{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.230 visninger | Oprettet:

Regler i trafikken? For ridning {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Kan I lige hjælpe mig med nogle regler?
Jeg ved at man skal opføre sig som en bil i trafikken (altså ride på vejen, og så langt til højre som muligt. Og at man ikke må ride på cykelstier og fortov). Men hvad med sådan en stor græskant ligesom der er på billedet i højre side? Må man ride der?
Og hvad med (cykel)stiger der ikke ligger ved vejen? F.eks. en sti der går ind igennem noget skov, eller igennem et boligkvarter? Må man ride på dem?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler i trafikken? For ridning
  • #2   21. dec 2016 Thomine det er jo også det jeg spørger om?

Og i forhold til cykelstierne, så mener jeg, hvis der er en cykelsti (eller en asfalteret sti), hvor der ikke er en vej: må man ride på dem?

• #3   21. dec 2016 Hvad hvis man skal den anden vej?
    Må man gerne ride i græsstykket, hvis man skal den anden vej (så man jo egentlig rider i venstre side?

• #4   21. dec 2016 Du kan nemt afgøre det: Må der køre en bil der?
    - Hvis svaret er ja, så må du også ride der
    - Hvis svaret er nej, så må du IKKE ride der

Tvivler på nogle ville have problemer med at man rider i rabatten medmindre det er på privat grund.

Selvom du rider i rabatten skal du stadig overholde færdselsloven og bevæge dig i den korrekte retning, overholde vigepligter osv.

Det grønne områder du henviser til på billedet, må du undersøge hvem der ejer jorden og spørge om lov, hvis rider så langt væk fra vejen som muligt på det område burde der ikke være problemer med hvilken retning du rider da du ikke rider "på vejen" men et græsområde.

• #5   21. dec 2016 Sabrine -helt så nemt er det ikke, for i mange skove må man ikke køre bil men gerne ride smiley

Men ellers enig -cykelsstier er ikke til heste, heller ikke i et boligkvarter, hvor der ikke kører biler.
    I skoven er jeg aldrig stødt på cykelstier bortset fra MTB-stier, og dem ville jeg afholde mig fra at ride på.

• #6   21. dec 2016 da er mange skove hvor man slet ikke må ride. hvor der er ride forbudt. men hvis man tilhører under egen grund skov vej er det godkendt men på en grund og vej som disse du viser må desværre ikke rides på hvis de er til cykel sti http://www.rideforbund.dk/KlubogBredde/Sikkerhed/Sikkerhed%20i%20trafikken.aspx

• #7   21. dec 2016 Altså jeg tænker bare generelt på "asfalterede stiger" som ikke ligger ved en vej. Ikke nødvendigvis igennem skov

• #8   21. dec 2016 Michelle:

Ja men så der også skiltet med det. smiley

Mit var rettet mod spørgsmål som må jeg ride på stier (ikke skiltet med hest), som TS efterspørger.

• #9   21. dec 2016 Malle:

Hvis der ikke er skiltet med hest tilladt og der ikke må kører biler, så må du heller ikke ride der. Og så det ligegyldigt om det er asfalteret eller ej.

• #10   21. dec 2016 Jeg er ikke sikker på hvad reglerne er, men vejene ude ved mig er ret trafikerede, og folk kører rigtig stærkt. Vi rider på cykelstien der ligger op ad vejen med en græs rabat, og der er aldrig klager over det. Derudover rider vi på de små asfalterede stier til cykler igennem byen. Jeg oplever folk meget mere sure hvis man rider på vejen end på stierne ude hos os... Måske er det helt forkert, men det er sådan vi gør, bor godt nok i en lille landsby, men der har aldrig været klager...

• #11   21. dec 2016 Sabrine -der er MASSER af steder hvor du ikke må køre bil men gerne må ride (eller køre hestevogn) selvom der IKKE er skiltet med hest/ridning tilladt. Det gælder f.eks. rigtigt mange statsskove (bl.a. her hvor jeg bor -med undtagelse af en håndfuld stier, hvor der er skiltet med ridning forbudt, må der rides over det hele. Der må ikke køres bil).
    Også militærområdet i nærheden af hvor jeg bor, er lukket for kørsel med bil, men der må (de fleste steder) gerne rides.
    Stranden er endnu et sted, hvor man mange steder må ride (med visse restriktioner), men ofte ikke må køre bil.

Så ude i trafikken skal man færdes som var man i bil ja. Men i skove/naturområder er det altså ikke helt det samme. Og færdelsloven gælder da heller ikke alle de steder, hvor vi rider vores heste.

• #12   21. dec 2016 Jamen så det jo også skiltet med det et sted. Måske ikke ved indgangen men regelsættet for benyttelse af statsskove, samme med strande osv. smiley

• #13   22. dec 2016 Sabrine -nej, der er skiltet med at man ikke må køre. Ikke at man gerne må ride. Men det må man altså (medmindre der er skiltet med man IKKE må det)

• #14   22. dec 2016 Men i reglerne for brug af skoven står der formentlig ridning er tilladt.

Hvis det ingen steder står så må du jo ikke ride der uden at have fået lov af en som står med ansvaret for skoven.

• #15   23. dec 2016 Sabrine - nu tænkte jeg så lige på statsskove hvor der jo ofte er skiltet med at man ikke må køre med bil, men kun skiltes med ridning, hvis der er tale om ridestier, men også i private skove (over en vis størrelse) må man færdes på stierne (også til hest), såfremt der da ikke er skiltet med andet.
    Min pointe er: At en bil ikke må være der er ikke automatisk = at en hest ikke må det. Heller ikke selvom der ikke særskilt er skiltet med at heste gerne må være der.

• #16   23. dec 2016 I forhold til at færdes i trafikken mener jeg nu det er en fin nok huskeregel medmindre andet er angivet.

Tænker ikke skov som i trafikken og der bør man desuden sætte sig ind i reglerne for brug herfor inden man overhovedet rider ind.

Kommentér på:
Regler i trafikken? For ridning

Annonce