{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad betyder "forfangen" ??
  • #2   19. sep 2011 Ok ....
    Kan det komme ved at den får for meget græs eller ??

For den er kommet på en stor fold hvor der er meget græs nemlig, men hesten er jo ikke så stor ...

• #3   19. sep 2011 Ja, man skal passe på med alt for meget græs

• #4   19. sep 2011 Ja det kan godt komme af for meget græs smiley
    Så hvis der ingen mulighed er for mindre fold kan du købe en mundkurv, så ponyen ikke kan spise så store portioner græs smiley

• #5   19. sep 2011 Jo højere græs jo mindre fruktan (sukkerstof) er der i græsset. Det vil sige at det helt korte græs er det mest farlige for en hest/pony der har tendens til forfangenhed.

Men en sand fold og græs i få timer er den løsning jeg ville vælge, eller mundkurv hvis man slet ikke har mulighed for sand fold smiley

I værste tilfælde kan du risikere at hvis ponyen bliver forfanget at hoven falder af, og der kun er hovbenet tilbage..

• #6   19. sep 2011 Kender ikke så meget til det nemlig ... smiley

Men vil det hjælpe hvis den kommer i stald indimellem ... ??
    Og hvor længe vil i mene den kan stå der nu inden den lige skal lidt ind ?

• #8   19. sep 2011 Camilla M : Det er meget langt græs der er der lige nu ....

Hvad er en mundkurv ?

• #10   19. sep 2011 Det er det korte græs hesten bliver forfangen af, men jeg ville købe en mundkurv til den, for den risikere tilgengæl kolik ved at gå på det høje.

• #12   19. sep 2011 Selvom det er højt græs ville jeg stadig passe på smiley Man vi er så langt henne på året at "krudte" i græsset næsten er væk, men der vil stadigvæk vil være fruktan i.. Der hvor jeg har hest stående er markerne bliver langt om med lav-fruktan græs..

• #14   19. sep 2011 Jeg vil sige Forfangenhed = sukkersyge for mennesker.
    -Min gamle pony fillur, blev aflivet for 2½ år siden pga af det, og han var altid en glad og energisk pony, og der kunne man bare se på ham, at det gjorde ondt, for dagen hvor han skulle aflives lukkede vi ham på græs lige inden dyrelægen kom, og der prøvede han at galoppere, men det kunne han ikke fordi det gjorde så ondt...
    - Men dyrelægen rådede også os til hvis han overlevede at tage mundkurv på ham, for ellers ville der sikkert komme igen, og man skal holde øje med der ikke er for meget fedtkam ved manen...

• #15   19. sep 2011 Det man som oftest gør med heste der skal på græs er, at græsse dem ind, og så sørge for, at de kommer på en fold med langt græs, der ikke er stresset. Når græs er stresset er det fordi det er blevet tygget kort, hvilket betyder at græsset vil vokse sig langt igen for at overleve. Det gør den ved at få en masse sukkerstof ud i bladende. Det sukkerstof kan hestene ikke så godt tåle, så som en løsning kommer man en mundkurv på, og sørger for at græsse ponyen ind. Hvis ponyen ikke før har stået på græs gør man det, at du hver dag tager ponyen i et tov, og står med den 10 min på græs den første dag, 15 min den anden dag, og så hæver du med fem minutter hver dag, til den til sidst kan stå ca. 6 timer uden mundkurv. Så kommer du mundkurven på, som gør, at den kun kan spise 1/2 mængde græs. Det betyder så også, at du kan lade den stå ude dobbelt så lang tid. Så hvis din pony er græsset ind uden mundkurv i 6 timer, kan den stå på græs i 12 med mundkurv. Resten af tiden må den komme på en jordfold, som er en fold, hvor der ikke er plantet græs. Der kan den så få hø at tygge på i stedet for. Og så må du ikke give ponyen rigtigt foder ved siden af, for hvis den bliver for tyk kan det også komme meget nemt. Kun vitaminer og hø ved siden af smiley

• #16   19. sep 2011 Hvis din pony er ved at blive forfangen, kan du se og mærke det ved, at den for det meste vil stå og læne sig bagud, fordi forfangenhed hovedsageligt sætter sig i forbenene, ligesom når en kat strækker sig. Den vil også have dunkene ben og meget varme hove. Desuden vil den have meget ondt ved at gå på hårdt underlag og have en meget spændt overhals. Hold meget godt øje og sørg for, at dens mave har vænnet sig til græs!

• #17   19. sep 2011 Går den forresten alene?

• #18   19. sep 2011 'Nadia Jensen : Forfangenhed har intet med sukkersyge at gøre.
    Det er en slags "blodforgiftning" der får lamellerne i hoven til at slippe, hvorved hovbenet kan dreje.

Denne blodforgigtning kan komme eks. ved at hesten indtager for meget stivelse eller sukker, hvorved der sker en overproduktion af en type bakterier i tarmene der frigiver toksiner til blodet.

Det kan også ske ved behandling med binyrebarkshormon, hvorfor dette frarådes til eks. shetlandsponyer der er meget disponeret for forfangenhed.

Diabetes (sukkersyge) ses også hos heste, men har som sagt intet med forfangenhed at gøre, andet end at "målgruppen" er nogenlunde den samme. Små tykke ponyer. Og så er det særligt ældre heste der får sukkersyge.

• #19   19. sep 2011 Mette M : Jeg har haft hest selv i flere år .... Men har ikke prøvet med så lille en hest, og har hørt de er meget mere sarte .... Så jeg er ikke helt dum ....

• #20   19. sep 2011 Sabrina Nielsen C : Ja den står alene, og det gjorde den også derfra hvor den kom ... smiley

• #21   19. sep 2011 Vi laver folden mindre i morgen, så den kun har et lille stykke at gå på det næste stykke tid ... smiley

Mange tak for svar piger ...

• #22   19. sep 2011 Men metoden med få timer på græs virker heller ikke.
    Det er bevist at en pony med begrænset adgang til græs kan optage op til 40% mere græs, på græsningsperioden.

Det bedste er og stille den på jordfold med adgang til hø gennem en slowfeeder, og så halm eller frøgræs for resten så den ikke får mavesår.

• #23   19. sep 2011 Jeg ville nok finde en foldkammerat til den. Andet er altså synd efter min mening....

• #24   19. sep 2011 Kan anbefale "'Den stor forfangenhedsguide":
    http://www.forfangenhed.dk/Bestil_guide/Bestil_guide.htm

Hvis ponyen tidligere har været forfangen bliver den det meget meget nemt igen og I skal passe meget på, du kan læse om hvordan I gør det i guiden.

• #25   19. sep 2011 Enig med *Jeanette & Konikken Masca* < 3 i begge indslag.

• #26   19. sep 2011 Men med sådan en pony, skal man generelt passe på med for meget stivelse. Det kan føre til mange ting. Og de 2 værste er forfangenhed samt EMS. Begge er forfærdelige ting, som man ikke ønsker for sin hest.

• #27   19. sep 2011 Ej alså der er da gået noget i glemme bogen hvis du ikke ved at man skal passe på med græsset eller hvad en mundkurv er?? Navnet siger jo næsten sig selv ;o)) Skynd dig hellere at få den pony et andet sted hvor de har tjek på tingene.. Synd at der skal falde en mere pga. folk gør dem en bjørne tjenelse fordi de ikke ved bedre.. Det der er almindelig viden hvis man tager en lille pony hjem..

• #28   19. sep 2011 Synes nu også at det er synd at den skal stå helt alene. Bare fordi man er ude ved den en times tid om dagen, så dækker det jo ikke dens sociale behov. Tænk sig når man ser hestene stå på folden og gnubbe hinanden, eller sove/spise/drikke sammen. Så ved man, at det kun er en dårlig undskyldning at "den også stod alene hvor den kom fra"... Hopper du også ud fra en bro fordi de andre gør? Du skal aldrig komme og bilde mig ind, at en hest kan øve sig i/lære, ikke at være et flokdyr, og hvis den oveni købet står hos jer, så kan jeg simpelthen ikke se, hvor det er okay at lade den stå helt mutters. For ikke at tale om, hvor mange små ponyer der efterhånden bliver aflivet/givet væk gratis.

• #29   19. sep 2011 Jeg syntes at du har fået svar på dine spørgsmål, men vil da lige give et par råd med på vejen smiley

Hvis du har mistanke om at hesten er forfangen, kan du prøve at få hesten til at gå på et hårdt underlag, bakke den og dreje den skarpt rundt. Hvis den går tøvende og stift, kan den være forfangen.
    Hvis den bliver forfangen, så få med det samme fat i dyrlægen, så hesten kan blive behandlet.
    Det er ikke altid at hovene er varme hvis hesten er forfangen, selvom det oftest forekommer.
    Husk at motionere hesten og holde den slank, det hjælper den meget smiley

Jeg står selv med en forfangen shetlænder, og jeg har hende nok ikke til min fødselsdag her i oktober. Hun skal aflives pga. sygdommen smiley

• #30   19. sep 2011 Og da jeg fik min shetlænder, vidste jeg heller ikke hvad forfangenhed var, men jeg lærte det på den hårde måde da hun en dag stod akut forfangen.
    Men det er dejligt at du interessere dig for hvad der kan gå galt for ponyen, istedet for bare at lade den gå smiley

• #31   20. sep 2011 Forfangenhed er desværre så smertefuldt og udbredt, at jeg synes det er alle hesteejeres pligt at vide noget om det...uanset om det er en stor eller lille hest.
    Desuden skal du også være opmærksom på, at der er en nedre grænse for hvor lille folden må være, så det med "bare" at gøre den mindre er ikke nødvendigvis en løsning.
    Mht. at den går alene, så synes jeg det er synd at holde et flokdyr - som en hest jo er - alene.....også selvom det er lovligt hvis den er over 2 år....og argumentet om at "det har den gjort før", gør det ikke mindre synd smiley
    Det er dog rigtig godt at du søger viden, og prøver at gøre det bedste for ponyen smiley
    Hvis indlægget kom til at virke lidt surt, så er det ikke sådan ment, jeg bliver bare så trist over alle de små heste der står rundt omkring i landet og lider.

Kommentér på:
Hvad betyder "forfangen" ??

Annonce