777 visninger
|
Oprettet:
Hvad er forfangen? {{forumTopicSubject}}
Jeg er virkelig lost.. Og der er aldrig nogle der har forklaret mgi hvad det er, så derfor spørger jeg nu dumt..
Hvad er forfangen? Og hvordan kan man se det på hesten?
okt 2011
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.187
maj 2008
Følger: 21 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 61 Svar: 706
jan 2012
Følger: 91 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 353 Svar: 2.875
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Men kort sagt, er forfangenhed en væste ophobning mellem hovben og hovvæg, som kan give hovbens drejning.
Lange hove har intet med det at gøre, selv en hest med super flotte hove kan blive forfangen.
Men det har noget med foder at gøre. Nogle heste (bla min egen) bliver forfangen af kløver græs, pga af det høje sukker indhold, nogle pga af overvægt, og nogle som man slet ikke har en forklaring på.
Man ved dog idag, at heste der har været forfangen, ikke ret godt kan tåle havre, foder med højt sukker indhold, og for meget græs. Men det er forskelligt fra hest til hest. Min bliver bla fodret med en ret så god potion havre og byg 2 gange om dagen, og en stor håndfuld foder med et mellem højt sukker indhold (også 2 gange dagligt). Der er nogle der mener at jeg er fuldstændig vanvittig at jeg giver hende så meget havre og det foder hun får, men nu har hun fået det i 4 måneder, så tror da nok hun ville være blevet forfangen igen hvis det var. Til gengæld er der intet døgnfold til hende til sommer, da det højest sansynligt er det sukker/protein der er i græsset hun ikke kan tåle, men det er meget typist for racen at de ikke kan tåle for meget protein, der er bla mange af dem der heller ikke kan tåle wrap, min kan heller ikke, og vores Cruzado vallak kan heller ikke, de får begge protein forgiftning af det.
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Emner: 11 Svar: 31
den bog er god at læse og kan lånes på biblioteket
knus helle
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 12 Emner: 11 Svar: 31
http://www.shop4horses.dk/shop/forfangenheds-guide-233p.html
Hvad er forfangen?