Tilridning: når man gør det rigtigt! :) {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Lige en lille update omkring projekt tilridning af Tígull, min 4-årige islændervallak. Jeg har selv avlet ham, og derfor fulgt spændt med i hans udvikling, og ventet til jeg kunne tilride ham.
Han fik for første gang hovedtøj på, da han var 2 år, som ca. 3½ begyndte jeg at arbejde med ham fra jorden, hvor han også havde sadel på. Jeg har derefter været oppe på ham en håndfuld gange, hvor jeg blot har siddet, fordi jeg kunne (fordi han er meget rolig og god i hovedet).
I tirsdags besluttede jeg mig så for, at jeg ville begynde at arbejde mere målrettet med ham, så han var ryttervant og styrbar i skridt, trav og galop til efteråret. Arbejde ikke med ham i mere en 20 minutter - først longe og derefter kravlede jeg op. Til at starte med virrede han med hovedet og var forvirret over, hvad det nu egentlig var, jeg ville. Men efter kort tid, kunne jeg med ben og let tøjlekontakt styre ham både til højre og venstre, og stop-knappen fungerede også næsten
I dag gik jeg så videre. Han havde heldigvis ikke glemt, hvad jeg ville, og uden at ha' ham i longe først, satte jeg mig op. Da jeg nu vidste, at han forstod, hvad jeg ville, begyndte jeg at arbejde meget, meget lidt med tøjlen, om minsandten om han ikke begyndte at søge rigtige fint ned, gumle på biddet og "koncentrere" sig om at arbejde for mig.
Han var SÅ dygtig, og det er virkelig den fedeste fornemmelse, når det man gør, er det rigtige, og ens kære hest forstår, hvad man vil. Jeg vil ham kun det bedste, og det skal selvfølgelig foregå i hans tempo, men kan næsten ikke vente med at gå videre, efter 2 x succesoplevelse
Hvis I har nogle gode råd, øvelser eller andet, som I synes, jeg skulle prøve, modtages de med kyshånd.
maj 2008
Følger: 114 Følgere: 105 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 98
dec 2004
Følger: 46 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 173 Svar: 1.904
Skal måske også lige nævne, at det er første gang, jeg gør det helt fra bunden selv. Har været med til at tilride hans mor, og vores anden hoppe, Perla, var også ret rå, da vi fik hende
Har dog redet siden jeg var 6, og islænder siden jeg var 11. Fylder 20 til august
jun 2010
Følger: 60 Følgere: 55 Emner: 28 Svar: 191
Dog har jeg ikke helt selv tilreden ham, men han har været i tilridning et sted - selvom man alderede kunne side på ham, da jeg sende ham afsted.
Men tillykke med hvor fodt det går med din
maj 2008
Bare husk på at du absolut ikke må longere mere end det. Der er så mange som begår den fejl i dag. Både os mennesker og alle dyr lære ikke imens de er trætte, og longe arbejde må ikke undervuderes da det er hammerende hårdt. Så bare lige 2, 20 meter volter på hver side er nok bare det bedste :o) held og lykke med det !
jan 2009
Følger: 196 Følgere: 183 Heste: 4 Emner: 227 Svar: 2.600
dec 2004
Følger: 46 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 173 Svar: 1.904
@Grevelodden: jeg er skam meget påpasselig med ikke at gå for hurtigt frem. Ved ikke, om du, når jeg skriver 'longere', forestiller dig, at jeg spænder hesten ind i diverse indspændingstøjler og tvinger den op i et tempo, hvor den ikke kan følge med. Det gør jeg ikke, hvis du eller andre skulle være i tvivl! Han går i en forholdsvist lille volte om mig, igen selvfølgelig kun i skridt, og jeg gør det mest af alt for at finde ud af, hvilket humør og energi-niveau han er i. Kender ham jo ikke så godt som ridehest endnu Og de 5 minutter, jeg skrev om tidligere, er i alt. (ikke 5 min på højre og så 5 min på venstre..)
Men mange tak, jeg glæder mig til at arbejde videre med ham!
maj 2008
Den har jeg fra det opstaldningsted hvor min hest står i tilridning & uddannelse, samt min gamle træner !!
Tilridning: når man gør det rigtigt! :)