;p
Kan dyr drille..?