{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.164 visninger | Oprettet:

Hesten bider.. {{forumTopicSubject}}

Jeg er meget overraskede over en holdning folk har nogle gange!

Jeg kan virkelig ikke forstå at folk syntes det er okay at "slå"/daske eller kald det hvad du vil, til deres heste!
Især når det så er andres heste, det er endnu mere underligt!

Jeg har selv et eksempel på en som slog min hest. Hvorfor? Fordi at min hest "bed"/viste hende at hun havde ondt. Reaktion fra person= Slå hesten!!!

Min hest var øm i ventre side, og vi fik en massør til lige at se på hende. Jeg står ved siden af min hest, imens hun så trykker lidt forskellige steder.
Da hun rammer et punkt reagere min hest ved at bide ud efter hende. Rammer hende ikke, men siger bare at det gør ondt lige der. Så dasker hun sgu min hest over mulen?! Jeg stod helt mundlam!

Det skal lige siges at jeg har en hest som ALDRIG ellers bider, medmindre at der er noget galt.

Jeg lader altid min hest bid i mig uden at jeg straffer hende.

Det sker da at hun bider ud efter mig, blandt andet i dag, grunden var at hun var sulten.
Gik stille og roligt rundt med hende, hun fik en godbid og ville gerne have flere. Viser hende at jeg ikke har flere, da jeg tager min hånd ned igen langs kroppen, bider hun lige lidt fat i min håndside. Ikke på nogle måde hårdt, men det virkede som om hun var irretrerede over jeg ikke havde flere. Jeg ville altså ikke straffe en hest som bare er lidt madglad.

Der er self forskel på unghest og en gammel krikke som min på 18. Dette skal forstås som at unghest skal lærer at man ikke bare skal bide, men vejen frem med det er altså ikke ved hjælp af slag.

Hvad er jeres mening??

Gider ikke kigge igennem for stavefejl osv. så overlev lige med det smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten bider..
  • #1   4. mar 2013 Jeg gider ikke have at Stjarni han bider i mig. Jeg syntes det er noget så irriterende at han render rundt og bider i mine fingre, og jeg syntes også at det er pinligt at andre mennesker står og nusser med ham, og han så hapser fat i deres hånd.

Men jeg dasker ham aldrig hvis han bider ud efter mig fordi det gør ondt på ham. Som hvis man fx. spænder gjorden og han syntes det killer, og napper efter mig, så dasker jeg ham ikke. Derfor kan jeg heller ikke se hvorfor hun skulle gøre det? Det er jo sådan en hest reagere, når det gør ondt. Den kan jo ikke sige av.

• #2   4. mar 2013 Det skal så lige siges, at jeg aldrig slår hårdt på nogen som helst måde. Han bliver dasket til, så han ved at det var forkert, også stopper han.

• #3   4. mar 2013 Jeg kan godt forstå din reaktion - for jeg ville tænke på samme måde; at hun ved Gud ikke skulle slå MIN hest. Men når det så er sagt, så kan jeg godt selv finde på, at give mine et "puf" med en flad hånd, hvis de går over stregen. Tænk på hvordan de behandler hinanden i flokken. Nogle gange synes jeg ikke, at vi skal være så "sippede" omkring heste. Et dask med en flad hånd er bestemt ikke noget, som gør ondt på hesten - men det er et klart "STOP-DET"- signal.

Men der er jo mange meninger omkring dette smiley

• #5   4. mar 2013 I det tilfælde du beskriver, så nej! Hvordan skal hesten ellers sige fra??

Jeg var blevet tosset og havde sendt den massør hjem.

"min" fys, blev truet med både bid og spark af ham af min, da han var ekstremt smerteforpint da hun skulle gå ham igennem - men hun forstod absolut og lytte til ham og ikke byde ham mere end han kunne klare under behandlingen.
    Han krævede to besøg, så var hans problematikker sat på plads og de var bedste venner, da hun var færdig med ham smiley

• #6   4. mar 2013 Okay nu lyder jeg nok total dobbelmoralsk men fuck det xD

Normalt syntes jeg heller ikke at det er okay at hesten bider, da det self kan blive farligt. Tror hvis jeg havde en anden hest, ville jeg ikke være så "pylret" over det, men fordi at det nu er min lille baby og hun er ved at være halvgammel, syntes jeg at hun skal have lov til at være hest. Jeg tror også det er fordi at jeg bruger utrolig meget min stemme når jeg både roser og skælder ud ( Mest når der skældes ud xD) da hun så godt ved hvad jeg mener smiley

• #7   4. mar 2013 er helt enig med alle jer andre!

• #9   4. mar 2013 I min verden er der noget adfærd, der i vores omgang med hestene, bare er NO GO!!!
    Den må ikke:
    Bide
    Sparke
    Skubbe eller gå ind i mig

I sådanne tilfælde er der no mercy, der får den klar besked på, at den adfærd accepterer jeg ikke. Og alt efter hestens sind, alder, træning osv, så kan det indimellem betyde et dask over mulen... Men i betragtning af hvad førerhoppen ville have kvitteret en sådan adfærd med, så er det jo så godt som ingenting...
    Dog er det fuldstændig afgørende at "straffen" kommer indenfor få sekunder efter den uønskede adfærd, da hesten ellers ikke ved hvad den får skæld ud over...
    Tilgengæld er det, hvis timingen og udmålingen af "straffen" er korrekt, sjældent hesten udviser den uønskede adfærd igen smiley

I alle andre tilfælde af uønsket adfærd, vil jeg prøve alt andet først, for at vise den jeg ikke ønsker den givne adfærd smiley

I forhold til den omtalte episode med massøren, vil jeg sige at ja selvfølgelig skal hesten have mulighed for, at fortælle os når noget gør ondt eller er ubehageligt, MEN det kan sagtens gøre på andre måder end at bide ud efter os...
    Men hvis hesten ikke er klar over det er NO GO at bide, så er der selvfølgelig ikke noget underligt i, at det er det den gør.
    Men jeg havde altså gjort det samme som massøren...

• #10   4. mar 2013 Altså bider/sparker (whatever!) min hest ud efter mig (det er så en unghest på3,5 år, men ser ingen forskel på om den er 3,5 år og under opdragelse eller 20 år og ikke opdraget), så dasker jeg altså også ud efter den! Det er ganske alm hestesprog, som siger "hold dig væk fra mig! Det vil jeg ikke finde mig i!" og længere er den såmænd ikke. Jeg vil jo heller aldrig kunne hamle op med et bid fra en anden hest i samme situation, så det er jo på ingen måde voldsomt for hesten.
    Dog skal det ikke bruges jævnligt, det må ALDRIG blive en vane, så det bliver en intern kamp mellem rytter og hest. Bider min hest fx hvis jeg ville fodre den, ville jeg hoppe hen mod den og råbe "NEJ!" og daske ud! Den skal vide helt fra start, at snakker vi fx foder, er det MIG der er førehest og MIG der har førsteret til mad! Tænk på hvor galt det kan gå, hvis min nevø på 7 år vil give den en godbid, og hesten har fundet ud af, at jeg kan da bare bide, så kommer maden hurtigere (og ja, det er gangske alm hestesprog og tankegang!), tør slet ikke tænke på hvor galt det kunne gå! smiley

• #12   4. mar 2013 I følge din mening (Stald Als Odde) med hvad hesten ikke må gøre, burde min hest blive skamtæsket så...
    Hun skubber sgu mange gange til mig. Og hvergang har jeg taget det alvorligt, men alligevel vist at det går nok.

Den episode med massøren fastholder jeg altså at det ikke var okay. Hesten ved godt at den normalt ikke må bide, men hvad gør man når man siger "tydeligt" at man har ondt? når folk ikke hører/se efter?! Man RÅBER/bide!. Fordi at folk overser de signaler hesten sender når den har ondt. Så er det lidt ligesom at den siger :" HALLO DET ER DER JEG HAR ONDT! FAT DET NU!!!" Hvis du ved hvad jeg mener smiley

Hvorfor er det at vi skal være lederen?! Hvor bliver der af gensidig respekt?

Hvis hesten fik lidt frie tøjler til at lave ting som den gerne vil, så vil den altså meget hellere gøre ting for sin rytter, fordi at den ved at den også får lov til at "bestemme" lidt.

Endnu et eksempel med min egen.
    Hun får lov til at gå rundt på hele gårdspladsen frit. Hun går rundt og græsser imens jeg laver andre ting, hun får lov til at løbe på tur, hun får helt frie tøjler når vi rider tur. Til gengæld får jeg en hest som er meget villig til at gøre hvad der bliver bedt om, en glad hest.
    Gensidig respekt!! Ingen gider da at arbejde under ham den strenge chef hvor du ikke må noget.
    Hos mig og min pony er ingen af os lederen, vi er på lige fod smiley

• #14   4. mar 2013 Veg: Hun ramte hende ikke overhoved.
    Hun stod bundet, og havde advaret at den nok nappede/bed når det gjorde ondt..

• #15   4. mar 2013 Min pony har bidt mig én gang sådan rigtig og der klaskede jeg ham en over mulen for det er simpelthen ikke i orden.
    kunne dog aldrig finde på at slå ham hvis det var fordi han viste at noget gjorde ondt. (:

• #16   4. mar 2013 Hvis hesten slet ikke har rørt hende, ville jeg godt nok blive gal, hvis personen så slog mig hest! smiley

• #17   4. mar 2013 kan godt forstå du bliver sur!
    jeg flyttede opstaldnings sted fordi en af de andre opstaldere gentagne gange slog og gav min pony stød uden nogen grund!

• #19   4. mar 2013 Altså bider mine heste ud efter mig, så dasker jeg.

Jeg har en lille hingst der gerne lige napper ud efter mine fødder eller arme når jeg går i knæ ved ham og spænder dækken af og på. Han for vær gang et lille dask tilbage. Ikke noget slag eller lign, mere et skub væk. Det virker fint og han stopper mere og mere for vær dag. Det er konflikt adfærd ved ham, det har været noget voldsomt da jeg redede ham for 3 år siden. og den gang var det direkte angreb, selv her daskede jeg kun lidt, for at sige her er grænsen.

Et dask fra et 70 kg menneske gør ikke ondt, de er vandt til spark fra andre 400 kg dyr.

• #21   5. mar 2013 *(V)engel *

Der er vidst noget du har misforstået, af det jeg skrev smiley

Nu beskrev jeg jo kun lige NO GO situationerne.
    Og ikke al den anden træning/omgang, hvor kodeordet er positiv indlæring og kommunikation gennem kropssprog.

Det er jo nu engang sådan, at uanset hvad, så vil hesten aldrig kunne lære at kommunikere på vores sprog - verbal tale. Dvs at vi, hvis vi ønsker at kommunikere med dem, må lære deres sprog/kommunikationsform smiley

Og ja, jeg mener bestemt hesten skal se os som fører!!

Men hvorfor er det lige du mener, at det er = "Hvor bliver der af gensidig respekt?"
    Tror du ikke der er gensidig respekt mellem førerhoppen og resten af flokkens medlemmer???

Det er nu engang sådan, at det er dyr på gennemsnitlig 600 kg, vi har med at gøre.
    DERFOR er det så utrolig vigtigt at de ved, at nogle ting simpelthen ikke accepteres...

Hvordan tror du det er f.eks, at stå med en 3 års der aldrig har lært, at disse ting er uacceptable og derfor skubber rundt med en, løber en ned, og når vi forlanger noget af den, bider og sparker??? Det er frem for alt p.... farligt!!
    Og er dét gensidig respekt? Nej...det er total mangel på respekt!

Og tro mig, mine heste de ved præcis, hvad de må og ikke må og de ved præcis hvor de har mig...
    Til gengæld har jeg nogle nemme, rolige, velafbalancerede hest og en fold hvor der ALDRIG er uro mens jeg er der = ingen farlige situationer, hvor de slås om maden, opmærksomheden eller andet...

Og fordi jeg efter mange års øvelse, har lært mig selv (så meget at det efterhånden er blevet en ubevidst handling), at læse hestene, så ved jeg som regel hvad der sker, allerede få sekunder før det sker, og kan derfor nå at korrigere dem INDEN de gør det smiley Hvilket betyder at jeg sjældent behøver markere mig overfor hesten...

Mine heste ved til gengæld også, at de kan regne med mig og mit ansvar som fører, i en hvilken som helst situation...
    Hvilket vil sige, at hvis en person/smed/dyrlæge eller andet, ikke lytter til dem, og jeg står der, så ved de at de kan stole på, at jeg lever op til mit ansvar som fører og hjælper dem ud af den givne situation, INDEN de når helt derud, hvor de føler sig nødsaget til, at tage så kraftige tegn som bid i brug...

DET er efter min mening gensidig respekt smiley

Og ja vi er helt enige om, at hvis hesten har prøvet alt andet, for at vise os den har ondt, men ikke bliver hørt, så kan den blive nødt til at råbe/bide for at komme igennem til os.
    Men din historie meldte jo fra starten ikke noget om, at hesten havde vist hende andre tegn på dens ubehag...
    Nu skriver du så:
    Den episode med massøren fastholder jeg altså at det ikke var okay. Hesten ved godt at den normalt ikke må bide, men hvad gør man når man siger "tydeligt" at man har ondt? når folk ikke hører/se efter?! Man RÅBER/bide!. Fordi at folk overser de signaler hesten sender når den har ondt. Så er det lidt ligesom at den siger :" HALLO DET ER DER JEG HAR ONDT! FAT DET NU!!!"

Og hvis du kunne stå og se at den forsøgte, at fortælle hende det gjorde ondt, så forstår jeg simpelthen ikke, at du ikke påpegede disse tegn for hende, og dermed hjalp din hest ud af en situation, der endte med bid/dask, som kunne have været undgået...

Denne sætning er absolut heller ikke tolket korrekt:
    I følge din mening (Stald Als Odde) med hvad hesten ikke må gøre, burde min hest blive skamtæsket så...
    Hun skubber sgu mange gange til mig. Og hvergang har jeg taget det alvorligt, men alligevel vist at det går nok.

Nej jeg mener absolut ikke din hest burde skamtæskes, for det er jo lige præcis det der er pointen ved, at være en tydelig fører for hende... At det IKKE er nødvendigt at skælde ud hele tiden, da hesten VED præcis hvad den må og ikke må og derfor heller ikke ender i gentagne situationer der kræver en så kraftig reprimande, som et dask over mulen...

Og som jeg også skrev før, så er det sjældent nødvendigt at markere dig mere end en gang, for at vise den hvad der er uacceptabel adfærd - hvis ellers timingen og "straffen" er helt korrekt.
    Så hvordan kan det blive til, at jeg dermed mener din hest burde skamtæskes??

• #23   5. mar 2013 Ja, jeg dasker sgu også min en over mulen, hvis hun bider mig, for det er bare ikke i orden og det skal den have afvide, da det i sidste ende kan blive en farlig situation, hvis man ikke gør noget, når hesten bider, sparker mm. Det hjælper ikke noget at stå (åh søde lille hest, vil du ikke nok lade være med at bide mig, det gør altså ondt".

• #24   5. mar 2013 Jeg er også fuldstændig enig med Stald Als Odde smiley

• #25   5. mar 2013 vil ikke have min hest bider mig, og gør den det, så får den et klask.. ligeledes hvis den sparker.. hestene gør jo det samme mod hinanden på folden.. hvis de sparker hinanden derude, så blvier det jo heller ikke bare set igennem fingre med..

• #26   5. mar 2013 Jeg dasker da også mine, hvis de bider.. Overhoved ikke hårdt, men nok til at de forstår, at det ikke er ok. smiley
    Heldigvis gør de det sjældent.
    Min ene har det med at bide mig og andre(f.eks min mor og far), når jeg giver ham en godbid. Dér dasker jeg ham ikke, for han ved godt, at det ikke er ok., for hans reaktion er, at han stopper helt op og tager hoved helt op, også selv om jeg ALDRIG har slået/dasket ham, hvis han gør det...
    Så jeg gør det kun, hvis der ikke er en grund til at de bider smiley

• #27   5. mar 2013 Jeg kunne aldrig drømme om at daske mine heste. Uanset hvad. Når mine gør noget de ikke må, får de et "NEJ!" Og jeg har aldrig måtte gøre mere end dette. Når jeg løfter min hånd, når min hest laver ulykker, lukker hun øjnene og bliver helt stiv. Det gør mig ulykkelig og jeg ved hun har prøvet at blive slået hos sine tidligere ejere. Kald mig bare sippet. Men jeg går ind får at mine heste skal have respekt, fordi jeg er herre og ikke fordi jeg slår.

• #28   5. mar 2013 Jeg kunne aldrig drømme om at daske mine heste. Uanset hvad. Når mine gør noget de ikke må, får de et "NEJ!" Og jeg har aldrig måtte gøre mere end dette. Når jeg løfter min hånd, når min hest laver ulykker, lukker hun øjnene og bliver helt stiv. Det gør mig ulykkelig og jeg ved hun har prøvet at blive slået hos sine tidligere ejere. Kald mig bare sippet. Men jeg går ind får at mine heste skal have respekt, fordi jeg er herre og ikke fordi jeg slår.

• #29   5. mar 2013 Nathalie S:
    Hvad ville du gøre hvis der kom en ny hest i flokken og når du vil hente din hest, går den nye hest over og bider efter dig?

Så bare generelt. Jeg tror det er meget få af dem, som siger at de "slår" deres heste, ikke gør det med en knytnævne men med en pludselig bevægelse og et slag der hvertfald kan mærkes. Hesten er et stort dyr og er "vandt" til at blive sat på plads, af typiske lederen af flokken, ved en advarsel hvorefter at blive bidt efter eller sparket hvis ikke hesten flytter sig. Jeg mener ikke at vi mennesker skal være ledere for vores heste, og det er heller ikke alle heste der bider, men hesten skal jo vide at det at bide, sparke og gå ind i én ikke er okay.

Vi ville jo også advare hesten først, før vi "slår fra os". smiley

• #30   5. mar 2013 Det har jeg aldrig oplevet, men ellers vil jeg nok svinge med træktorvet. Men hvorfor skulle den os komme over og vil bide mig sådan lige pludselig?

• #31   5. mar 2013 Jeg synes din hest virker ufordragen hvis den bare sådan kan bide i ny og næ og at du påligger den noget menneskeligt for det så den bare kan gøre det igen..! Vil dog sige her at det ikke er hestens skyld at den er uopdragen men din skyld.. Jeg kan godt forstå hun daskede ud efter din hest hvis den bed ud efter hende.. Okay den har ondt, men jeg hammer sgu da ikke min hest fordi jeg har ondt.. Og havde den bidt ud efter en anden hest på folden der var højere i rang havde den også fået et dask der af dens fold kammerat.
    Nej man står ikke bare ud efter andres heste.. Men man opdrager også sin hest så det ikke går ud over andre at den ikke er velopdragen

• #32   5. mar 2013 Det bliver nok lidt langt dette men vil prøve at svare så godt jeg kan.

Stald Als Odde:
    Det med massøren.
    Altså jeg sagde til hende at hun havde ondt, advarede hende om at hun godt kunne bide, men kun for at vise at det gør ondt. Jeg ville gerne finde præcis det sted hvor hun havde ondt, og da massøren begyndte at trykke forskellige steder viser hun bare at det er der hvor det gør ondt.

Ninna J:
    Som jeg har skrevet før, bider den KUN hvis der er noget galt!!
    Ude på folden er hun en hest som godt kan bestemme over andre heste, og gerne jage dem væk, men ligeså snart at der er et menneske ude på folden, kunne den ALDRIG finde på at gå til angreb på nogle heste, især ikke hvis personen står med hesten.

Det er jo svært at fortælle at man har ondt hvis man ikke bliver hørt.
    Uopdragen er den sgu ikke smiley

Kommentér på:
Hesten bider..

Annonce