891 visninger
|
Oprettet:
forfangen.. ;( {{forumTopicSubject}}
Jeg fik afvide af en forderdame, sem vidste en heel del om foder, at min pony er svær at fodre på, da hun er en af de typer som let bliver forfangen, men hvad er det, og hvad betyder det helt præcist hesten bliver forfangen, jeg ved godt det er en hovsygdom, men hvad ligger der bag?
og nu er min pony ret tæt på at blive forfangen, og jeg skal fodre det væk, med lucerne mm.
fortæl gerne alt det i ved om når hesten bliver forfangen.
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
har selv haft en pony der har været forfangen 3 år i træk, hvilket nu har sat sig som EMS
jan 2012
Følger: 67 Følgere: 60 Heste: 3 Svar: 140
Vi har haft en der fik det vildt tit, han har været så syg at han har været døden nær flere gange og har lagt i 3 uger! Dyrelægen sagde til os at når vi kunne se bedring så skulle vi se om vi kunne få ham op og gå men det var meget svært og dyrelægen var der næsten hele tiden fodi han var så syg! idag har han nogle rigtig dårlige og ødelagt hove, han har firkantet hove fordi han ben også har taget skade og han løfter ikke benene så de er blevet slidt firkantet! Idag lever han kun af græs om sommeren og hø om vinteren fordi han slet ikke kan tåle mad! Hvis de først får det en gang så kommer der super nemt igen så pas på det kan være rigtig farligt Held og lykke med din pony/hest
jul 2009
Følger: 74 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 17
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Det kan de blive pga forgiftning af planter, antibiotika, foderskift, betændelse i børen osv osv.. Det er ikke kun pga sukker i græsset og foderet... Ej heller kun pga overvægt... Tag det dybt alvorligt og læs alt du kan om emnet!
aug 2007
sep 2007
aug 2007
Man skal være opmærksom på hvad man fodre den med, og fedme er f.eks første skridt til snigende forfangenhed, men at mængden af fodret istedet for tilrettelæggelsen af fodret skylden og det sammen som at sige at jorden er flad
sep 2007
Vi er skam enige om at fedme forøger risikoen for forfangenhed, men det er langt fra den eneste synder.. Har selv lige haft en slank plag med forfangehed på alle 4 ben, det kom pga en forgiftning af en Ranunkel plante feks... Mængden af foder i krybben har altid noget at sige, medmindre man som jeg selv, fodrer med rene vitaminer/mineraler, fiberpiller og lucerne.. Så er man rimelig udover problemer med mængden af foder, medmindre ens hest er overvægtig, for så er fiberpiller og lucerne ikke en god ting... Sådan kan du altid blive ved med at stille kontraster.. Vi er i bund og grund enige, tror bare du læste min tekst forkert
forfangen.. ;(