{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.264 visninger | Oprettet:

Kørsel med andre heste+ økonomisk gevinst {{forumTopicSubject}}

Har lige bestået trailer kørekort i dag. Da jeg kom til at snakke med en anden pige og min kørelære om transport af heste.
Må jeg godt køre med min veninde hest når den skal op på efterskolen?
Og så sagde min kørelære at jeg faktisk ikke må køre min hest til f.eks et stævne og så vinde få en præmie og så køre hjem med hesten igen fordi der er noget med økonomisk gevinst.
Jeg må heller ikke køre min hoppe til hingst og så køre hjem med den igen hvis den er i fol.

Min kørelære sagde at jeg skulle have en bestemt kursus for at jeg måtte dit ting?

Er det rigtigt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørsel med andre heste+ økonomisk gevinst
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #1   27. aug 2012 muligvis, da der indgår penge i det (som f.eks. erhverv). men er ikke helt sikker. Men det skulle sådan set ikke undre mig.

• #4   27. aug 2012 Man må i hvert fald ikke køre med andre heste end sine egne - det udløser en stor bøde. Kun erhvervsdrivende med særlig tilladelse må køre med andres - og det er jo så også derfor, man ikke må tjene penge på at køre med heste som privat. Meeeen...om man ligefrem kan tillade sig at kalde det "erhvervsmæssig fortjeneste" fordi man har fået en rød roset og et gavekort i præmie, det tvivler jeg på. Og jeg ville nok heller ikke skilte med det, hvis jeg blev stoppet. Men ring til DRF - de burde have styr på det. Den med at have ifolet sin hoppe og selv hente den, forstår jeg ikke. Det giver ingen mening.

• #5   27. aug 2012 Det er rigtigt nok, at man skal have et bestemt kursus for at måtte køre med andres heste. Så vidt jeg ved er det et AMU-kursus, som tager en eller to dage og vist koster omkring 500 kr.

• #6   27. aug 2012 Du må godt køre til stævne med din hest og til hingst... Det er hvis du er professionel eller momsregistreret at du skal have et transportkursus..( eller vognmand, som jo har hængerkort..han skal have transportkursus for at køre med heste)
    Du må godt køre med andres heste, hvis ejer er med i bilen...og der ikke er økonomisk gevinst ved det..ejeren af hesten må godt betale benzinen men ikke leje af trailer og chauffør..
    Men der er en regel omkring afstanden som jeg ikke helt kan huske....altså begrænsning for hvor langt du må køre...

• #7   27. aug 2012 65 km max

• #8   27. aug 2012 Det vil sige jeg må ikke som privat person køre min veninde hest op på efterskolen (over 65) km ? Heller ikke hvis hun sidder i bilen sammen med mig?

• #9   27. aug 2012 Politiet kommer i hvert fald ikke efter dig hvis du kører med andres heste, så længe det ikke er økonomisk virksomhed, dvs der må ikke være penge i det for hverken dig eller ejeren af hesten.

Da vi var til Roskilde Dyrskue tidligere i år kørte min far og jeg med min mormors to ponyer, min far har kun trailerkort - intet kursus, min mormor var ikke i nærheden endsige i bilen, vi kørte 100 km med dem, og alt dette er noteret og meddelt politiet da vi ankom til pladsen, og så længe det ikke var med profit for øje og der var styr på bilen, hestepas og trailerkort og sådan så var der intet problem.

• #10   27. aug 2012 Du må kun køre med andres heste hvis ejeren og passet er med brunget, ellers må du ikke køre med en andes hest.
    Du må gerne køre dine heste til hingst, stævner osv. Så længe det er 100 % privat.
    Reglerne som er skreven er mere eller mindre påpeget erhversmæssigt kørsel.

Er du itrivel, så ring til Landbrugsministeret og stil dit spørgsmål og få et 100% korrekt svar smiley

• #11   27. aug 2012 Jeg siger mange tak for jeres hjælp:-) Tror jeg er ved at have styr på det:-)

• #12   27. aug 2012 http://www.hestegalleri.dk/forum/generel-diskussion/833010-maa_man_koere_med_andres_heste_

læs denne tråd smiley
    Du må køre land og rige rundt med alle de heste du vil.
    Eneste krav er PAS (ejer behøver ikke med, men er en god ting) og at der ikke er økonomisk gevinst ved det smiley

• #13   27. aug 2012 DRF har ikke skreven reglerne om kørsel af heste, de har svært ved at redegør for dem. Derfor anbefaler DRF at man ringer til Landbrugsminiseret, for at få 100% rigtige svar, da der er forskellige tolkninger på de nuværende skrevne regler smiley

Men du må køre med andres heste hvis du har ejeren og passet med i samme bil smiley

• #14   27. aug 2012 Dressur Hesten
    Ejer behøver ikke være i bilen, men anbefales, men ikke et krav
    Har det fra landbrugscenter, da jeg skrev til dem

• #15   27. aug 2012 Lene O : Beklager man Pas er ikke nok hvis du køre med en hest du ikke ejere, det kan du få bekræftet ved at ride miniseret op, som jeg selv har gjort smiley Og ejeren skal være med smiley

Så har vi åbenbart fået noget forskelligt at vide, miniseret siger at ejer skal være med i bilen.
    Jeg fik oplysningen i Juli 2012

• #16   27. aug 2012 ved ikke hvornår reglen er fra, men jeg fik sådan af vide i feb 2012

• #17   27. aug 2012 Altså, som sagt, vi blev tjekket af politiet da vi kørte ind på Roskilde Dyrskueplads med to ponyer som ikke tilhørte os, og vi fik ikke nogen bøde, ikke nogen påtale eller noget som helst, jeg har svært ved at tro, at de politifolk der står og tjekker ALLE der kommer ind med hest til dyrskuet, ikke skulle være bekendt med reglen om at du ikke må køre med andres heste medmindre ejeren er med i bilen. Jeg tror altså ærlig talt ikke den findes når det gælder privatkørsel - og jeg har intet kunne finde om den pågældende regel i nogen officiel gengivelser af regler for transport af heste.

Men ring til politiet og få fat i deres ansvarlige for det, eller evt landbrugsministeriet.

• #18   27. aug 2012 personligt ville jeg da ønske at reglen var at ejer skulle være med i bilen..det forhindre da tyveri... men generelt er der en del forvirring omkring trailerregler, fordi "man"blander vognmandsreglerne ind i det... mit råd er at du orientere dig i din politikreds.. og stiller konkrete spørgsmål udfra lovgivningen, så det ikke bliver gætterier ....

• #19   27. aug 2012
    Der står INGEN steder i loven at man ikke må kører med andres heste, har gloet diverse styrelser osv. igennem for at finde det.

Det eneste jeg kan finde er at man ikke må transportere en hest i økonomisk øjmed uden certificat og det har de skrevet hvad er.

Så jeg vil mene at hvis man printer loven ud og har den med for at være på den sikre side + har styr på pas mm. så kan man ikke sigte folk for noget der ikke står i loven.

• #21   27. aug 2012 Kan godt være det er lavet om, men i 2010 lærte jeg at du ikke må køre med din egen hest uden certifikat hvis den "på turen" bliver øget i værdi, og det gør den jo fx når den har været ved hingst vil de fleste vurdere? Men ja det er en jungle så skal ikke kunne sige om det stadig stemmer.

• #22   27. aug 2012
    Dansk rideforbund og etellerandetstyrelsen har lavet nogle "guide" lines for hvornår det er hobby og hvornår det er økonomisk øjemed smiley

• #23   28. aug 2012 Ring til Amu syd, det er der du kan tage et kompetancebevis for at køre med heste eller husdyr. Spørg efter Johnny, det er ham der underviser, han har tjek på reglerne, så du ikke risikere en træls bøde.

Det er eks. ulovligt når folk herinde reklamere med at tilbyde at transportere andres heste til billige penge, hvis de ikke har en vognmandstilladelse, kompetancebevis, og vist nok også en godkendelse fra fødevarestyrelsen.

Kommentér på:
Kørsel med andre heste+ økonomisk gevinst

Annonce