{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.998 visninger | Oprettet:

Linamix til tidligere forfangen pony, er det dumt? {{forumTopicSubject}}

Er der nogen der har erfaringer med at give Linamix til en tidligere forfangen pony/ en pony der ret nemt bliver forfangen og for fed.
Man hører jo så meget godt om Linamix mht. sunde omegaolier og desuden meget hørfrø som er godt for fordøjelsen, men kan man fodre heste m. tendens til forfangenhed med det??

smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Linamix til tidligere forfangen pony, er det dumt?
  • #1   17. aug 2011 så længe hesten ikke tager overdrevet på vil jeg ikke bekymre mig - jeg ville give 50g per 100kg hest - mindre kan faktisk gøre det - med den samme gode virkning smiley

• #2   17. aug 2011 Jeg tænker umiddelbart uden helt at vide det, da jeg aldrig har haft forfangen hest - forfangenhed er oftest i forbindelse med det nye kraftige græs, som er rigt på næring og proteiner (især det sidste) - så det er vel foder med højt proteinindhold man skal være påpasselig med i forhold til forfangenhed?

Jeg giver Linamix ved siden af daglig foder med en ration på 2x150 g til stor hest (600-650 kg - samme ration til mindre hest på 550 kg som skal tage lidt på) netop for oliens gode egenskaber - som du nævner omega og hørfrø, så det er vel alt efter hvor meget du giver dagligt?

Jeg ville forhøre mig ved en foderkonsulent (i foderhandelen) eller ved dyrlæge, hvis jeg var dig :o)

• #3   17. aug 2011 Jeg ville ikke gøre det. Linamix feder ret meget.

• #4   17. aug 2011 Linamix feder rigtig meget, men jeg brugte det til min, da hun ikke kunne tage på, og jo ikke måtte få korn. Det virkede rigtig godt. Så ja det kan man godt, man skal bare være obs på at det feder!

• #5   17. aug 2011 Det er lige præcis det her med at det feder, jeg tænker lidt ikke er så godt, og derfor jeg er i tvivl. Har skrevet til Equifirst og venter på svar smiley
    Ang. græs = forfangenhed, oplevede jeg sidste vinter at han blev forfangen pga. wrap, så er ret bange for at give det forkerte foder smiley

Men er der andre produkter a la Linamix, der bedre kan bruges til fede ponyer?

• #6   17. aug 2011 Ja de har noget fuldfoder, som lyder ret godt. Kan ikke huske hvad det hedder og deres hjemmeside er under ombygning.

• #7   17. aug 2011 Altså equifirst, som laver Linamix har noget andet foder

• #8   17. aug 2011 Du skal give line mix som vrfligholdelse jeg har givet min i løbet af sidste vinter for at holde hild og hun har været kraftig forfangen 2 gange.

• #9   17. aug 2011 Ang. forfangenhed og wrap - Jo men wrap har jo også et forholdsvist højt indhold af proteiner :o) Et eller andet sted i baghovedet er der noget der siger mig at det er proteinerne der er farlige i forhold til forfangenhed - kan bare ikke huske hvor det er jeg har hørt det :o)

Og kroppen er jo så smart indrettet, at ved indtag af mere protein end der forbruges til celleopbygning, omdannes proteinerne til kulhydrater, som sidenhen kan omdannes til fedt -> dermed giver det overvægt :o)

• #10   17. aug 2011 Det er sukker og stivelse man skal holde øje med en god ide er at vaske wrap før man giver det da det skulle vaske sukker ud.

• #11   17. aug 2011 Mette Bang - Igen, så skal proteiner også holdesøje med, da overskydende protein omdannes til kulhydrat (som er sukker) :o)

• #12   17. aug 2011 Men ja, sukker i form af fruktan er særligt slemt i foråret - men det er jo ikke et sukkerstof vi skal tage højde for i foderet :o)

Olier er en sund fedt/energikilde for heste (i korrekt mængde), mens sukker, stivelse og overdreven fodring af proteiner medfører fedme og deraf risiko for sygdomme :o)

Kommentér på:
Linamix til tidligere forfangen pony, er det dumt?

Annonce