{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
901 visninger | Oprettet:

Tilridning? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Sagen er den at jeg er i gang med at tilride en skøn ponydreng. Det er første gang at jeg tilrider en hest og har et lille problem:
Han er ryttervant og jeg kan ride skridtgang med sadel og stigbøjler. Han siger ikke noget til at jeg blidt rør ham med schenklerne men han går ikke fremad. Da han i starten bukkede når jeg rørte ham med benene, lærte jeg ham fremsignalet "kom" og så den der "gå fremad"-lyd. Det reagere han fint på, det kan dog glippe. Men nu er vi jo klar til at gå et skridt videre og han skal selvfølgelig lærer at når jeg klemmer med schenklerne, så skal han sætte farten op. Men jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal gøre det? Skal jeg bare give ham det nuværende fremsignal og så samtidig klemme med schenklerne og håbe på at han lære det på et tidspunkt? Er der andre måder?

Så har den lille mand også ret dårlig balance og det fører til en del slingren når jeg rider. Det er ret så ubehageligt at sidde på ham når han slingre sådan. Har i nogle ideer hvordan jeg kan styrke balancen? Det skal helst være noget man kan gøre på banen/i ridehus smiley

På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning?
  • #1   10. feb 2015 Kan en underviser ikke hjælpe dig? smiley
    Når det er første gang du tilrider en est bør der være en underviser inden over som har styr på tilridningen smiley

• #2   10. feb 2015 Jo har også tænkt på underviser men ville gerne høre jeres ideer først smiley

• #3   10. feb 2015 Jeg tænker det bliver svært at tilride en hest uden hjælp - det ville jeg da ikke stå med i hvert fald hvis den fik indlært noget totalt forkert fordi rytteren ikke helt ved hvad han/hun laver (ikke at du ikke ved det men det er der jo nogen der ikke gør smiley det kan jeg ikke vide smiley )

Den underviser vil nok også kunne hjælpe i fremtiden smiley

• #4   10. feb 2015 Det med han slingrer, sådan er det bare med unge heste, der er i gang med at starte karriere som ridehest.. smiley Det er bare træning og masser af støtte om hesten.

Ville få en på jorden til at hjælpe dig med at drive den i trav, så du ikke kun er afhængig af dine ben, men derimod kan bruge en meget mindre hjælp og så have en drivende hjælp fra jorden.. På den måde kan du langsomt, bruge mere og mere ben, og mindre hjælp fra jorden..
    Højst sandsynligt når først han fanger hvad han skal, så skal du ikke bruge benene ret meget sammen med..

En fordel kan være, lige når han er ved at slå i trav, så siger du "trav" eller "traveeee" og ros og sig ikke mere når han slår i trav, og igen brug kommandoen "skridt" / "skridtee" når du skal fra trav til skridt.. på den måde får du nogle kommandoer på, der gør det lidt lettere i overgangen..

• #5   10. feb 2015 En god idé er at lære dem kommandoerne i longe uden rytter. dette kan du koble på dine signaler fra jorden, for det er ganske klart at han ikke ved, hvad et klem med benene betyder.
    Balancen kan du træne ved at trække ture i bakket terræn, men også over bomme i longe. Det var blot et par eks. Men at den slingre lidt skal du ikke tage så tungt. Det er jo også nyt for ham og skal lære at balancere sig rundt med en rytter på. Sørg for at sidde så roligt og korrekt som muligt, så du ikke forstyrre ham mere end højst nødvendigt.
    Dernæst er en underviser aldrig en dårlig idé

• #6   10. feb 2015 Har en der er "dygtigere" med når vi går næste skridt. Stemmekommandoerne vi jeg helt klart træne og bommene kommer nok snart i brug smiley

• #7   10. feb 2015 når jeg tilrider, har jeg fra jorden lært hesten alt det man kræver af den fra ryggen.
    Min erfaring sir at det med at klemme med benene ikke altid er så nemt for hesten, når den skal lære at trave under rytter.

(jeg har aldrig haft hjælp fra en på jorden, men det kan man selvfølgelig, for så kan jord personen longere hesten, og du giver så signalerne oveni longering signalerne. På den måde "overlapper" dine signaler til sidst longerings signalerne, og så kører det smiley )

MEN uden hjælp, ville jeg lære hesten at trave frem for en "tapning". Du lærer altså først hesten, (fra jorden hvor du går ved siden af den), at gå frem i trav, ved at tappe enden af et reb rytmisk bag det punkt hvor schenklen ville ligge.

Men det er ikke nemt, man skal virkelig vide hvad man laver, og gerne have øvet sig på en uddannet hest smiley
    Så jeg ville nok vælge metoden med en 2, person fra jorden. smiley

• #8   10. feb 2015 Altså godt at få en underviser eller arfaren til hjælpe. :))
    Men har hørt at det vist skulle styrke balancen meget at ride/trække i dette tilfælde op og ned af bakker.

• #9   10. feb 2015 Jeg bruger samme metode som Mia B. Min har lige fået konstateret KS så har ikke været på ryggen endnu.. Men hun kan signalet til fulde fra jorden af.
    Derudover så skal du nok have dine ben lidt tilbage, så de ligger tæt ind til hesten, og du har en lige linje mellem skulder-hofte og fod.
    Hvis du holder din fod lige (som hvis du stod på jorden) så får du også selv en bedre balance, og hesten lærer at det er okay at dine ben ligger op af den. Senere hen kan du så begynde med små klem smiley

Kommentér på:
Tilridning?

Annonce