{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.054 visninger | Oprettet:

Tidligere forfangen pony - bruges for vogn?? {{forumTopicSubject}}

Der står en lille shetlænder her i nabolaget som søger et nyt hjem og jeg var lige et smut forbi ham igår.

En sød herre på 12-13 år, som er tilredet, men som har nogle grimme hove. Altså de er lige blevet beskåret men de er jo noget længere/højere end hvad jeg er vant til (har aldrig haft en forfangen pony).
Trak ham ud på grus for og se hvad han sagde til det og der var ikke noget speciel ømhed og spore.

Prøvede og bakke ham og der lænede han sig lidt bagud inden han så ellers bakkede - betyder det at han er forfangen i skrivende stund eller er det fordi han hár været det, at han lige læner sig lidt bagud først?

Hos nuværende ejer går han på græs 3 timer om dagen og får halm for resten, samt noget krybbefoder.

Jeg har en pony med sommereksem som heller ikke bør gå for meget på græs - og tanken var at de 2 så kunne gå sammen, men kan mærke at jeg ikke helt ved om det nu er en god ide og tage sådan en pony hjem....problemer kan man jo hurtigt få uanset hvad.
Men skulle han nu bo her, så skulle han gerne tilkøres, men det betyder et par kilometers kørsel på grusvej og er meget i tvivl om, om sådan en tidligere forfangen pony vil kunne holde til det?

Hvis nogen har nogle billeder af sådanne forfangenheds hove, er i meget velkommen til og lægge dem ind smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tidligere forfangen pony - bruges for vogn??
  • #1   1. jun 2013 det kan sagtens være fordi han bare lige skulle igang med bakket smiley

og jeg ville ikke være bekymret for den mht. kørsel, så længe den bliver beskåret korrekt og hvis den slider for meget evt et par sko smiley

• #2   1. jun 2013 Jeg har en shetter som siges at have været forfangen.

Her har han dog aldrig været det.

Vi kører vogn med ham tit, og der er absolut ingen problemer.

Han går på alm fold sammen med de andre, men med mundkurv. Ingen problemer.

Alt i alt er der overhoved ingen problemer så længe man lige har i baghoved at han måske kan blive forfange.

Om aftenen går de alle på jordfold eller fold med meget lidt græs, og der kan han få mundkurven af så de kan lege og gnubbe osv....

Han er 13 år.

Alt han læner sig tilbage er nok bare en tilfældighed. Shettere har det med selv at ville bestemme.

Hvis du er i tvivl, kan du let tjekke for forfangenhed.

-De står meget underligt på benene og læner sig markant tilbage på baghovene hele tiden

-Hovene bliver meget varme og der kan være forhøjet puls.(tjek lige mellem ballen og kodeledet, der hvor hoven bukker sammen.)

• #3   1. jun 2013 Min pony var forgangen og blev kørt uden problemer

• #4   1. jun 2013 Jeg ville først og fremmest få smedens vurdering på det.
    Ellers ville jeg få lagt i hvert fald forsko på den, hvis den skulle gå så meget på grusvej smiley

Ang. fold, så ville jeg få fat i en mundkurv til den, og give den godt tørt hø til resten, halm er ikke hestefoder smiley

• #5   1. jun 2013 Iøvrigt ville den lille pony-prut da være en god fold-ven til den hest du har som heller ikke kan tåle så meget græs.

Jeg ville klart tage den hjem. smiley

• #6   1. jun 2013 .... Og smeden ved helt sikkert godt hvordan den skal beskæres.

Vores shetter slider det naturligt når du kører vogn, og så kommer smeden og retter til en gang imellem.

• Valder L
    Valder L Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Svar: 6
    #7   1. jun 2013 Du kan læse lidt om forfangenhed på hestegalleris nye guide; http://www.hestegalleri.dk/forum/Guides/947960-forfangenhed_hos_heste___guide

• #8   1. jun 2013 De er jo et spørgsmål om at få smed og/eller dyrlæge til at tage et kig på hovene og se hvor slemt det står til.
    Min første pony nåede desværre at blive forfangen et par gange i sit liv, men det blev opdaget tidligt og kunne derfor tages i opløbet inden der skete uoprettelig skade. Så hun blev brugt helt normalt til den dag hun måtte på pension.

Men har det været en slem omgang, kan der være sket så meget skade at den ikke vil kunne holde til regelmæssig brug eller evt at det kræver specialbeslag hvis dn skal bruges -og det kan jo hurtigt blive dyrt.

Så i første omgang ville jeg hive en smed med ud at tage et kig på dens hove.

• #9   1. jun 2013 Sheida -hvis hesten står og lægger vægten bgud og ikke vil flytte sig, så er forfangenheden temmeligt fremskredet. Det skal gerne opdages længe inden det kommer så vidt !

• #10   1. jun 2013 Michelle... Ja. Det er jo det jeg siger. Så er hesten forfangen. som jeg skrev.

• #11   1. jun 2013 Sheida-forfangenhed starter jo længe inden hesten er så hårdt ramt at den ikke kan bakke, lægger vægt bagud osv.
    Når hesten når dertil, har den været forfangen nogen tid.... altså burde man have været opmærksom på alle de symptomer der går forud, Problemet er jo at hvis hovbenet roterer for meget, måske ligefrem er på vej ud gennem sålen, så kan det meget vel ende i aflivning -eller i bedste fald en hest der aldrig kan belastes igen.

Så det skal helst opdages længe inden... og altså på meget meget mindre symptomer end at hesten ikke længere vil lægge vægt på forhovene. Så det symptom ville jeg springe let henover, og istedet holde øje med hovens facon/hvordan den vokser, puls g evt temperaturændringer i hoven og så i øvrigt nøje overvåge hestens vægt og være opmærksom på hvor den har sine fedtdepoter (det siger nemlig osse noget om om man bevæger sig henimod en forfangenhed)

Så selvom det er et meget klassisk symptom at hesten lægger vægten bagud, så håber jeg sandeligt at langt de fleste opdager forfangenheden længe inden det kommer så vidt....

• #12   1. jun 2013 Michelle- Ja selvfølgelig har du ret i alt hvad du skriver, men nu har ts jo ikke haft mulighed for at se disse symptomer forinden.

Hun spurgte til det at den lagde vægten på bagbenene og det var det jeg svarede hende på.

Hvis hun er i tvivl om den er forfangen så er det let at se....

Jeg svarede ikke på det at hun var tvivl om den måske var ved at blive det, men symptomerne på at den allerede var forfangen. Måske jeg var utydelig i mit svar, det skal jeg ikke kunne udelukke.

Men det er godt at du skriver det, for hvis ts beslutter at hente hesten hjem, så er det korrekt som du skriver disse små tegn hun fremover skal holde øje med for at hesten ikke når at blive forfangen. smiley

• #13   1. jun 2013 Sheida -så har jeg bare misforstået dig. Så er vi helt enige smiley

Jeg forstod det blot som at du mente at hesten er forfangen hvis den står sådan... og altså ikke er det hvis den ikke gør det... og s simpelt er det jo ikke.

• #14   1. jun 2013 Nej altså han gik helt fint på alle 4 - men så snart man bad ham bakke, så lænede han sig lidt tilbage inden han trådte baglæns. Jeg prøvede det et par gange og han gjorde det hver gang.
    Men ud fra hovene og dømme, så har han helt klart været forfangen...hornvæggen var "ruflet" ujævn og ja bare ikke pæn som ved en normal rask hest.

Har besluttet ikke og tage ham hjem - han var en pokkers sød pony, men fornuften har vist vundet indpas....har nok i dem jeg har i forvejen og der er ingen grund til og skabe flere bekymringer end højest nødvendigt.

Men tak for jeres svar smiley Vi er jo vel alle nervøse for forfangenhed i denne tid smiley

• #15   1. jun 2013 jeg har en pony som har været meget forfangen men hun fejler intet.. overhoved og har også pænt hove nu =) det betyder intet for esten så længe hovbenet ikk er dreget.. Det betyder bare man skal være obs på det man giver hesten..

Kommentér på:
Tidligere forfangen pony - bruges for vogn??

Annonce