{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.286 visninger | Oprettet:

Ridning i trafikken SE HER {{forumTopicSubject}}

Der er blevet lavet en facebook gruppe med det formål at sprede budskabet om at vise hensyn i trafikken. Synes godt om og del siden så vi kan få spredt budskabet så meget som muligt.
I sidste ende kan det måske være med til at rede liv.
https://www.facebook.com/pages/Tag-farten-ned-når-du-passerer-en-hest/147310382077588

Det er ikke mig der har lavet siden, men jeg synes at den er relevant for alle hestefolk.
Jeg selv var ved at komme meget galt afsted med en bus for ganske kort tid siden, fordi chaufføren tydeligvis ikke vidste hvordan man skal reagere når man møder en hest i trafikken. Derfor står det klart for mig, at det er vigtigt at få budskabet spredt så meget som muligt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridning i trafikken SE HER
  • #1   24. sep 2012 Problemet er lidt at det står i færdselsloven at man ikke skal sætte farten ned når man møder heste. eller cykler eller fodgængere..

Men er enig med dig i man BURDE gøre det!!!

• #2   24. sep 2012 Det er også en af grundende til at gruppen blev lavet. Hvis vi kan få nok fokus på emnet, kan det jo være at vi kan få ændret lovgivningen. Det er jo en MEGET gammel lov, og vi er vidst alle enige om at den trænger til at blive revideret...

• #3   24. sep 2012 Var selv ved at blive ramt af en bus for lidt over et halvt år siden, da min part gik amok med mig ude på vejen fordi hun blev forskrækket over pludseligt lys, om aftenen.

• #4   24. sep 2012 Jeg lærte af min køreskolelærer, som iøvrigt er hestepige, at fortsætte i næsten samme hastighed. Dette er med den grund at bilens motorlyd ændrer sig når man bremser, og det kan skræmme de fleste heste.

• #5   24. sep 2012 Jeg sys faktisk hesten regere minst ved at bileder holder farten (vis den ikk køre 120 i timen)

Jeg har tit oplevet at folk tager farten meget ned også holder bag en også køre meeeeget langsomt forbi og det gør faktisk hesten bliver meget mere bange og skræmt holder bilen god god fart så få man den mindste reaktion fra hesten..

• #6   24. sep 2012 Så er det gjord. smiley

• #7   24. sep 2012 Det er muligt at nogle heste har det sådan. Men faktum er at bilisterne ikke kan nå at få bremset op, hvis de kommer med 80+ km/t og hesten så vælger at blive bange og springe ud på vejen. Måske er den ligeglad med bilen. Men mange andre ting kan jo få hesten til at hoppe derud. En plastikpose der flagrer, en hund der gør, noget plastik i vejkanten, et vindpust i en buks. Og så er det sikrest at bilen er nede i et tempo hvor den har mulighed for at stoppe op.

• #8   24. sep 2012 Hvis du går ind på siden vil du se at der også bliver nævn at det er GENSIDIG respekt og hensyn der er tale om..

• #9   24. sep 2012 Jeg fatter ikke dem der simpelhen vælger at køre med næsten samme hastighed! Jeg håber de en dag ser hvor galt det kan gå. Her i familien foregår det ved at vi kører en normal hastighed, men så langsomt at vi kan NÅ at standse og reagere hvis hesten panikker. Det kan man med 30 km i timen, det kan man altså ikke med 70 km i timen....

• #10   24. sep 2012 har delt den på face og syntes godt om:)

• #11   24. sep 2012 Jeg er helt rolig. Det lød bare som om du ikke havde forstået hvad siden handler om.

• #12   24. sep 2012 Der er også "tak til dem der sætter farten ned når hestekræfterne mødes" eller lign smiley

• #14   24. sep 2012 Min kørelære sagde til mig, at man skal sænke farten til 30 km/t. Hesten kan blive forskrækket, hvis man sænker farten for meget, hvis man fortsætter med 80km/t, eller hvis man bremser op, holder sig bag hesten, og pludselig gasser op for, at køre udenom.
    I går red jeg selv på vej/ cykelsti bag hestevogn, bilerne viste ikke den store respekt, og var ved, at køre ind i modkørende og hestene. Jeg rider ikke på vejen, da vi har skov lige på den anden side. Men i går havde vi været afsted med vogn, og så fulgte nogle af os med. Jeg husker det ikke så ubehageligt, at ride ved vej, men det var bestemt ikke en sjov oplevelse, da vejen har mange sving.

• #15   24. sep 2012 Jeg siger ikk at man skal beholde hastigheden nå man køre 120.. men men man skal ikk snegle ig forbi hest..

og hvis en hest reagere på bileder som holder farten på 40 km og holder afstand skulle man nok overveje og træne med sin hest.

Har endnu aldrig haft problemer med en hest. kun nå folk sætter farten heeeeeelt ned også ligger og snegler sig frem bag en fordi det er nemlig sådanne ting som gør en hest urolig..

• #16   24. sep 2012 Selfølgelig skal man ikke det, men man skal køre så tilpas langsom at man netop lige kan nå at reagere i tilfælde af at hesten panikker..

• #17   24. sep 2012 Jasmin og camilla

Nemlig.. Og man skal sørger for at holde god afstand så vis hesten begynder og flippe lidt så er der plads til dette..

• #18   24. sep 2012 når jeg møder en hest når jeg er i bil kører jeg som jeg gerne vil have at folk kører når de møder mig.

Jeg holder farten og kører pænt udenom. kan jeg ikke køre uden om, så sænker jeg farten og kører forbi i et roligt tempo.

det er sådan det fungerer for mine heste. og så er jeg jo af den holdning at man ikke skal ride ud på en befærdet vej med en hest som ikke er trafiksikker. der er selvfølgelig en træningsperiode, det er klart, men den må foregå med hesten for hånd, så man ikke sidder på ryggen af dyret.

Dertil skal siges at jeg er VIRKELIG HARM over nogle hestepiger(drenge..) kan finde på at få hesten til at se bange ud for at skræmme bilister.
    sidste gang der var en tråd som denne, om heste og trafik, var der MANGE eksempler på at hestemennesker rider længere ud på vejen, at de prikker hesten lidt i siden så det tripper sågar at nogen kunne finde på at lære hesten at stejle på komando så de kunne få det til at se ud som om hesten blev bange for bilerne...
    FOR S***N hvor blev jeg rasende!! og derfor holder jeg mig ofte langt væk fra disse diskusioner, og passer mig selv og mine trafiksikre heste.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #19   24. sep 2012 Jeg mener ikke bilerne bør sætte farten ned, vi befinder os på deres vej - veje er lavet til at bilerne kan kører der, ikke til at ride på. Så hvis vi befinder os på en vej hvor entet fartgrænsen er 50 eller 80, er det vores plugt at vores heste er sikre nok til at gå ved vejen. Vi nør ikke være til gene for trafikken ( hvilket vi er hvis nilerne skal til at sætte farten ned, og måske endda sætte farten ned med 30 km/t, fordi vi er så uforsvarelige at ride vires hest ud på en vej, og den spadser ud)...

• #20   24. sep 2012 Jeg foretrækker nu at bilerne holder hastigheden og jo alle heste kan blive forskrækkede, men jeg ville aldrig ride ud på en vej, hvis ikke min hest var 99,99 % trafiksikker, så ville jeg hellere vælge at trække, hvis jeg SKULLE forbi.

Anyway, point being, jeg synes folk skal holde farten (fartgrænsen selvfølgelig, nogle folk kører jo generelt vældig meget for stærkt). Herudover findes der nogle idioter, som burde blive buret inde på livstid, da de bevidst prøver på at forskrække hesten ved fx at dytte osv. Det er simpelthen for dumt og uansvarligt!

• #21   24. sep 2012 Astrid - der tager du fejl, de er også til os ridemennesker... Vi skal befinde os på deres vej, for vi er et køretøj smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #22   24. sep 2012 jasmin: ja, en hest bliver betegnet som et køretøj, grundet størrelse og vægt - det har intet at gøre med at vejene er lavede for at vi kan ride frem og tilbage på dem, og være til gene overfor kørende bilister.

men at en hest bliver betegnet som et kørertøj, ændre ikke på min holdning om at bilerne skal holde deres fart - og hvis hesten betegnes som et kørertøj, giver det også mere mening at hesten ikke må være til gene - da man skal ''have flow'' i trafikken.

• #24   24. sep 2012 Men man burde jo så heller ikk ride på en hest som springer ud på vejen for man sætter jo andres liv på spil så.. men det bare min mening..

• #25   24. sep 2012 Jeg er helt enig med CSM i denne diskussion..
    Argumentet om, at man kan holde sig fra vejen, hvis ens hest ikke er sikker, holder overhovedet ikke.. Der kan opstå uforudsete situationer som fx. en fugl eller andet der flyver lige ud foran hesten (jo, det må den gerne reagere på - det ville også skræmme livet af mig, hvis den kom fuldstændig uventet!).

Sker sådanne ting i trafikken, vil jeg til enhver tid foretrække (uanset om jeg er rytter eller billist), at farten er sænket, så man kan nå at undvige.. Det ender meget grimt for begge parter, hvis hesten havner på køleren..

Derfor sænker jeg altid farten og kører en bue udenom de ryttere jeg møder - og det bliver jeg ved med :o)

• #27   24. sep 2012 En hest kan aldrig blive 100 % trafiksikker. Den vil altid kunne blive bange for noget, måske ikke biler men så noget andet den får øje på.
    Desuden har man sjældent mulighed for at undgå helt at ride på vej. Jeg selv holder mig så meget til skoven som jeg kan, netop fordi min hest ikke er tryg i trafikken. MEN jeg skal så ride et kort stykke langs vejen for at komme ned til skoven.

• #29   25. sep 2012 Astrid - vejen er ikke til kørende billister. Det er til KØRETØJER. Både knallerter, cyklister, biler, traktorer, lastbiler m.m og dertil er der også en hest, fordi det er et køretøj. Det er ikke pga. vægt og størrelse, for den kunne snildt være på en cykelsti uden problemer, hvilket også havde været meget mere sikkert.

• #31   25. sep 2012 Er enig med at billisterne skal holde farten og "bare" køre forbi hesten - de skal self. køre udenom, som var det en cykellist eller gående.
    Men for at man skal ride i trafikken skal hesten sørme os være ROLIG og ikke kunne finde på noget i trafikken.
    Siger ikke at heste kan være 100% sikker i trafikken, men hvis man ved at hesten kan opfører sig tosset fordi der kommer en traktor eller en lastbil med larmende pressening, burde man måske overveje at ride et andet sted, hvor man ikke møder disse ting.
    Ja, de skal tage hensyn til os ryttere, men vi skal dælme os tage hensyn til at det er en vej hvor der kan mødes alt muligt trafik og det er ikke alle der sætter farten ned for hest - eller køre uden om. desværre.
    Jeg sys personligt ikk at man skal satse sig ud på en trafikeret vej, hvis ikk hesten ikke er sikker nok i trafikken og der ikk er en mark/stor rabat at ride ude ved. sys ikk der er nogen grund til at vi rytterer skal ride PÅ vejen.

• #33   25. sep 2012 man lærer når man tager kørerkort "at du må ikke sænke farten da det kan forskrække hesten da dens ører fungere lidt som en rader".... Jeg synes det er så forkert... Man skal sætte farten ned til et passende tempo og gerne kører over i modsatte vejbane så man får så stor afstand til hesten som muligt....

Genneralt gøre jeg det at jeg finder en indkørsel, noget mark eller stor rabat jeg kan ride ind i hvis specielle store kørertøjer kommer (her tænker jeg på varevogne som tit kommer med meget høj hastighed og tit mere end hvad hastigheds grænsen tillander, lastbiler, traktorer osv....)
    men tit synes jeg os at cykler kan gøre hesten lige så bange hvis ikke mere fordi de kommer så lydløst og specielt racer cykler kommer meget hurtigt og tager slet ingen hensyn....

• #34   25. sep 2012 Ja det er rigtigt nok, men jegg sys bare det er at sætte andres liv på spil. for hvis din hest går amok, så risikere du at blive påkørt af en bil eller andet, hvis det en dag går over kontrol.
    Der er jo en forskel på hvis du kan ride ind på en mark eller et godt stykke ind i rabatten så du ikke forstyrre trafikken med din hest.

• #35   25. sep 2012 Man lære nu altså at holde en konstant fart i forbikørsel af hest, netop for ikke at skræmme dem,

• #36   25. sep 2012 Nej men hvis det er nødvendigt fordi hesten flipper ud, sys jeg man ska sk*de på det, istedet for at bøvle med den midt på vejen og risikere pludselige opbremsninger fra trafikken.

• #38   26. sep 2012 Barløse. Det er jo ikke altid muligt helt at undgå vej. Jeg foretrækker helt klart at ride i skoven på min unghest, MEN jeg er tvunget til at krydse 2 små landeveje for at det er muligt. Det er meget få meter jeg skal ride langs vejen for at komme til stierne, men jeg er nødt til det og det skide ubehageligt når folk kører som de kører.

• #39   13. feb 2014 De fleste heste bliver faktisk mere skræmt når billister sætter farten ned, netop fordi de ikke kan se hvad der sker bag dem.

• #40   14. feb 2014 Det er bestemt ikke min opfattelse Sara, jeg har kun oplevet at de bliver bange når de ikke sænker farten.

Kommentér på:
Ridning i trafikken SE HER

Annonce