{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.336 visninger | Oprettet:

Hvordan venter man? Tilridning {{forumTopicSubject}}

Jeg har mig en skøn skøn frieserdulle på 2,5 år, og har nu haft hende i et års tid.

Min plan med hende har hele tiden været ikke at tilride hende før hun er 4. Hun skal være klar både fysisk og psykisk, og så har jeg hørt at specielt friesere har godt af at vente, nogle siger endda at de skal vente til de er 5
Men i hvert fald. Hun får lov at stå til hun er 4.

Jeg har hele tiden tænkt at det ville være en smal sag at vente til hun er 4, fordi det for det første er for hendes bedste, og for det andet fordi jeg har min pony at ride på.

Men det er slet ikke tilfældet! Der er SÅ mange der kommer med den der "Nå, men nu er hun jo snart 3, skal hun så tilrides?", og jeg har bare lyst til at skrige JA, men det kommer jo ikke til at ske.

Og det hjælper ikke at træne hende, for jo mere jeg gør det, jo mere piner et mig, at jeg ikke bare kan sætte mig op. Og den eneste der bremser mig er jo faktisk mig selv.

Det piner mig at se andre ride dressur, ride en samlet hest, ride akademisk. Gøre alle de ting som jeg har planlagt med hende. Planen med hende er at hun skal blive min akademiske dressurstjerne, og gerne (nu drømmer jeg stort), komme til at gå den høje skole.

Det piner mig så meget at det næsten gør helt ondt. Det kribler og krabler i mine fingre, for at finde ud af hvad det er for en hest jeg har med at gøre, mærke hendes helt utrolige gang og i det hele taget bare "smelte sammen" med hende, på en anden måde end det vi allerede gør.

Ved egentlig ikke helt hvad formålet 100% var, det er jo et luksusproblem, og nok egentlig bare tuderi, men derfor synes jeg stadig det er svært!

Så hvordan pokker gør I andre, når I skal vente på at jeres skønne dyr bliver klar?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan venter man? Tilridning
  • #1   6. dec 2013 Åh, jeg føler med dig selv om jeg ikke har oplevet problemet smiley

• #2   6. dec 2013 Du ville da sagtens kunne gøre hende ryttervant og så opbygge muskler på hende samt lave alt det grundlæggende fra jorden til akademisk dressur? i det år du skal vente endnu før hun skal "tilrides" ? smiley

altså bruge det sidste år på at forberede hende? smiley

• #3   6. dec 2013 Har selv en hoppe på 2½år, hun er ½frieser ½ DV, hun bliver gjort ryttervant til sommer, og så får hun en voksepause.

Men det kribler også på mig, man glæder sig til det bliver forår smiley

• #4   6. dec 2013 Da min irish cob skulle tilrides var der et helt år jeg ikke red for min mors islænder vil jeg ikke ride og min anden irish cob var jeg bange for. Men grunden til jeg kunne vende er at jeg har angst så være endeste gang jeg tænkte "ny hopper jeg op" kom min angst og sage "NEJ"

men jeg har ikke tilredet min hest selv. det har shane mosele gjorde

• #5   6. dec 2013 Føler med dig, har selv ventet på at min egen unghest var klar, vente tiden er såå laang, men det er så fed en følelse når man så endelig sidder på sin hest smiley

• #6   6. dec 2013 Hvor er han bare fin smiley kan godt forstå du syntes det er svært

• #7   6. dec 2013 jeg ville absolut ikke gøre hende ryttervant før 4års alderen!! der er SÅ mang friesere der blir smadret pga kriblen og krablen.. smiley
    Du må bide det i dig..
    min egen hest var heldigvis tidligt klar.. så hun blev tilredet som 3års.. smiley at jeg så har fået tilredet hende heeeeelt forkert og nu skal skille hende ad for at starte forfra.. er så en anden ting.. -.- LYT ALTID til din mavefornemmelse.. det gjorde jeg ikke.. og blev undervist forkert, og har derfor tilredet forkert.. :S men men men.. vi er på rette vej nu.. smiley

• #8   6. dec 2013 Fjordaraberen: Der er helt sikkert en masse ting hun kan lære - og jeg er så småt i gang.
    Hun er sadeltilvendt, og er i gang med at installere noget tøjle på hende til groundwork, og arbejde i lange liner.
    Men som skrevet gør det bare min lyst større. Jeg synes dælme det er svært.

Missen: Hun bliver ikke hverken ryttertilvendt eller tilredet før hun er 4. Jeg vil netop ikke ødelægge hende grundet min utålmodighed, men derfor synes jeg dælme stadig det er svært smiley

• #9   6. dec 2013 Puh, godt det ikke er mig. Den er godt nok lækker.. smiley

• #10   6. dec 2013 Amanda, mange tak smiley

• #12   6. dec 2013 Lav alt jord arbejdet i den akademiske verden med hende.
    Så hun kan alle side bevægelser obs i både ground, hand og longe work.
    Det er planen med min 2 1/2 års.
    Jeg syns bare det er lækkert at når jeg så endelig skal op på hende så kan hun alle signalerne.
    Min mor har en 4 1/2 års som der stadigvæk ikke er tilredt, hun får rytter på engang imellem også træner vi ellers bare jord arbejdet, tag det stille og roligt.

Men ellers gå en masse ture i forskelligt teræn.

Alt godt kommer til den som venter smiley :D smiley

• #13   6. dec 2013 jeg nød de 2 1/2 år jeg ventede på baby.. det er tiden værd! smiley og jeg havde endda ikke andet at ride på smiley

• #14   6. dec 2013 Lækker hyps smiley men frisere er nu ikke senere klar end andre heste, alle heste udvikles (knoglemæssigt ens..
    En del eksperter taler for at det der styrker hesten mest er begyndende træning og rytter tilvænning som 2½-3 års (men vi snakker helt roligt for løse tøjler og bare finde balancen + stop og gå og drej og mest ride lige ud ingen små volter)..
    Med mindre hesten ikke er klar til nyt i hoved eller er vokset fra hinanden er der intet grundlag for at det er bedre at vente til de er 4+ år..
    Det farligste i heste træning er at gå for hurtigt frem, altså bede om øvelser, små volter og samling efter kort tid, især hvis folk venter med at tilride til sent og så tror de kan alt nærmest fra start fordi nu er den jo snart 5 år..

• #15   6. dec 2013 Lotte: Jamen jeg har også en ambivalent følelse omkring det. For jeg kan ikke forstå hvor min lille baby er blevet af, nu er hun jo snart en stor dame - og en rigtig teenager. Men omvendt, er det jo også for at få et ridedyr at jeg har hende. Så jeg synes godt nok at det er svært smiley

Majken: Prøver så vidt muligt at gå ture, men jeg har desværre kun mine 2 gående sammen, og min pony går bananas når jeg tager hende fra smiley Så jeg kan ikke gå uden at tage ham med.
    Prøver dog at finde en opstalder, men det er lettere sagt end gjort.

Signe: Mange tak, synes også selv hun er ret lækker smiley
    Njaa, jeg ved godt der er forskellige meninger om, hvorvidt friesere er anderledes end andre.
    Jeg har bare altid lært at især friesere og islændere har godt af at vente, så det går jeg efter. Tror ikke det skader hende at vente, så længe man selvfølgelig så ikke har for travlt når man endelig kommer op som du skriver.
    Men det er nu heller ikke min plan - alting skal tages i hendes tempo smiley

Hvor blev denne baby af? smiley

profilbillede
  • #16   6. dec 2013 Jeanette: Det handler nu ikke om meninger, det er bevist at knoglernes vækslinier lukker ens (dog lidt senere for meget store heste og lidt senere for hingste/vallakker end hopper) så det er nu fakta smiley
    Men som du skriver, så længe man er bevist om at tilridning tager langt tid uanset hestens alder og at man ikke venter alt for sent (for så tror jeg ikke det er til fordel for hesten) så tror jeg bestemt heller ikke det skader..
    Der er bare ingen grund til at vente fordi man tror at man "skal" smiley
    Har selv en "baby" på 1 år og 8 måneder.. hun skal nok så småt igang om 1-1½ år alt efter min tid og om hun er klar smiley

• #17   6. dec 2013 Signe: Jeg tror nu egentlig kropsmæssigt (uden at kalde mig ekspert) at hun er okay klar til rytter, hun sidder umiddelbart ret godt sammen når man tager hendes alder i betragtning. Dog er hun stadig lidt høj bagtil til tider....

Men jeg er ikke sikker på at hun psykisk er klar til en rytter. Hun er helt bombet efter bare 5-10 minutters træning.

• #18   6. dec 2013 Min basse startede jeg på som 4 års og jeg sprang på ham for først gang i går og han er nu næsten 6.

• #19   6. dec 2013 Jeanette: Ja de skal være klar psykisk og det kan man som ejer bedst selv mærke smiley

• #20   7. dec 2013 har ventet 1 år og 2 måneder forstår dig! fik min som ½ års!
    Der er laaaaaang tid igen, og jeg nyder bare tiden med ham, den er gået meget hurtigt ind til videre smiley

• #21   7. dec 2013 Kan du ikke ride på din pony?

Jeg har min plag med som hånd hest? Og ellers så tar jeg en hest i hver hånd. Så bliver de begge rørt.

• #22   7. dec 2013 Majken: Jo jeg rider også på min pony.

Og jeg går også ture med dem begge - en i hver hånd. Jeg har bare ikke så mange steder at gå hen, fordi det ligger lige ud til en stor vej. Så det kan godt nogle gange være vanskeligt at skulle gå med 2. Men jeg forsøger.

Og så vil jeg helst heller ikke gøre hende for afhængig af min pony... HAr ikke lyst til at stå med samme problem med hende nemlig smiley

• #23   7. dec 2013 Ved præcist hvordan du har det. Går også og venter spændt på min shirepige på 2,5 gider blive gammel nok til rytter.
    Starter med hende når hun bliver 4. Indtil da bliver hun tikørt, så det går vi så småt og sysler med nu smiley

• #24   7. dec 2013 jeg har lige fået min første plag hun bliver dog 2 til næste år, og jeg er såå spændt.. hun er absolut drømmestjernen der kan/skal føre mig videre, men jeg kender os følelsen. Jeg har dog kun ejet hende i knap en måneds tid, men jeg glæder mig.. hun er så sød og på søndag får jeg hende hjem på den nye gård vi har købt sammen med min absolutte soulmate cherif. smiley
    Jeg ville nok bare træne en masse med hende, gå en masse ture, træne hms med presenninger osv... og bare glæde mig over at når dagen kommer dertil hvor jeg skal på ryggen af hende, så bliver det bare det bedste der er sket længe... altså at ventetiden rent faktisk har været det værd.. smiley

Min bliver dog tilredet som 3 års:)

Kommentér på:
Hvordan venter man? Tilridning

Annonce