trailerlæsning, hjælp! {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg rider denne søde 6 års hoppe, og vi skal til stævne på søndag. Yay! Men her den anden dag skulle vi så lige prøve at læsse hende. Første gang gik det super, hun gik lige op og fik gulerødder. Så skulle vi lige prøve igen, og så sætte hun bare bremserne i!
Nu vil hun ikke længere end til rampen, og kommer hun helt op, bakker hun bare ud igen. Hun er ikke bange for traileren, slet ikke. Hun er bare stædig.
Men hvad skal jeg gøre? Jeg har prøvet både med kærlighed at lokke hende op, med gulerødder og mad, men eftersom der var en dame der prøvede at få hende op her den anden dag, der gv hende gulerødder for hvert skridt hun tog - ved hun jo at hvis hun brokker sig og hopper ud igen, bliver hun fodret hele vejen op til at hun gør det igen.
Har i nogle forslag HG???
sep 2012
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 10 Svar: 117
Det burde man nok ha tænkt på noget før Anyways..
du må væbne dig med tålmodighed og for guds skyld ikke bruge pisk, det er sgu noget møg at se på og pisse pinagtigt for personen der står med en hest som ikke vil op i traileren.
Før den op til rampen.. lad den snuse og før den væk bliv ved og forlang efter hånden en smule mere af den..
Du skal ikke forvente at den går op bare fordi den har prøvet det engang før.
Sådan er de fleste heste ikke bygget.
sep 2012
feb 2009
Følger: 551 Følgere: 595 Heste: 9 Emner: 81 Svar: 1.589
Da hun gik lige op første gang, hvad gjorde i så? Lukkede i bagbom, rampe ell. noget?
sep 2012
feb 2006
Følger: 104 Følgere: 101 Heste: 8 Emner: 39 Svar: 204
Da den gik op lukkede vi ikke, men lod den stå lidt, og tog den ud igen.
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
Den gør at det er hestens egen vægt der løfter den op OG den påfører ingen smerte på hesten
feb 2006
feb 2009
Det kan godt være det ikke påføre hestens fysisk smerte, men tror i selv hesten står på rampen for sjov? Som sagt, heste kan slet ikke være stædige eller dumme. Der er en grund til de ikke vil op i den trailer. Psykisk vold er ligeså slemt som fysisk.
TS:
Der er mange heste som din. De går troligt op i traileren, for den stoler på dig. Da hun så kommer op i traileren var det nok en del mere uhyggeligt end først forventet. Så bliver hun "overvældet" og bliver forskrækket, og så er det jo klart hun ikke synes det er fedt at skulle op i den uhyggelige lille kasse igen. Derfor så stop altid en hest på vej op i traileren, selvom den følger friskt med, så undgår man at hesten får en dårlig oplevelse, også selvom det var frivilligt.
Nu skal hesten finde ud af at det slet ikke er så slemt, det at gå i trailer. Jeg kan prøve at forklare mig så godt som muligt. Selv bruger jeg 2 forskellige måder.
Enten lærer hesten at gå frem for tryk og så gi' fred, eller klikkertræne hesten op.
Start med ikke at stå ved traileren. Stå foran hesten og ta' lidt i tovet. Når hesten går frem, skal tovet løsnes helt omgående. Det trænes i et par minutter, og derefter starter man et par meter fra traileren. Giv dit tegn med lidt tryk i grimen, når hesten går frem, så løsnes der med det samme. Sådan gør man hele vejen op. Lad aldrig trykket forsvinde, hvis hesten ikke har rykket sig fremad. Før man når over til traileren kan det være 3 skridt, og når hesten står på rampen kan det være én hov. Det betyder ikke noget, det der er vigtigt er, at der udelukkende løsnes for trykket når hesten reagere frem. Hvis hesten står på rampen og man tager i tovet men giver slip uden hesten er gået frem, forstår den ikke presset. Man skal være meget konkret.
Det er samme fremgang ved klikkertræning. Bare med klikker og evt. et target. Den metode bruger jeg ofte på lidt "slukkede" heste. De sensible og vågne heste bruger jeg dem ovenstående metode.
Men hvis jeg var dig, ville jeg aflyse stævne og få lært hesten at gå i trailer i stedet for. Hvis du træner 2 gange inde stævnedag, og på stævnedagen så læsser og kører, starter du forfra næste gang. Så jeg anbefaler at man lader være med at springe over hvor gader er lavest, og så lærer hesten en sådan vigtig ting.
feb 2009
Følger: 113 Følgere: 107 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 603
feb 2009
Du er da en ussel hesteejer. Godt nok sørgeligt at en på blot 12 år har den holdning.
feb 2006
Jeg synes det er fantastisk med så mange gode råd, mange tak skal i have ALLE sammen.
feb 2006
jun 2009
Følger: 148 Følgere: 2019 Heste: 9 Emner: 97 Svar: 300
Hesten skal selv have muligheden for at finde ud af det ikke er farligt(;
i love you boy iversen!!!!
Prøv at forstille dig du ikke ville ind i en lille varm kasse, men når du stritter imod så hiver de, faktisk tvinger dig ind i den kasse. Nej, det er ikke metoden!
feb 2006
trailerlæsning, hjælp!