Heste: Sygdomme og Skader

Heste: Sygdomme og Skader

Medlemmer: 3.090
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste
1.256 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Forfangen??? Forfangen???

Ja jeg har en lille welsh blanning jeg lige har købt.....

Hos tiligere ejer gik hun ikke med dækken i vinter, og i mandags ca. Gik hun meget stift med benet, nu ser det ud som om der er noget ved alle fire ben, hun står heletidden og skifter vægt på benene, hendes tempratur er på 38,1

Men hun er ikke varm omkring hovene eller benene, vi har snakket med en dyrelæge og han sagde "at hun ikke måtte få guf og skal stå på jordfold eller i boks og så skal vi se tidden an i løbet af weekenden" de fleste mener det nok er forfangen men er ikke helt sikker men hvad tror i?????:-)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lampe 250 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Samler en kontigent seng manuel 300 kr.
  • Montering af baderumslampe 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forfangen???
  • #1   9. maj 2014 Jeg ville følge dyrlægens råd og så få en ud og se på den mandag. smiley

Tænker at den godt kunne være forfangen, men at den måske også kan have slået benet. Men med forfangenhed er der ingen grund til at tage chance. smiley

• #2   10. maj 2014 Enig med rynkedellen. Altså, Gringo har med at blive forfangen og det har resulteret i, at han skal have noget bestemt foder hele tiden.

- Han plejede dog altid at blive varm på benene og omkring hoven.. Men jeg aner ikke om dette er nødvendigt for, at den er forfangen, og med forfangenhed er der bare ikke risiko at tage. smiley

• #3   10. maj 2014 Smilla får musly blanding og lyserene smiley
    Vi har fået af vide at bi skal skære lidt ned på muslyen smiley

• #4   10. maj 2014 Hehe, jeg har lige fundet ud af hvad det er og hun er ivertfald ikke forfangen smiley

Pga skade i bag benet. Pga anden hest hun står sammen med,

• #5   11. maj 2014 En god smed skal også kunne konstatere om din pony er forgangen og hvilke ben den er det på. Synes det er en god ide at få en smed til at kigge på den, så kan du få vished om det er forfangen den er, eller om du skal ligge din energi/opmærksomhed på et muligt andet problem.
    Held og lykke smiley

• #6   11. maj 2014 Hun skal til smed om ca 14 dages tid, og hun havede sidst smed før påsken smiley

Og tak håber på det bedste for hende smiley

• #7   12. maj 2014 altså nu er det sådan at nogle heste af en eller anden grund, har mere tendens til at få laminitis(forfangenhed). Det har dog intet med dækken at gøre. Der er mange grunde til de får det, men den hyppigste er at hesten får for energirigt foder (speciel det friske grønne græs her om foråret er ikke godt!), og samtidig laver de ikke nok motion, så det er sådan set et resultat af overfodring. DOG er det også sådan at som jeg skrev i starten, nogle er mere følsomme end andre.
    Prøv at se om den vil stå på sine forben?! det er ofte der at de har det. altså bilateralt i forbenene.
    Og så få en dyrlæge ud hurtigt muligt. For har den først fået hovbensrotation/hovbensdrening, så er det så godt som umuligt at rette op på igen. Og ER det laminitis, må du indstille dig på speciel foder, minimal foldtid osv osv.
    håber du finder ud af det og at det går godt smiley

• #8   13. maj 2014 Hvordan er det gået?

• #9   13. maj 2014 min mor har en islænder der blev forfangen, den var ikke varm om benene eller hovene, men gik til gengæld meget stift og havde meget høj puls...

• #10   13. maj 2014 Hun er klart i bedring det var en hest på hendes fold der havede losset hende en smiley

• #11   14. maj 2014 Hvor hurtig kan en hest blive forfangen? Jeg troede det nærmest kun var heste der var overvægtige der blev forfangene...

• #12   16. maj 2014 Forfangenhed kan komme over nat. Jeg har en ældre oldenborger hoppe, der er lige til den tynde side. Hun bliver let forfangen. Så det er ikke kun små tykke ponyer der bliver forfangen. Læs følgene link, det er super, og giver en rigtig god viden.
    http://www.flojstrupmark.dk/?p=49

• #13   16. maj 2014 Mange tak smiley

Kommentér på:
Forfangen???

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce