Når man sender en hest i tilridning! {{forumTopicSubject}}
Hej piger! (og drenge, hvis der skulle være nogle!)
Min hest skal sendes i tilridning efter nytår, og måske først lidt senere, da jeg tror hun vokser lidt! Jeg har lige lidt spørgsmål omkring dette. Det er følgende spørgsmål:
- Har du/I de bedste erfaringer med at have hesten tæt på jer, altså indenfor en hvis radius, så man kan se hesten hverdag?
- Hvad skal der med, når man sender den afsted, udover sadel og hovedtøj (og selvfølgelig soigneringsting)? - gamacher, bandager eller?
- Er det ligemeget om det er en berider, beriderelev eller bare en dygtig rytter?
- Aldersgrænse? - en under 18, får selvfølgelig IKKE lov ;-).
Er der andet jeg skal vide?
Mvh mariA.
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 411
Hvad der skal med er det tilrideren der bestemmer. Jeg har kun min trænse der oppe, for alt andet har de der selv.
Så længe det er en dygtig rytter så gør det intet hvad for en uddannelse rytteren har.. Men pris stiger self i tagt med uddannelse/erfaring..
Men om du vurderer en berider burde du altså finde en NU, om du vil ha den over nytår. De fleste dygtige har fullbooket stald nu frem til over sommeren, for folk begynder å booke til championater etc.
maj 2011
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 1 Emner: 23 Svar: 225
Når min Duné skal tilrides gør jeg det selv, sammen med en ridelærer/tilridder der kan guide mig. Tror man får det bedste bånd til hesten på den måde
jun 2007
Følger: 157 Følgere: 151 Heste: 1 Emner: 81 Svar: 1.030
Sørg for at finde et godt sted hvor den oz kommer meget på fold om dagen hvis den gør det nu
Tror det er ligemeget om det er en berider eller bare en dygtig rytter, bare det forgår på hestens primisser og dens tempo
maj 2011
maj 2011
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.374
Hvorfor tager man ikke sin egen sadel med?
jun 2007
feb 2009
maj 2011
Men det er jo forskelligt hvad man vil, men hvis det var mig ville jeg hvertfald derhen hver dag og tjekke op om hesten.
Og læse nøje om stederne evt. Spørger herinde om
Nogle erfaringer med de steder.
feb 2009
Prisen er ikke altafgørende!
- Når i har sendt jeres heste afsted, hvad har de så kunnet?
feb 2009
jun 2007
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 411
"og beridern rider uden spore pisk og for åbne døre"
Hvorfor skal berideren ride uden spore eller pisk? Det er altså nogen der kan å ride med pisk og sporer uden at det er mishandling......
MariA: Tja, du kan da godt spørge der, men tvivler på at de har nogen interæsse, for de går der kun i nogen måneder før de skal ud i praksis i 6 år. Den tid de er på skolen er det kun normal "dyreplejer" uddannelse, for det er opptagskrav til berideruddannelsen.
Findes det ingen stalder med beridere, hvor de tager ind praktikanter, hvor du bor?
feb 2009
Altså, min hest skal bare kunne rides i alle gangarter.
Hun er sadel og trensevant når hun kommer afsted, så de ikke skal bøvle med det!
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
feb 2009
feb 2009
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 349
mar 2008
Følger: 66 Følgere: 65 Svar: 271
Når jeg tager heste/ponyer ind i tilridning, så siger jeg gerne til folk, at de bare kan komme OGSÅ uanmeldt, og det MENER jeg .
Hvis folk gerne vil overvære træningen , så bliver det jo selvfølgelig efter aftale og ikke altid , når folk lige kan .Men er da så fleksibel at man kan rykke træningstidspunkt/dag .
At folk kommer og kigger til deres hest dagligt har jeg intet problem med , men jeg ville nu nok betakke mig for at ejeren skulle overvære træningen hver eneste dag ( arbejder med hesten 5 dage om ugen) .
Hvordan det går, og hvor langt den når ( hvad den kan ved hjemsendelse), kommer jo helt an på, hvor meget den kan i forvejen, hvor den er af sind( temperament) og ikke mindst ridelighed ,
Men de fleste kan efter 2 mdrs træning stiges op og af på , sættes igang,stoppe, dreje og gå i alle 3 gangarter , Hvis den er sød , og har nemt ved det, så kan den ofte også gå til biddet , gå over bomme på jorden, løsspringes, måske en kort tur i terrænet osv.
Mht udstyr med så foretrækker jeg at folk har en trense, 2 grimer, diverse dækkener og evt klokker med .
Sadel , der vil jeg, som andre, foretrække mine egne .
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 269
Normalt bestemmer ejer selv hvad de sender med. Hvis de gerne vil sende en sadel med er det helt ok, egentlig synes jeg det er ret fornuftigt, da jeg jo så kan gå ud fra at den er rimelig tilpasset. Men eftersom at hesten ændrer form i løbet af hele tilridningsperioden er det ikke nødvendigvis den der bliver ved med at passe.
Hvor du kan sende den hen, kommer jo meget an på hvor langt du er villig til at din hest er væk fra dig. Jeg bor i Randers og har haft heste inde fra både Herning og Ålborg.
Under alle omstændigheder er det altid en spændene periode når vores "kære små" skal rides til, så held og lykke med det!
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
mht sadel, så synes jeg det er svært....netop en dårlig tilpasset sadel kan være med til at give hesten en dårlig oplevelse med tilridningen..men samtidig så ændre hesten sig jo også undertilridningen, så en tilpasset sadel passer sikkert ikke hele forløbet og som de andre også er ind på, så sidder man som beridder/tilrider bedst i sin egen.. synes du må gøre det op med dig selv, når du har valgt sted, hør hvad de mener og så træf din beslutning derud fra.. husk det er dig der bestemmer om du vil bruge din egen sadel..du er kunde... og vil stedet ikke være med til det så er der andre steder...
feb 2009
Altså, hesten vil kunne tingene hjemmefra. Sadel - trense - rense hove og sådan
maj 2007
Så er den i hvert fald ryttervant i alle tre gangarter. Så kan man jo se om man er nået længere end det hvis hesten har været medgørlig.
mar 2008
feb 2009
Så er spørgsmålet hvor det skal være
mar 2008
Det er jo vidt forskelligt hvilke metoder folk bruger og hvad deres priser er.
Men et sted og starte er vel at sætte en søge annonce ind og så se hvad du får af svar !
Men husk at spørge , hvad deres principper er osv.
Måske også noget om foldtider, foder osv .
feb 2009
Jeg sætter foldtimer højt, renlig miljø indenfor i boksen - og så en træner der ikke pisker løs på min hest, eller råber af hende
Hun skal være en fremtidig dressur hest, så... men det har vel ikke meget at sige, når hun alligevel ikke skal lærer øvelserne der, eller indspringes, for det er ikke nødvendigt. Men hvis de har tid i de to mdr. til at lærer hende nogle øvelser, så skal de selvfølgelig det.
maj 2007
mar 2008
feb 2009
maj 2007
feb 2009
hvad tilbyder i?
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Men ja han koster jo så også som en beridder. Han har nogle skønne kæmpe bokse, både til egne og de heste han har i ridning. de får alt den foldtid som vejret overhoved tillader.
Virkeligt et skønt idyllisk sted han er lejet ind og har fået op og køre.
Skriv hvis du vil have hans nummer så kan du altid ringe og få en snak med ham.
Eller tage ud og kigge, når han træner sine egne eller dem han har i træning.
Han har intet imod man kigger forbi, men han kører meget ud og underviser, har begrænset plads til heste i tilredning og genoptræning efter skader. Så man kan ikke forvente der altid lige er plads.
Men har du ikke ridehus, vil sidst på vinteren jo være optimalt for dig, så du får den hjem i starten af foråret
feb 2009
Bor i Århus... Så der ville jeg ikke kunne besøge min hest ofte
mar 2009
feb 2009
maj 2007
Jeg har hestene til at stå i Langå i en privat stald. Det ligger ved Randers.
Lige pt har jeg kun en enkelt hest . Men jeg prioriterer meget foldtid. Her i vinterperioden er det selvfølgelig svært, men de står ude fra omkring klokken 8 til mellem 16 og 17.
Der er ridehal med helt ny lækker bund, og selvfølgelig udendørs bane.
For mere information kan du lige smide en PB.
feb 2008
Følger: 41 Følgere: 36 Emner: 31 Svar: 672
Jeg tilrider heste, og har gjort det i mange år! Alting foregår på hestens præmisser - en del arbejde fra jorden og forskellige tillidsøvelser. brug af natural horsemanship og klikkertræning, så det foregår altså lidt på alternativ vis.. jeg er dog dressurrytter, og har fået professionel dressurundervisning i en årrække - jeg er dog ikke konkurrence-rytter (måske lidt på hygge-plan) men udvikler mig kun i dressuren for mig og min hests skyld - stadig på hestens præmisser!! For mig er det vigtigste i tilridningen, at hesten er "med" hele vejen, og vælger at følge mig! Min erfaring er, at det rent faktisk går hurtigere på den måde OG at man på sigt får en tillidsfuld og glad hest
Hvis du leder efter at få tilredet din hest så den er klar til championater er det dog ikke mig.. efter min mening presses alt for mange ungheste alt for hårdt Men du kan få en tillidsfuld og afbalanceret ridehest, som samarbejder når du rider den
mar 2009
nej men de har en del gode links til folk der gør..udfra deres filosofi
Når man sender en hest i tilridning!